Citroën Xsara II (2000 - 2004)

Zdzisław Podbielski
Fot. Z.Podbielski: Citroën Xsara po modernizacji w 2000 r. jest dobrze ocenianym samochodem. Odmłodzoną wersję najłatwiej można poznać po innym przodzie nadwozia.
Fot. Z.Podbielski: Citroën Xsara po modernizacji w 2000 r. jest dobrze ocenianym samochodem. Odmłodzoną wersję najłatwiej można poznać po innym przodzie nadwozia.
Xsara zadebiutowała w 1997 r. zastępując model ZX. Zmodernizowany pojazd zaprezentowano w 2000 r.

Xsara zadebiutowała w 1997 r. zastępując model ZX. Zmodernizowany pojazd zaprezentowano w 2000 r.

Fot. Z.Podbielski: Citroën Xsara po modernizacji w 2000 r. jest dobrze ocenianym samochodem. Odmłodzoną wersję najłatwiej można poznać po innym przodzie
Fot. Z.Podbielski: Citroën Xsara po modernizacji w 2000 r. jest dobrze ocenianym samochodem. Odmłodzoną wersję najłatwiej można poznać po innym przodzie nadwozia.

 

Do budowy Xsary wykorzystano niektóre elementy modelu ZX, włącznie z płytą podłogową, którą na potrzeby Xsary zmodernizowano, usztywniono, aby zmniejszyć drgania i poprawić bezpieczeństwo. Zawieszenie również ma taką samą

Fot. Citroen: Zgrabną wersję 3-drzwiową niektórzy klasyfikowali jako coupe.
Fot. Citroen: Zgrabną wersję 3-drzwiową niektórzy klasyfikowali jako coupe.

koncepcję konstrukcyjną jak w ZX.

 

Modernizacja

 

W październiku 2000 r. pojawiła się zmodernizowana Xsara. Unowocześniając samochód poprawiono bezpieczeństwo, np. wzmocniono strukturę nadwozia poprzez zmodyfikowanie podłużnic i

Fot. Citroen: Odmiana kombi.
Fot. Citroen: Odmiana kombi.

słupków środkowych, wprowadzono zmienne, zależnie od prędkości jazdy wspomaganie kierownicy i poprawiono układ hamulcowy. Modernizacji poddano też nadwozie, zwłaszcza jego przednią część, upodabniając Xsarę do większego modelu C5. Niewielkie zmiany poczyniono we wnętrzu. Po modernizacji 2000 r. samochód zyskał na walorach użytkowych, dlatego warto polecać model po

Fot. Z.Podbielski: Spory bagażnik i duża gama silników to główne zalety Xsary.
Fot. Z.Podbielski: Spory bagażnik i duża gama silników to główne zalety Xsary.

przeprowadzonych ulepszeniach.

 

Nadwozie

 

Ulepszenia nadwozia i innych zespołów sprawiły, że Xsara była najlepiej sprzedawanym modelem Citroëna w Europie. Oferowana była z nadwoziem 3-lub 5-drzwiowym oraz kombi. Wnętrze Xsary jest dość przestronne. Wygodne są przednie fotele i tylna kanapa, na której zmieszczą się nawet trzy

Fot. Citroen: Xsarę chwalono za stosunkowo obszerne wnętrze.
Fot. Citroen: Xsarę chwalono za stosunkowo obszerne wnętrze.

osoby. Bagażnik najpopularniejszej wersji 5-drzwiowej ma objętość 440 l, a po złożeniu tylnego siedzenia objętość tę zwiększamy do 1190 l.

Zaletą jest dobre zabezpieczenie nadwozia przed korozją.

