Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Civic 2.2 i-CTDi kontra Toledo 2.0 TDi

Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski: Nadwozie Civica jest muskularne, dynamiczne, pełne sportowych akcentów
Fot. Jarosław Zgirski: Nadwozie Civica jest muskularne, dynamiczne, pełne sportowych akcentów
Kompakt niejedno ma imię – dowodem na to są choćby Seat Toledo i Honda Civic.
Toledo aspiruje do segmentu D, ale jest zbudowany na tej samej płycie podłogowej, co VW Golf czy Skoda Octavia. Civic jest typowym przedstawicielem segmentu C, lecz jej nowa generacja przypomina bardziej mały prom kosmiczny, niż stonowane, nieduże auto rodzinne.
Fot. Jarosław Zgirski: Nadwozie Civica jest muskularne, dynamiczne, pełne sportowych akcentów
Fot. Jarosław Zgirski: Nadwozie Civica jest muskularne, dynamiczne, pełne sportowych akcentów

 

Japończycy postanowili bardziej niż zwykle pochlebić gustom młodszego pokolenia. Wszak trzydrzwiowy Civic IV, V i VI generacji do dziś jest popularny wśród młodych, jako tania namiastka wyścigowego auta. Nowy Civic to rewolucja zarówno linii nadwozia, jak i stylistyki wnętrza.

 

Wejście na rynek Toledo III generacji spowodowało, że koncern z Martorell pozbył się ostatniego sedana, który mógłby

Fot. Jarosław Zgirski: Toledo w obecnej postaci wyjechało na ulice jesienią 2005 r., Honda Civic rok później
Fot. Jarosław Zgirski: Toledo w obecnej postaci wyjechało na ulice jesienią 2005 r., Honda Civic rok później

pełnić w firmie role reprezentacyjnej limuzyny. Wielu specjalistów z branży motoryzacyjnej uważa to za błąd i radzi inżynierom Seata, by powrócili do tradycji poprzedniego modelu. Na razie obaj rywale to 5-drzwiowe hatchbacki, stąd do niedawna auta prawie nieporównywalne można ze sobą zestawić.

 

Cechy szczególne

 

Fot. Jarosław Zgirski: Japoński kompakt wytwarzany jest w angielskich zakładach w Swindon
Fot. Jarosław Zgirski: Japoński kompakt wytwarzany jest w angielskich zakładach w Swindon

Podobieństwa i różnice testowanych samochodów są wyraźnie widoczne. Seat Toledo jest sporo wyższy, co przekłada się na ilość miejsca w środku. Pasażerowie z tyłu mogą swobodnie zająć miejsce na tylnej kanapie, ale i w Hondzie Civic nie będą narzekać na ciasnotę. Wyrośnięty "Hiszpan" niewielką różnicą wygrywa potyczkę na przestronność kabiny. W porównaniu z Civic’iem pasażerowie będą mieć więcej przestrzeni nad głowami, zaś przedział

Fot. Jarosław Zgirski: Najbardziej kontrowersyjny jest tył pojazdu, bagażnik sprawia wrażenie doklejonego
Fot. Jarosław Zgirski: Najbardziej kontrowersyjny jest tył pojazdu, bagażnik sprawia wrażenie doklejonego

bagażowy Toledo jest bardziej pakowny również ze względu na geometryczny kształt, bez wnikających do środka nadkoli.

 

Najbardziej rzuca się jednak w oczy stylizacja obu pojazdów - Toledo to spokojny styl z odrobiną sportowych akcentów, natomiast w Civicu śmiałe wzornictwo ma budzić pożądanie u wielbicieli wszelkich gadżetów. Deski rozdzielcze obu aut też świadczą o zupełnie innych adresatach tych wozów. Za

Fot. Jarosław Zgirski: Futurystyczna deska rozdzielcza Civica – przypomina kokpit myśliwca
Fot. Jarosław Zgirski: Futurystyczna deska rozdzielcza Civica – przypomina kokpit myśliwca

kierownicą "Japończyka" można się poczuć, jak za sterami pojazdu kosmicznego.

 

Kokpit otacza kierowcę, a wokół mnóstwo przycisków. Niesamowite wrażenie pogłębia nocą intensywne, niebieskie podświetlenie, jak również rozdzielenie cyfrowego prędkościomierza od obrotomierza w kształcie tradycyjnego zegara. Całość, jak z powieści science-fiction, albo filmu o podniebnych zmaganiach pilotów myśliwców. W porównaniu do

Fot. Jarosław Zgirski: Wnętrze Toledo skopiowano z Altei, choć miejsca w środku jest trochę więcej
Fot. Jarosław Zgirski: Wnętrze Toledo skopiowano z Altei, choć miejsca w środku jest trochę więcej

szaleńczej stylizacji Hondy, w kokpicie Toledo wręcz wieje nudą. Tyle, że mniej doświadczony kierowca właśnie za kółkiem Seata poczuje się pewnie i bez kłopotów uruchomi w aucie poszczególne urządzenia i systemy.

