Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Citroen C4 kontra Opel Astra

Dariusz Dobosz
Citroen C4Największe różnice odnajdziemy oczywiście w silnikach, bo mamy tu do czynienia z dwoma różnymi światami. Ten w Citroenie to świat „downsizingu” w najbardziej ekstremalnym wydaniu – pojemność 1.2 i tylko 3 cylindry.Fot. Dariusz Dobosz
Citroen C4Największe różnice odnajdziemy oczywiście w silnikach, bo mamy tu do czynienia z dwoma różnymi światami. Ten w Citroenie to świat „downsizingu” w najbardziej ekstremalnym wydaniu – pojemność 1.2 i tylko 3 cylindry.Fot. Dariusz Dobosz
Oto przykłady francuskiej i niemieckiej szkoły konstruowana kompaktów. A w szkole, jak to w szkole – trzeba sprawdzić kto odrobił lekcje i na jaką ocenę.
Citroen C4Największe różnice odnajdziemy oczywiście w silnikach, bo mamy tu do czynienia z dwoma różnymi światami. Ten w Citroenie to świat „downsizingu”
Citroen C4

Największe różnice odnajdziemy oczywiście w silnikach, bo mamy tu do czynienia z dwoma różnymi światami. Ten w Citroenie to świat „downsizingu” w najbardziej ekstremalnym wydaniu – pojemność 1.2 i tylko 3 cylindry.

Fot. Dariusz Dobosz

Citroen C4 ma niełatwe zadanie. Interesujących aut w segmencie C jest bez liku, a nowa Astra jest szczególnie wymagającym przeciwnikiem. Opel zaprezentował piątą generację swojego kompaktowego auta zaledwie 7 miesięcy temu. Obecnie sprzedawany Citroen C4 drugiej generacji funkcjonuje na rynku od 2010 r. i jak na razie doczekał się modernizacji w 2015 r. Zmiany nadwozia były ledwie kosmetyczne, ale przy tej okazji solidnie uzupełniono wyposażenie i zmodernizowano silniki. I tak C4 został dostosowany do obecnych wymagań rynku, by stawać w szranki z najmocniejszymi, klasowymi rywalami. Takimi choćby jak Astra, mogąca pochwalić się tytułem Samochodu Roku 2016.

Ten tytuł dla kompaktowego Opla produkowanego w Polsce nie jest dziełem przypadku. Samochód zbudowano praktycznie od podstaw, co zwolniło jego twórców od jakichkolwiek kompromisów konstrukcyjnych. Co mogli zbliżyli do ideału, nie nadużywając dobrej woli księgowych. Oczywiście wciąż można znaleźć kontrowersyjne elementy, ale generalnie Astra piątej generacji robi bardzo korzystne wrażenie i jest niemal pod każdym względem lepsza od poprzedniczki. Przede wszystkim zapewniono dużo więcej przestrzeni we wnętrzu, mimo skrócenia nadwozia o 5 cm i obniżenia o 2,5 cm. Przestronność to z pewnością bardzo mocny atut Astry. W stosunku do Citroena zapewnia ona zdecydowanie więcej miejsca zarówno w przedniej, jak i w tylnej części. Bagażnik Opla ma typowe dla kompaktowych aut rozmiary i jest wystarczająco pojemny, ale jego próg wyprowadzono niestety dość wysoko. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy podłoga kufra nie jest równa. W bagażniku C4 odnajdziemy dokładnie te same problemy, ale pod względem pojemności wypada on zdecydowanie lepiej.

Opel Astra Przestronność to z pewnością bardzo mocny atut Astry. W stosunku do Citroena zapewnia ona zdecydowanie więcej miejsca zarówno w przedniej,
Opel Astra

Przestronność to z pewnością bardzo mocny atut Astry. W stosunku do Citroena zapewnia ona zdecydowanie więcej miejsca zarówno w przedniej, jak i w tylnej części. Bagażnik Opla ma typowe dla kompaktowych aut rozmiary i jest wystarczająco pojemny, ale jego próg wyprowadzono niestety dość wysoko.

Fot. Dariusz Dobosz

Wykończenie w obu autach prezentuje bardzo podobny poziom. Na pierwszy rzut oka wszystko wygląda bardzo elegancko, ale gdy zaczniemy „szperać” natkniemy się na elementy z tańszego, podatnego na zarysowania plastiku. Zestaw wskaźników Astry wydaje się być zbyt mały, nie wyeksponowano go wyraźnie na dobrze wyglądającej desce rozdzielczej. W C4 wskaźniki są większe i wyglądają nowocześniej. Cała deska rozdzielcza robi jednak wrażenie mniej interesującej. W obu autach seryjnie montowane są w centralnej części kokpitu 7-calowe, dotykowe ekrany. Francuzi słynący dawniej z wyjątkowo wygodnych foteli teraz mogą uczyć się ich konstruowania od Niemców. Na siedzeniach Astry siada się z dużą przyjemnością, są obszerne i dobrze wyprofilowane. Fotele C4 są węższe i zapewniają wygodę tylko szczupłym osobom. Na tylnej kanapie lepiej się jednak podróżuje w Citroenie.