 

Silniki

 

Do Xsary II oferowano szeroka gamę silników benzynowych – 1,4 l (75 KM), 1,6 l (109 KM), 2,0 l (136 KM) i 2,0 l(163 KM) wbudowywany do usportowionej wersji pojazdu VTS oraz silniki wysokoprężne – 1,9 D (71 KM) i 2,0 HDi (90 KM. Wszystkie silniki mają po 4-cylindry. Silnik 1,4 l ma po 2 zawory w każdym cylindrze, a

Fot. Z.Podbielski: Deska rozdzielcza zachowuje nowoczesny kształt i jest funkcjonalna.
Fot. Z.Podbielski: Deska rozdzielcza zachowuje nowoczesny kształt i jest funkcjonalna.

pozostałe- po 4. Oba diesle mają rozrząd 8-zaworowy z pojedynczymi wałkami. Jednostka 1,9D bez doładowania ma wstępną komorą spalania, natomiast silnik 2.0 HDi - bezpośredni wtrysk paliwa typu common-rail. Od stycznia 2003 r. do gamy oferowanych silników przybył diesel 1,4 HDi o mocy 70 KM. Tak więc w ostatnim, 2004 roku produkcji wersja hatchback była dostępna aż w 8 wersjach silnikowych. Ta ósma wersja to silnik 2.0 HDi o mocy 110 KM uzyskanej przez zwiększenie ciśnienia turbodoładowania i wprowadzenia chłodzenia powietrza doładowywanego (intercooler).

Fot. Citroen: Pierwsza wersja Xsary produkowana w latach 1997 – 2000.
Fot. Citroen: Pierwsza wersja Xsary produkowana w latach 1997 – 2000.

 

Walory ruchowe

 

Najsłabszą dynamikę ma Xsara napędzana dieslowskim silnikiem 1,9D – do 100 km/h rozpędza się w 18 s., nieco lepszą z 1.4 HDi – do 100 km/h w 16,7 s. Silnik 1.4 HDi jest najekonomiczniejszy w eksploatacji, średnie spalanie to 4,5 l/100 km. Mierną dynamikę prezentuje też pojazd napędzany benzynowym silnikiem 1,4 l – rozpędzanie do 100 km/h trwa 14,8 s. Optymalnym wyborem jest samochód z silnikiem benzynowym 1,6 l. Oprócz dynamiki istotne są bezpieczeństwo i wygoda jazdy. Tymi właściwościami może poszczycić się Xsara. Pojazd wykazuje bowiem dobrą stateczność w ruchu i jest wygodny. W dużej mierze przyczynia się do tego zawieszenie kół. Jest ono jednak największą bolączką auta, gdyż dość szybko ulega zużyciu.

 

Zalety:

- wygoda jazdy wynikająca z przestronnego wnętrza nadwozia i dobranego zawieszenia kół,

- stateczność w ruchu,

- duży wybór silników.

 

Wady:

- drobne usterki, np. w instalacji elektrycznej

- duże zużycie paliwa w mieście samochodu napędzanego silnikami benzynowymi i dieslem 1.9D

 

Orientacyjne ceny (w ASO) oryginalnych części zamiennych (w zł)

 

lampa przednia (reflektor)

420

nakładki (klocki) hamulcowe przednie, kpl (4 szt.)

300

sprzęgło kpl. do silnika benzynowego 1.4i

600

błotnik przedni

550

zderzak przedni/tylny

580/1200

szyba przednia

790

 

Wybrane dane techniczne modelu 2000 r.

 

Oznaczenie wg silnika

1.4i

1.6i 16V

2.0i 16V

VTS: 2.0i 16V

1.9D

2.0 HDi

Pojemność skokowa (cm3 )

1361

1587

1997

1998

1868

1997

Moc maks. (KM-obr/min)

75-5500

109-5750

136-6000

163-6500

71-4600

90-4000

Maks. moment obrotowy (Nm-obr/min)

120-3400

147-4000

190-4100

193-5500

125-2500

205-1900

Czas rozpędzania 0 - 100 km/h (s)

14,8

10,9

9,6

8,7

18,0

13,1

Prędkość maksymalna (km/h)

172

195

210

220

162

180

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

6,7

6,9

7,7

9,3

6,2

5,4

 

Orientacyjne ceny aut używanych 5-drzw. hatchback (zł)

 

Rok produkcji

2000

2001

2002

2003

2004

1.4i

21 000

23 500

26 500

31 000

37 000

16i 16V

24 200

26 500

28 700

34 000

40 500

2.0i 16V

26 100

28 700

31 500

36 900

44 400

VTS: 2.0i 16V (3-drzw.)

31 200

34 500

38 500

45 000

54 000

1.9D

23 000

24 000

27 000

32 000

36 700

2.0 HDi

26 000

29 000

32 100

38 200

44 500

 

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty