Historia C4 sięga 2004 roku, kiedy to na salonie samochodowym w Paryżu zaprezentowano pierwszą generację tego auta. Wcześnej, na targach w genewie, pokazano jego wersję koncepcyjną. Już rok później ten Citroen zajął drugie miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku. W 2007 roku wypuszczono na rynek Peugeota 308, który w dużej mierze bazował na „C-czwórce”. Pierwsze C4 było produkowane do 2008 roku, kiedy model poddano face-liftingowi. Ostatecznie produkcję pierwszej generacji zakończono w 2010 roku.
Druga wersja zadebiutowała we wrześniu 2010, natomiast po czterech latach model poddano liftingowi. Auto otrzymało LED-owe lampy do jazdy dziennej, natomiast tylne światła zostały mocno przestylizowane. Oprócz tego klienci mogą wybrać jeden z dwóch nowych kolorów lakieru nadwozia (Spirit Gray i Platinum Gray). Dodano też nowe wzory felg do istniejącej palety.
Inżynierowie Citroena nadali C4 dość drapieżny wygląd, który jednak nie jest przesadzony. Specjalistom udało się połączyć ostrość i agresywność przodu (z drapieżnymi światłami i przetłoczeniami na masce) z bardziej stonowaną częścią tylną. Auto sprawia wrażenie zwinnego i faktycznie takie jest.
We wnętrzu zastosowano całkiem niezłe materiały wykończeniowe. Nie uświadczymy tu słabej jakości plastików, czy elementów, które sprawiają wrażenie niedopracowanych. Warto zwrócić uwagę na przyjemną w dotyku kierownicę wielofunkcyjną, czy gałkę do zmiany biegów. Fotele zapewniają dobre trzymanie nawet podczas szybkiego pokonywania zakrętów, a z przodu wygospodarowano sporo miejsca na nogi kierowcy i pasażera. Niestety taki efekt osiągnięto kosztem tylnej kanapy, na której w komfortowych warunkach będą podróżowały jedynie dzieci.
Konsola środkowa służy do obsługi klimatyzacji, natomiast w jej centralnym punkcie zainstalowano dotykowy wyświetlacz, służący m.in. do obsługi systemów nawigacji, audio, oraz wyświetlający dane z czujników parkowania. O ile dźwięk w kabinie C4 stoi na bardzo wysokim poziomie, o tyle z nawigacją podczas testu mieliśmy małe problemy.
Bagażnik Citroena C4 mieści standardowo 408 litrów bagażu, natomiast po złożeniu tylnej kanapy jego pojemność wzrasta do 1183 litrów.
Przejdźmy do właściwości jezdnych, które w testowanym przez naszą redakcję Citroenie były naprawdę znakomite. Auto było wyposażone w 131-konny silnik benzynowy o pojemności 1.2 litra (230 Nm momentu obrotowego). Jednostka pozwala na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h w 10,8 sekundy i osiągnięcie maksymalnej prędkości w wysokości 199 km/h. Atutem C4 jest bardzo dobre prowadzenie, a także zwinność, szczególnie podczas jazdy w mieście.
Duże słowa uznania należą się 6-biegowej skrzyni manualnej, która jest precyzyjna i nie sprawia kłopotów. Niewątpliwym plusem jest też spalanie, ponieważ w trakcie testu samochód zużywał średnio nieco ponad 5 litrów paliwa na 100 kilometrów.
Ceny Citroena C4 startują w Polsce od 59 990 zł. Testowana przez nas wersja Citroena C4 w wariancie wyposażeniowym Shine kosztowała 73 690 zł. W tej cenie klienci otrzymują m.in. czujniki parkowania z przodu i z tyłu, elektrycznie składane lusterka, aluminiowe felgi 16-calowe, systemy ABS, BAS, ESP, EBD oraz wspomaganie ruszania na wzniesieniu. Oprócz tego na pokładzie zamontowano poduszki powietrzne pasażera i kierowcy oraz poduszki boczne i kurtynowe.
Klienci, którzy zdecydują się na tę wersję, otrzymają dodatkowo system audio z łącznością Bluetooth oraz gniazdami USB, a także elektrochromatyczne lusterko wsteczne oraz automatyczne światła i wycieraczki.
Wybrane dane techniczne Citroena C4 i konkurentów:
Marka/model | Citroen C4 1.2 131 KM Shine | Toyota Auris 1.2 116 KM Comfort | Volkswagen Golf 1.2 110 KM Comfortline |
Cena (zł) | 73 690 | 78 400 | 74 830 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | | | |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4329/2050/1489 | 4330/1760*/1475 | 4255/2027/1452 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1522/1515 | 1515/1505 | 1549/1520 |
Rozstaw osi (mm) | 2608 | 2600 | 2637 |
Masa własna (kg) | 1205 | 1190 | 1135 |
Pojemność bagażnika (l) | 408 | 360 | 380 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 50 | 55 |
Układ napędowy | | | |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1199 | 1197 | 1197 |
Liczba cylindrów | 3 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | | | |
Moc (KM) przy obr./min | 131 przy 5500 | 116 przy 5200 | 110 przy 4600 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 230 przy 1750 | 185 przy 1500 | 175 przy 1400 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,8 | 10,1 | 9,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 199 | 190 | 195 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,7 | 4,6 | 4,9 |
Emisja CO2 (g/km) | 107 | 106 | 114 |
*bez lusterek
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?