Citroen C3 kontra Hyundai Getz

Bartłomiej Bałdyga
Fot. Ryszard Polit: Nadwozie C3 nie wydaje się już tak oryginalne jak przed laty
Fot. Ryszard Polit: Nadwozie C3 nie wydaje się już tak oryginalne jak przed laty
Modele Getz i C3 dowodzą, że małe auto może być tanie i wygodne. Co jeszcze kryją te niedoceniane na rynku maluchy?

Modele Getz i C3 dowodzą, że małe auto może być tanie i wygodne. Co jeszcze kryją te niedoceniane na rynku maluchy?

Fot. Ryszard Polit: Nadwozie C3 nie wydaje się już tak oryginalne jak przed laty
Fot. Ryszard Polit: Nadwozie C3 nie wydaje się już tak oryginalne jak przed laty

 

Citroen C3 zadebiutował w 2001 roku. Getz pojawił się rok później, a do Polskich salonów trafił dopiero w marcu 2003 roku. Mimo obowiązującego w tym czasie wysokiego cła importowego na auta spoza Europy, cena koreańskiego malucha była bardzo atrakcyjna.

 

Wydawało się, że przebojem podbije rynek. Tymczasem klienci niechętnie wybierali Getza. Największą popularność zdobył na zachodzie Europy. Tam, największym powodzeniem cieszyła się

Fot. Bartłomiej Bałdyga: To auto nie wyróżnia się na drodze, ale okazuje się dość praktyczne w codziennym użytkowaniu
Fot. Bartłomiej Bałdyga: To auto nie wyróżnia się na drodze, ale okazuje się dość praktyczne w codziennym użytkowaniu

wersja z silnikiem diesla, u nas niedostępna.

 

Citroen C3 już na starcie mógł liczyć na duże powodzenie. Przede wszystkim za sprawą oryginalnej stylistyki. Od debiutu obu aut upłynęło jednak sporo czasu. Przybyło konkurencji, zmieniły się ceny i wyposażenie. Ale we Francji i Korei nie zasypywano gruszek w popiele.

 

Obie firmy odświeżyły swoje maluchy przeprowadzając face lifting. W Hyundaiu pojawiły się nowe silniki, poprawiono

Fot. Ryszard Polit: Mankamentem Citroena okazują się hałasy dochodzące do wnętrza podczas pokonywania dużych nierówności
Fot. Ryszard Polit: Mankamentem Citroena okazują się hałasy dochodzące do wnętrza podczas pokonywania dużych nierówności

wystrój wnętrza, delikatnie zmieniły się zderzaki i światła.

Citroen postawił na elegancję. Upiększono przód auta i poprawiono deskę rozdzielczą. Czy te zmiany jednak wystarczą, aby wzmocnić pozycję na rynku?

 

Cechy szczególne

 

Zaokrąglona linia C3 to wyraźne nawiązanie do sylwetki legendarnego 2CV. Mały Citroen od razu przypadł do gustu miłośnikom francuskiej marki. Linia nadwozia jest nie tylko ładna, ale i praktyczna. Jej kształt pozwolił wygospodarować bardzo dużo miejsca we wnętrzu.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Wadą Hyundaia jest mało precyzyjny układ kierowniczy i głośna praca silnika przy wyższych obrotach
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Wadą Hyundaia jest mało precyzyjny układ kierowniczy i głośna praca silnika przy wyższych obrotach

 

Koreański rywal Citroena pod tym względem niewiele ustępuje konkurentowi. We wnętrzu jest równie przestronnie jak w C3. Wizja stylistyczna projektantów Getza nie była tak oryginalna, ale udało się na tyle umiejętnie dobrać proporcję, by dynamiczny charakter połączyć z funkcjonalnym wnętrzem.

 

Dzięki temu oba samochody wyróżniają się na tle konkurencji. Są nie tylko ładne, kryją w sobie przestrzeń małych minivamów. Duże drzwi w Citroenie ułatwiają dostęp do środka, a wysoko poprowadzona linia dachu i duże powierzchnie szyb

Fot. Ryszard Polit: W C3 wygodne fotele spodobają się rosłym kierowcom
Fot. Ryszard Polit: W C3 wygodne fotele spodobają się rosłym kierowcom

potęgują wrażenie przestrzeni. Kształt bagażnika nie jest regularny, choć jego pojemność powinna zadowolić (305 l).

 

Atutem Getza jest głęboka podłoga przedziału pasażerskiego. W tej klasie aut nie można liczyć na zbyt wiele, ale nawet wysokie osoby nie będą miały problemów z miejscem na nogi. Materiały użyte do wykończenia wnętrza Hyundaia nie są najwyższej jakości, jednak dopasowano je dość starannie.