Ale komfort jazdy to nie tylko fotele. To również wyciszenie przedziału pasażerskiego, lepiej wykonane w Astrze. Citroen nie jest dużo głośniejszy, ale specyficzne, mniej przyjemne odgłosy pracy trzycylindrowego silnika słyszy się we wnętrzu zbyt wyraźnie. Zasadnicze dla wygodny jazdy jest jednak zestrojenie zawieszeń, w C4 bardziej „miękkie”, nastawione na komfort, w Oplu „twardsze”, preferujące precyzję prowadzenia. Siłą rzeczy własności jezdne Astry są lepsze, samochód ma lepszą stabilność w łukach i nie zaskakuje nerwowymi reakcjami. Citroen nie odbiega w rażący sposób od poziomu konkurenta, ale bardziej „komfortowe” podwozie stawia kierowcy wyższe wymagania podczas dynamicznej jazdy. Astra ma też dużo precyzyjniejszy układ kierowniczy, bardzo szybko reagujący na polecenia kierowcy. Kierownica C4 pracuje mniej spontanicznie, co nie razi specjalnie w obliczu bardziej komfortowego charakteru auta, ale co na pewno nie zachwyci dynamicznie jeżdżących kierowców

Citroen C4Największe różnice odnajdziemy oczywiście w silnikach, bo mamy tu do czynienia z dwoma różnymi światami. Ten w Citroenie to świat „downsizingu”
Citroen C4

Największe różnice odnajdziemy oczywiście w silnikach, bo mamy tu do czynienia z dwoma różnymi światami. Ten w Citroenie to świat „downsizingu” w najbardziej ekstremalnym wydaniu – pojemność 1.2 i tylko 3 cylindry.

Fot. Dariusz Dobosz

Największe różnice odnajdziemy oczywiście w silnikach, bo mamy tu do czynienia z dwoma różnymi światami. Ten w Citroenie to świat „downsizingu” w najbardziej ekstremalnym wydaniu – pojemność 1.2 i tylko 3 cylindry. Ten w Astrze mniej radykalny pod względem liczby cylindrów i pojemności, ale też z turbodoładowaniem. Obie jednostki napędowe to pierwsza liga obecnych rozwiązań technicznych. Montowany w Astrze 1.4 Ecotec Direct Injection Turbo to nawet można by rzec ekstraklasa, bo dysponuje bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jego wyższa o 15 KM moc robi swoje i zapewnia Oplowi lepsze osiągi. Citroen broni się jednak sporo niższym zużyciem paliwa.

Opel Astra Przestronność to z pewnością bardzo mocny atut Astry. W stosunku do Citroena zapewnia ona zdecydowanie więcej miejsca zarówno w przedniej,
Opel Astra

Przestronność to z pewnością bardzo mocny atut Astry. W stosunku do Citroena zapewnia ona zdecydowanie więcej miejsca zarówno w przedniej, jak i w tylnej części. Bagażnik Opla ma typowe dla kompaktowych aut rozmiary i jest wystarczająco pojemny, ale jego próg wyprowadzono niestety dość wysoko.

Fot. Dariusz Dobosz

Najtańszy C4 w wersji Feel, ze 110-konnym silnikiem 1.2 PureTech, to wydatek 59 990 zł. Najtańsza Astra V ma silnik 1.4 Twinport o mocy 100 KM i kosztuje 59 900 zł. Tu Opel jest lepszy o przysłowiowy „włos”. Różnica cen w przypadku wersji opisanych w porównaniu jest znacznie większa i wynosi 5800 zł na korzyść Citroena. To spora rekompensata za gorsze osiągi i ciaśniejsze wnętrze. Atrakcyjność C4 podnosi nieco lepsze wyposażenie – automatyczna klimatyzacja i odtwarzacz CD. W Astrze za automatyczną „klimę” trzeba dopłacić 1500 zł, albo kupić ją w pakietach (odpowiednio 2500 i 3000 zł) wraz z innymi dodatkami.

Wybrane dane techniczne:

 

Citroen C4 1.2 PureTech More Life

Opel Astra 1.4 Turbo Enjoy

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

3/12/benzynowy, turbo

4/16/benzynowy, turbo

Pojemność skokowa (cm3)

1199

1399

Moc maksymalna (KM/obr/min)

110/5500

125/4000-5600

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

205/1750

245/2000-3500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,9

9,5

Prędkość maksymalna (km/h)

184

205

Pojemność bagażnika (l)

408/1183

370/1210

Pojemność zbiornika paliwa (l)

60

60

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

4,8

5,5

Długość/szerokość/wysokość (cm)

432,9/178,9/148,9

437/187,1/148,5

Rozstaw osi (cm)

260,8

266,2

Masa własna (kg)

1200

1278

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

od 63 690

od 69 500

Utrata wartości po 3 latach (%)

 

 

 

Wybrane wyposażenie seryjne:                 

 

Citroen C4 1.2 PureTech More Life

Opel Astra 1.4 Turbo Enjoy

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

S/O

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/S/S

S/-/S

S  wyposażenie standardowe

O wyposażenie za dopłatą

-   wyposażenie niedostępne

*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena         

 

Citroen C4 1.2 PureTech More Life

Opel Astra 1.4 Turbo Enjoy

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

+

Osiągi

 

+

Podwozie

 

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Wyposażenie

+

 

Cena

+

 

Wynik końcowy

++++ (4)

+++++ (5)

 Podsumowanie

Astra to samochód dojrzalszy konstrukcyjnie od C4 i pod wieloma względami lepiej przemyślany. Jazda nowym kompaktem Opla, ujmującym lekkością, precyzją prowadzenia i dynamiką, to prawdziwa przyjemność. Ale Citroen, który na rynku jest już od sześciu lat, tanio skóry nie sprzedał. Ma co prawda mniej przestronną kabinę i gorsze osiągi, ale proponuje w zamian oszczędniejszy silnik i nieco bogatsze wyposażenie seryjne. Zapewnia też stosunkowo wysoki komfort jazdy ze strony podwozia, co najmocniej docenia się na kiepskich nawierzchniach.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty