Nowy model francuskiego producenta od przodu wygląda na większego niż w rzeczywistości. Dopiero z tyłu widać, że to nieduży samochód. Zbudowany został na płycie podłogowej Citroena C3, długością nieznacznie przekracza 4 m. W zupełności wystarcza to, by zapewnić jadącym wystarczająco dużo miejsca we wnętrzu. Przestrzeni nie brakuje ani z przodu ani z tyłu, bagażnik ma wyjątkowo pokaźne rozmiary.
Gdybym był właścicielem Cactusa pogodziłbym się nawet z ciasnotą, byle by każdego dnia pożerać wzrokiem kształty przedziału pasażerskiego. Jego projekt i wykończenie to prawdziwy majstersztyk. Nie ma tutaj klasycznej deski rozdzielczej a coś w rodzaju płaskiej jak pustynia powierzchni, z której wystają niczym twory natury różnej wielkości ekrany, panele i kierownica o kształcie dalekim od koła. Spłaszczono ją z dwóch stron, co wcale nie przeszkadza w kierowaniu. Jeden z ekranów, ten przed kierowcą. Drugi, centralny, to dotykowy ekran na którym zarządza się funkcjami auta i systemem multimedialnym. Najlepsze jest jednak przed pasażerem. To schowek przypominający jakiś dawny, kolonialny sakwojaż, z ładnie wyprofilowaną pokrywą i pojedynczym zatrzaskiem o kształcie pięknej klamry. Bardzo ładnie ukształtowano wewnętrzne elementy drzwi. Ich fragmenty pokryto tkaniną o tej samej barwie co deska rozdzielcza.
Być może to kształty deski rozdzielczej, pustynna barwa kokpitu i drzwi oraz pokrywa schowka przypominająca elegancką walizkę sprawiają, że w Cactusie nachodzą człowieka jakieś kolonialne skojarzenia – egzotyka, orient, dalekie wyprawy. Siedząc w wygodnym fotelu wystarczy rozejrzeć się wokół siebie i na chwilę przymknąć oczy....
Halo, halo, budzimy się! Czas na nowoczesność. Tablica wskaźników i większy od niej ekran w centralnej części kokpitu to jakby dwa tablety. Aż żal, że tego drugiego, pozwalającego obsługiwać różne funkcje samochodu i stanowiącego multimedialne centrum nie można zabierać ze sobą odstawiając auto na parkin. Nie jest w żaden sposób zabudowany i aż prosi się, by zrobić go mobilnym. Niestety nie ma takiej możliwości. A szkoda, bo będzie kusił złodziei.
Jeśli napatrzyliśmy się już na Cactusa to czas ruszyć w drogę. Mieliśmy okazję poznać bliżej wersję benzynową 1.2 PureTech o mocy 82 KM. Na papierze nie wygląda to rewelacyjnie, w praktyce również. Dynamika jest ewidentnie najsłabszym punktem 82-konnego Cactusa, prowadzącego się bez zarzutu i dysponującego bardzo dobrze pracującym, szybko reagującym na polecenia kierowcy układem kierowniczym. Cieszyć może za to ekonomiczna strona we
rsji 1.2 Puretech. Średnie spalanie fabryczne poniżej 5 l/100 km w tej klasie samochodów to znakomity wynik. Pierwsza jazda udowodniła, że do takiego wyniku można się zbliżyć także w realnych warunkach. Podczas jazdy miejskiej na dystansie kilkunastu kilometrów spalanie wyniosło 5,5 l/100 km.
Citroen pokazał, że wciąż ma świeże, a przy tym oryginalne pomysły na samochody i że w kwestii estetyki należy do ligi mistrzów. W Cactusie zaskoczył przede wszystkim bezkompromisowym podejściem do projektu samochodu, który z założenia miał być niedrogi. Udowodnił po raz kolejny, że również auto tanie może mieć własny, niepowtarzalny styl i nie musi ginąć w tłumie podobnych do siebie modeli.
Wybrane dane techniczne Citroena Cactusa i konkurentów:
Marka/model | Citroen Cactus 1.2 VTi | Peugeot 2008 1.2 VTi | Renault Captur 0.9 Energy |
Cena (zł) | 54 900 | | |
typ nadwozia/liczba drzwi | Hatchback/ 5d | Hatchback/ 5d | Hatchback/ 5d |
liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
długość/szerokość/wysokość (mm) | 4157/1729/1480 | 4159/1739/1556 | 4112/1778/1566 |
rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1477/1477 | 1477/1488 | 1531/1516 |
rozstaw osi (mm) | 2595 | 2538 | 2606 |
masa własna (kg) | 965 | 1045 | 1181 |
pojemność bagażnika (l) | 358/1170 | 350/1194 | 377-455/1235 |
pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 50 | 45 |
Układ napędowy | |||
rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Benzyna |
typ silnika | Wtrysk paliwa, 12V | Wtrysk paliwa, 12V | Wtrysk paliwa, turbo, 12V |
pojemność (cm3) | 1199 | 1199 | 898 |
liczba cylindrów | 3 | 3 | 3 |
napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów | |||
typ/liczba przełożeń | manualna/5 | manualna/5 | manualna/5 |
Osiągi | |||
Moc maks. (KM/obr/min) | 82/5750 | 82/5750 | 90/5250 |
Mom. obr. maks. (Nm/obr/min) | 118/2750 | 118/2750 | 135/2500 |
Czas przysp. 0-100 km/h (s) | 12,9 | 13,5 | 12,9 |
Prędkość maks. (km/h) | 167 | 169 | 171 |
Śr zuż. paliwa (l/100 km) | 4,6 | 4,9 | 4,9 |
Średnia emisja CO2 (g/km) | 105 | 114 | 113 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?