 

Silnik

 

W tym porównaniu najważniejszym kryterium jest niska cena. Do testu wybraliśmy podstawowe wersje z najsłabszymi silnikami. W obu przypadkach pod maskami pracują motory o pojemności 1,1 l. W Citroenie kierowca ma do dyspozycji zaledwie 61 KM. Niewielka moc pozwala poruszać się

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Projektanci Getza postawili na wygodne i funkcjonalne wnętrze
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Projektanci Getza postawili na wygodne i funkcjonalne wnętrze

w zatłoczonym mieście, ale to zbyt mało, aby pewnie i bezpiecznie wyprzedzać inne samochody zwłaszcza na trasie.

 

Hyundai Getz oferuje o 5 KM więcej od C3. Mimo niewielkiej różnicy, wyraźnie czuć że Koreańczyk lepiej radzi sobie poza miastem. Wyprzedzanie na trzecim i czwartym biegu trwa krócej. Hyundai przewyższa Citroena także podczas przyspieszania od 0 do 100 km/h. Na tym dystansie Getz jest szybszy 1,7 s. Zużycie paliwa tylko w przypadku C3 pokrywa się z danymi producenta. Hyundai przekroczył deklarowany rezultat i zużywał średnio 8,0 l/100km

 

Wrażenia z jazdy
Fot. Ryszard Polit: Kształt bagażnika nie jest regularny, choć jego pojemność powinna zadowolić (305 l)
Fot. Ryszard Polit: Kształt bagażnika nie jest regularny, choć jego pojemność powinna zadowolić (305 l)

 

Za kierownicą C3 siedzi się wysoko, a szerokie wygodne fotele spodobają się rosłym kierowcom. Brakuje im jedynie dobrego bocznego trzymania, ale w aucie z najsłabszym silnikiem nie jest to wadą. Komfortowo zestrojone zawieszenie Citroena heroicznie walczy z naszymi drogami. Mankamentem okazują się hałasy dochodzące do wnętrza podczas pokonywania dużych nierówności. C3 zdradza również tendencje do nadmiernych przechyłów przy pokonywaniu zakrętów.

 

Mimo niewielkiej różnicy wysokości (2,9 cm), Hyundai pewniej trzyma się drogi. Jego wadą jest mało precyzyjny układ kierowniczy i głośna praca silnika przy

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Koreańskie auto posiada mniejszy bagażnik, ale atutem Getza jest „głęboka podłoga” przedziału pasażerskiego
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Koreańskie auto posiada mniejszy bagażnik, ale atutem Getza jest „głęboka podłoga” przedziału pasażerskiego

wyższych obrotach.

 

Podsumowanie

 

Obu autom nie brakuje uroku i przestrzeni we wnętrzu. Citroen zapewnia klientom bezpłatne naprawy przez dwa lata w ramach gwarancji. Hyundai, wzorem aut z Japonii, udziela na swe produkty trzyletniej gwarancji. Nieco tańszy Getz oferuje słabsze wyposażenie i mocniejszy silnik.

 

Citroen nawet w podstawowej wersji wyposaża auto w centralny zamek i komputer pokładowy. Cztery gwiazdki w teście EuroNCAP to w klasie B dobry wynik, a oba samochody mogą się pochwalić takim rezultatem. 

 

Wybrane dane techniczne:
 

 

 

Citroen C3 1.1i

Hyundai Getz 1.1 l SOHC

Typ silnika

Benzynowy

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/8

4/12

Pojemność skokowa (cm3):

1124

1086

Moc maksymalna (KM/obr./min):

61/5500

66/5500

Maks. moment obr. (Nm/obr./min):

94/3200

99/3200

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

17,3

15,6

Prędkość maksymalna (km/h):

157

150

Pojemność bagażnika (l):

305/1310

254/977

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

5,0/7,8

4,7/6,9

Długość x szerokość x wysokość (cm):

385 x 166,7 x 151,9

382,5/166,5/149,0

Rozstaw osi (cm):

246,0

245,5

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

3/6

Cena (zł):

36 150

35 700

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Citroen C3 FURIO

Hyundai Getz CLASSIC

Poduszki powietrzne

2

1

Układ ABS

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

284 zł

Elektrycznie sterowane szyby przednie

-

-

Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka

-

-

Klimatyzacja manualna

4550 zł

3477 zł

Komputer pokładowy

S

-

Radioodtwarzacz CD

1600 zł

-

S - wyposażenie seryjne

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Citroen C3

FURIO

Hyundai Getz

CLASSIC

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

 

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

 

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

 +

 

Cena

Remis

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty