Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Citroen Cactus 1.2 PureTech

Dariusz Dobosz
Citroen C4 Cactus / Fot. Citroen
Citroen C4 Cactus / Fot. Citroen
Jeśli producenci małych, rekreacyjnych aut myśleli, że są oryginalni, niech wsiądą do Citroena Cactusa. Dostaną niezłą lekcję estetycznego polotu.
Citroen C4 Cactus / Fot. Citroen
Citroen C4 Cactus / Fot. Citroen

Nowy model francuskiego producenta od przodu wygląda na większego niż w rzeczywistości. Dopiero z tyłu widać, że to nieduży samochód. Zbudowany został na płycie podłogowej Citroena C3, długością nieznacznie przekracza 4 m. W zupełności wystarcza to, by zapewnić jadącym wystarczająco dużo miejsca we wnętrzu. Przestrzeni nie brakuje ani z przodu ani z tyłu, bagażnik ma wyjątkowo pokaźne rozmiary.

Gdybym był właścicielem Cactusa pogodziłbym się nawet z ciasnotą, byle by każdego dnia pożerać wzrokiem kształty przedziału pasażerskiego. Jego projekt i wykończenie to prawdziwy majstersztyk. Nie ma tutaj klasycznej deski rozdzielczej a coś w rodzaju płaskiej jak pustynia powierzchni, z której wystają niczym twory natury różnej wielkości ekrany, panele i kierownica o kształcie dalekim od koła. Spłaszczono ją z dwóch stron, co wcale nie przeszkadza w kierowaniu. Jeden z ekranów, ten przed kierowcą. Drugi, centralny, to dotykowy ekran na którym zarządza się funkcjami auta i systemem multimedialnym. Najlepsze jest jednak przed pasażerem. To schowek przypominający jakiś dawny, kolonialny sakwojaż, z ładnie wyprofilowaną pokrywą i pojedynczym zatrzaskiem o kształcie pięknej klamry. Bardzo ładnie ukształtowano wewnętrzne elementy drzwi. Ich fragmenty pokryto tkaniną o tej samej barwie co deska rozdzielcza.

Citroen C4 Cactus / Fot. Citroen
Citroen C4 Cactus / Fot. Citroen

Być może to kształty deski rozdzielczej, pustynna barwa kokpitu i drzwi oraz pokrywa schowka przypominająca elegancką walizkę sprawiają, że w Cactusie nachodzą człowieka jakieś kolonialne skojarzenia – egzotyka, orient, dalekie wyprawy. Siedząc w wygodnym fotelu wystarczy rozejrzeć się wokół siebie i na chwilę przymknąć oczy....

Halo, halo, budzimy się! Czas na nowoczesność. Tablica wskaźników i większy od niej ekran w centralnej części kokpitu to jakby dwa tablety. Aż żal, że tego drugiego, pozwalającego obsługiwać różne funkcje samochodu i stanowiącego multimedialne centrum nie można zabierać ze sobą odstawiając auto na parkin. Nie jest w żaden sposób zabudowany i aż prosi się, by zrobić go mobilnym. Niestety nie ma takiej możliwości. A szkoda, bo będzie kusił złodziei.

Jeśli napatrzyliśmy się już na Cactusa to czas ruszyć w drogę. Mieliśmy okazję poznać bliżej wersję benzynową 1.2 PureTech o mocy 82 KM. Na papierze nie wygląda to rewelacyjnie, w praktyce również. Dynamika jest ewidentnie najsłabszym punktem 82-konnego Cactusa, prowadzącego się bez zarzutu i dysponującego bardzo dobrze pracującym, szybko reagującym na polecenia kierowcy układem kierowniczym. Cieszyć może za to ekonomiczna strona we

Citroen C4 Cactus / Fot. Citroen
Citroen C4 Cactus / Fot. Citroen

rsji 1.2 Puretech. Średnie spalanie fabryczne poniżej 5 l/100 km w tej klasie samochodów to znakomity wynik. Pierwsza jazda udowodniła, że do takiego wyniku można się zbliżyć także w realnych warunkach. Podczas jazdy miejskiej na dystansie kilkunastu kilometrów spalanie wyniosło 5,5 l/100 km.

Citroen pokazał, że wciąż ma świeże, a przy tym oryginalne pomysły na samochody i że w kwestii estetyki należy do ligi mistrzów. W Cactusie zaskoczył przede wszystkim bezkompromisowym podejściem do projektu samochodu, który z założenia miał być niedrogi. Udowodnił po raz kolejny, że również auto tanie może mieć własny, niepowtarzalny styl i nie musi ginąć w tłumie podobnych do siebie modeli.

Wybrane dane techniczne Citroena Cactusa i konkurentów:

Marka/model

Citroen Cactus 1.2 VTi

Peugeot 2008 1.2 VTi

Renault Captur 0.9 Energy

Cena (zł)

54 900

 

 

typ nadwozia/liczba drzwi

Hatchback/

5d

Hatchback/

5d

Hatchback/

5d

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4157/1729/1480

4159/1739/1556

4112/1778/1566

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1477/1477

1477/1488

1531/1516

rozstaw osi (mm)

2595

2538

2606

masa własna (kg)

965

1045

1181

pojemność bagażnika (l)

358/1170

350/1194

377-455/1235

pojemność zbiornika paliwa (l)

50

50

45

Układ napędowy

rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

typ silnika

Wtrysk paliwa, 12V

Wtrysk paliwa, 12V

Wtrysk paliwa, turbo, 12V

pojemność (cm3)

1199

1199

898

liczba cylindrów

3

3

3

napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

manualna/5

manualna/5

manualna/5

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

82/5750

82/5750

90/5250

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

118/2750

118/2750

135/2500

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

12,9

13,5

12,9

Prędkość maks. (km/h)

167

169

171

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

4,6

4,9

4,9

Średnia emisja CO2 (g/km)

105

114

113

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty