Citroën Saxo (1996 – 2004)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Citroen: Citroen Saxo produkowany był z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym.
Fot. Citroen: Citroen Saxo produkowany był z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym.
Citroën Saxo, który pojawił się na europejskich rynkach wiosną 1996 roku, był następcą popularnego modelu AX. Jest typowym reprezentantem segmentu B.

 

 

Fot. Citroen: Citroen Saxo produkowany był z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym.
Fot. Citroen: Citroen Saxo produkowany był z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym.

Nadwozie

 

Saxo oferowano w wersji 3- i 5-drzwiowej. Nadwozie o dość zaokrąglonych liniach okazało się ponadczasowe. Kokpit jest czytelny i estetyczny. Kierowca nie ma problemu z obsługą urządzeń – są proste i bez udziwnień. W autach konstruowanych w tamtych latach  producenci francuscy umieszczali przycisk sygnału dźwiękowego w dźwigni kierunkowskazu. Trzeba się do tego przyzwyczaić.

 

Z przodu siedzi się wygodnie, z tyłu jest już trochę ciaśniej.

Fot. Citroen: Gama silników jest dość bogata – 5 benzynowych i diesel.
Fot. Citroen: Gama silników jest dość bogata – 5 benzynowych i diesel.

Atutem Saxo jest bagażnik o pojemności 280 l.

 

Silniki

 

Do Citroëna Saxo oferowano sześć silników do wyboru: pięć benzynowych i jeden diesel. Najsłabszy o pojemności 954 cm³ i mocy 50 KM i był stosowany jeszcze w modelu AX. Najpopularniejszą jednostką jest silnik o pojemności 1124 cm³ i mocy 60 KM. Elastyczny, o umiarkowanym zużyciu paliwa sprawdza się zarówno w jeździe miejskiej jak i

Fot. Citroen: Jak na samochód o długość 3,7 m wnętrze jest dość przestronne.
Fot. Citroen: Jak na samochód o długość 3,7 m wnętrze jest dość przestronne.

dłuższych podróżach. Kolejny silnik to 1360 cm³ (moc 75 KM) z lepszymi osiągami, lecz i większym zużyciem paliwa. Dalsze dwie jednostki benzynowe mają pojemność 1587 cm³, ale zdecydowanie różnią się mocą. W silniku 8-zaworowym wynosi ona 88 KM. Drugi, oznaczony skrótem VTS, jest silnikiem 16-zaworowym z mocą 118 KM. Saxo z tym silnikiem był w ofercie polskiego importera, ale kupiło go niewiele osób.

 

Jedyny w rodzinie silników Saxo diesel ma pojemność 1527 cm³ i w zależności od rocznika auta występuje z dwiema

Fot. Citroen: Wśród aut używanych interesujący wydaje się Saxo napędzany silnikiem diesla.
Fot. Citroen: Wśród aut używanych interesujący wydaje się Saxo napędzany silnikiem diesla.

mocami – 54 KM (1996 - 2001) i 57 KM (2001 - 2003). Nie jest on może bardzo żwawy, ale rekompensuje to niskim zużyciem paliwa i elastycznością. Na wyższych obrotach staje się głośny.

 

Eksploatacja

 

Najlepiej kupować auta od rocznika 1999, czyli modele po face liftingu i z lepszym wyposażeniem seryjnym, m.in. poduszkami powietrznymi, dzieloną kanapą. Uciążliwością w

Fot. Citroen: Tablica przyrządów jest skromna, ale czytelna.
Fot. Citroen: Tablica przyrządów jest skromna, ale czytelna.

starszych rocznikach było psujące się urządzenie do kodowania zapłonu. Producent wycofał się z tego rozwiązania na początku 1998 r.

Saxo w opinii większości użytkowników uważane jest za auto stosunkowo mało awaryjne, a trzeszczące plastiki to norma w tym modelu. Występują problemy z synchronizatorami w skrzyni biegów, zużywają się elementy gumowo-metalowe zawieszenia. Użytkownicy narzekają na zapiekające się cylinderki tylnej osi.

 

W sieci dilerskiej Citroena Polska, Saxo był w sprzedaży od początku 1997 r. W pierwszym roku sprzedaży odnotowano największe zainteresowanie tym modelem – kupiło go 3 617 osób. Ogółem do 2004 r. importer sprzedał 12 895 aut, z czego najpopularniejszą wersją okazał się Saxo silnikiem 1,1 litra – 10 266 sztuk.

 

Zalety:

- bogata oferta silnikowa,

- oszczędny silnik diesla,

- wystarczająco przestronne wnętrze.

 

Wady:

- psujące się urządzenie do kodowania zapłonu w rocznikach do 1998 r.

- mało dynamiczny silnik 1,0 l/50 KM.

 

Historia modelu:

 

1995 – w grudniu pierwszy pokaz modelu,

1996 – debiut rynkowy:

            wiosna – wersja 3-drzwiowa

            lato – wersja 5-drzwiowa

            jesień – silnik VTS o mocy 118 KM,

1998 – zmiany tylnych świateł, immobilizer w kluczyku,

1999 – face lifting (m.in. nowy przód),

2001 – wprowadzenie silnika diesla o większej mocy (57 KM),

2003 – zakończenie produkcji,

2004 – zakończenie sprzedaży w Polsce,

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)

 

Model

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

1,0

9,5-10,0

9-11

8-10,9

11.5

6,5

 

 

 

1,1

8,7-11,0

10-12,5

11,6-12,9

9,9-17,5

6,9-11,5

10,8-20,9

16,3-21,5

15,4-23,0

1,4

9,8-11,9

11,6-13,8

8,5

-

15,3-17,0

16,9-25,8

19,0-23,8

-

1,6

12,5

-

-

-

 

14,5-25

-

19,5-21,5

1,6  16V

-

-

-

-

-

-

45,9

-

1,5 diesel

8,9-9,9

10-11,7

8,1-10,9

10,5-12,9

6,5-16

15,8-22,2

17,5-26,7

-

 

Wybrane dane techniczne

 

Typ siknika

benzynowy

benzynowy

benzynowy

benzynowy

benzynowy

diesel

Liczba cylindrów

4RP

4RP

4RP

4RP

4RP

4RP

Pojemnośc skokowa (cm³)

954

1124

1361

1587

1587

1527

Moc (KM) przy obr/min

50/6000

60/6200

75/5500

88/5600

118/6600

57/5000

Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr/min

74/3700

89/3800

113/3400

135/300

145/5200

95/2250

Prędkość maksymalna (km/h)

149

162

175

187

205

158

Zużycie paliwa w mieście (l/100 km)

8,3

8,6

8,8

9,9

11,4

6,9

Zbiornik paliwa (l)

45

Średnica zawracania (m)

10,0

Objętość bagażnika (dm³)

280/953

 

Długość x szerokość x wysokość (cm)

372 x 160 x 138

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty