Japończycy postanowili bardziej niż zwykle pochlebić gustom młodszego pokolenia. Wszak trzydrzwiowy Civic IV, V i VI generacji do dziś jest popularny wśród młodych, jako tania namiastka wyścigowego auta. Nowy Civic to rewolucja zarówno linii nadwozia, jak i stylistyki wnętrza.
Wejście na rynek Toledo III generacji spowodowało, że koncern z Martorell pozbył się ostatniego sedana, który mógłby
pełnić w firmie role reprezentacyjnej limuzyny. Wielu specjalistów z branży motoryzacyjnej uważa to za błąd i radzi inżynierom Seata, by powrócili do tradycji poprzedniego modelu. Na razie obaj rywale to 5-drzwiowe hatchbacki, stąd do niedawna auta prawie nieporównywalne można ze sobą zestawić.
Cechy szczególne
Podobieństwa i różnice testowanych samochodów są wyraźnie widoczne. Seat Toledo jest sporo wyższy, co przekłada się na ilość miejsca w środku. Pasażerowie z tyłu mogą swobodnie zająć miejsce na tylnej kanapie, ale i w Hondzie Civic nie będą narzekać na ciasnotę. Wyrośnięty "Hiszpan" niewielką różnicą wygrywa potyczkę na przestronność kabiny. W porównaniu z Civic’iem pasażerowie będą mieć więcej przestrzeni nad głowami, zaś przedział
bagażowy Toledo jest bardziej pakowny również ze względu na geometryczny kształt, bez wnikających do środka nadkoli.
Najbardziej rzuca się jednak w oczy stylizacja obu pojazdów - Toledo to spokojny styl z odrobiną sportowych akcentów, natomiast w Civicu śmiałe wzornictwo ma budzić pożądanie u wielbicieli wszelkich gadżetów. Deski rozdzielcze obu aut też świadczą o zupełnie innych adresatach tych wozów. Za
kierownicą "Japończyka" można się poczuć, jak za sterami pojazdu kosmicznego.
Kokpit otacza kierowcę, a wokół mnóstwo przycisków. Niesamowite wrażenie pogłębia nocą intensywne, niebieskie podświetlenie, jak również rozdzielenie cyfrowego prędkościomierza od obrotomierza w kształcie tradycyjnego zegara. Całość, jak z powieści science-fiction, albo filmu o podniebnych zmaganiach pilotów myśliwców. W porównaniu do
szaleńczej stylizacji Hondy, w kokpicie Toledo wręcz wieje nudą. Tyle, że mniej doświadczony kierowca właśnie za kółkiem Seata poczuje się pewnie i bez kłopotów uruchomi w aucie poszczególne urządzenia i systemy.
Silniki
Honda długo kazała czekać na swój pierwszy silnik dieslowski. W końcu stworzyła konstrukcję, która mogłaby się stać
wzorcem dla wielu producentów. Na tym właśnie silniku można przeprowadzić udaną "próbę ołówka", stawiając go na sztorc na obudowie silnika.
Jednostka napędowa ma bardzo wysoką kulturę pracy, jest świetnie wyciszona i swobodnie rozwija moc przy każdej prędkości obrotowej. Ochoczo reaguje na gaz, wręcz wciskając w fotel. Zastosowanie pompowtryskiwaczy w silniku Toledo
sprawia z kolei, że tuż po rozruchu z silnika dobiega charakterystyczny "klekot". Po rozgrzaniu motoru znika, ale wciąż spod maski wydobywa się donośny odgłos jego pracy.
Również pod względem dynamiki jazdy Toledo przegrywa, to jednak zasługa choćby większej masy pojazdu. Mniejsze zużycie paliwa Hondy Civic z dieslem nie powinno też dziwić, biorąc pod uwagę gabaryty obu samochodów. W Seacie i Hondzie z jednostką napędową współpracowały 6-biegowe skrzynie manualne. Obie zapewniały szybką zmianę
poszczególnych przełożeń, ale bardziej precyzyjnie pracowała skrzynia Civica.
Wrażenia z jazdy
Lidera porównania nie da się wyłonić, nie znając konkretnych oczekiwań, jakie mamy wobec auta. Nietuzinkowe rozwiązania w pojazdach obu wytwórców spowodowały, że każdym z nich jeździ się bardzo przyjemnie, ale też w każdym znajdziemy przyjemność innego rodzaju.
O ile Toledo bardziej komfortowo pojedzie pięcioosobowa rodzina, to w Civicu poczuje przedsmak sportowego charakteru. Honda z dieslowskim silnikiem porusza się po drogach bezkompromisowo, momentalnie przyspiesza, bardzo stabilnie i pewnie zachowuje się na zakrętach. Wielowahaczowe zawieszenie to nie tylko rozwiązanie z japońskiego kompaktu. I dlatego owe hiszpańskie "auto-
emocion", wpisane w markę Seat sprawia, że Toledo również jedzie w ostrych łukach, jak po szynach. Tyle, że Civic z racji niżej umieszczonego środka ciężkości robi to sprawniej.
Widoczność do tyłu jest ograniczona w obu autach, z przodu przeszkadzają w Toledo szerokie słupki i mała, szklana szybka. Desce rozdzielczej Toledo, nie można odmówić ergonomii, ale zastrzeżenia budzi miejscami jakość plastików i ich kolorystyka. Do kokpitu w Hondzie trzeba się za to przyzwyczajać, gdyż sposób rozmieszczenia poszczególnych przycisków, pokręteł i sposobu ich regulacji nie jest intuicyjny. Jednak po obeznaniu się z rozplanowaniem przełączników i uruchomieniu silnika czerwonym przyciskiem, z lewej strony kierownicy, dalsze korzystanie z auta jest tylko przyjemnością.
Podsumowanie
Seat Toledo to wyrośnięty hatchback, który gabarytami zbliża się do kombi, a jeszcze kilka lat temu był klasycznym sedanem. Jest jednak pojemny, ekonomiczny, choć z dyskusyjną linią nadwozia i nijakim wnętrzem. W Hondzie Civic aż kipi od nowych rozwiązań; auto ma świetne parametry jazdy, ale tradycjonalistów raczej odstraszy jego kosmiczny wygląd. Pozostaje kwestia ceny - z silnikami diesla oba samochody są bardzo drogie.
Wybrane dane techniczne
| Honda Civic | Seat Toledo |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/diesel | 4/16/diesel |
Pojemność skokowa (cm3 | 2204 | 1968 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 140/4000 | 140/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 340/2000 | 320/1750-2500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,6 | 10,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 205 | 201 |
Pojemność bagażnika (l) | 485/1326 | 500/1440 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 5,4/7,6 | 6,2/8,1 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 425/176/146 | 446/177/157 |
Rozstaw osi (cm) | 263 | 258 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3 lub 100 tys. km/6 | 2/12 |
Cena (zł) | 102 900 | 98 990 |
Wybrane wyposażenie seryjne
| Honda Civic Executive | Seat Toledo Stylance |
Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S | S/S |
Lusterka boczne elektr. sterowane, podgrzewane/składane | S/S | S/S |
Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa | S | S |
Radioodtwarzacz CD/z MP3 | S/S | S/S |
S- wyposażenie standardowe
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Honda Civic | Seat Toledo |
Przestronność wnętrza | | + |
Silnik | + | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | Remis | Remis |
Zużycie paliwa | + | |
Wyposażenie | Remis | Remis |
Cena | | + |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?