 

Silniki

 

Honda długo kazała czekać na swój pierwszy silnik dieslowski. W końcu stworzyła konstrukcję, która mogłaby się stać

Fot. Jarosław Zgirski: Diesel Hondy charakteryzuje się wysoką kulturą pracy.
Fot. Jarosław Zgirski: Diesel Hondy charakteryzuje się wysoką kulturą pracy.

wzorcem dla wielu producentów. Na tym właśnie silniku można przeprowadzić udaną "próbę ołówka", stawiając go na sztorc na obudowie silnika.

 

Jednostka napędowa ma bardzo wysoką kulturę pracy, jest świetnie wyciszona i swobodnie rozwija moc przy każdej prędkości obrotowej. Ochoczo reaguje na gaz, wręcz wciskając w fotel. Zastosowanie pompowtryskiwaczy w silniku Toledo

Fot. Jarosław Zgirski: Wysokoprężna jednostka napędowa Seata mogłaby pracować ciszej.
Fot. Jarosław Zgirski: Wysokoprężna jednostka napędowa Seata mogłaby pracować ciszej.

sprawia z kolei, że tuż po rozruchu z silnika dobiega charakterystyczny "klekot". Po rozgrzaniu motoru znika, ale wciąż spod maski wydobywa się donośny odgłos jego pracy.

 

Również pod względem dynamiki jazdy Toledo przegrywa, to jednak zasługa choćby większej masy pojazdu. Mniejsze zużycie paliwa Hondy Civic z dieslem nie powinno też dziwić, biorąc pod uwagę gabaryty obu samochodów. W Seacie i Hondzie z jednostką napędową współpracowały 6-biegowe skrzynie manualne. Obie zapewniały szybką zmianę

Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Civica to rekord w grupie klasycznych kompaktów – tylko Toledo ma większy
Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Civica to rekord w grupie klasycznych kompaktów – tylko Toledo ma większy

poszczególnych przełożeń, ale bardziej precyzyjnie pracowała skrzynia Civica.

 

Wrażenia z jazdy

 

Lidera porównania nie da się wyłonić, nie znając konkretnych oczekiwań, jakie mamy wobec auta. Nietuzinkowe rozwiązania w pojazdach obu wytwórców spowodowały, że każdym z nich jeździ się bardzo przyjemnie, ale też w każdym znajdziemy przyjemność innego rodzaju.

 

O ile Toledo bardziej komfortowo pojedzie pięcioosobowa rodzina, to w Civicu poczuje przedsmak sportowego charakteru. Honda z dieslowskim silnikiem porusza się po drogach bezkompromisowo, momentalnie przyspiesza, bardzo stabilnie i pewnie zachowuje się na zakrętach. Wielowahaczowe zawieszenie to nie tylko rozwiązanie z japońskiego kompaktu. I dlatego owe hiszpańskie "auto-

Fot. Jarosław Zgirski: W schowku pod półką bagażnika zmieści się parasol i inne drobiazgi
Fot. Jarosław Zgirski: W schowku pod półką bagażnika zmieści się parasol i inne drobiazgi

emocion", wpisane w markę Seat sprawia, że Toledo również jedzie w ostrych łukach, jak po szynach. Tyle, że Civic z racji niżej umieszczonego środka ciężkości robi to sprawniej.

 

Widoczność do tyłu jest ograniczona w obu autach, z przodu przeszkadzają w Toledo szerokie słupki i mała, szklana szybka. Desce rozdzielczej Toledo, nie można odmówić ergonomii, ale zastrzeżenia budzi miejscami jakość plastików i ich kolorystyka. Do kokpitu w Hondzie trzeba się za to przyzwyczajać, gdyż sposób rozmieszczenia poszczególnych przycisków, pokręteł i sposobu ich regulacji nie jest intuicyjny. Jednak po obeznaniu się z rozplanowaniem przełączników i uruchomieniu silnika czerwonym przyciskiem, z lewej strony kierownicy, dalsze korzystanie z auta jest tylko przyjemnością.

 

Podsumowanie

 

Seat Toledo to wyrośnięty hatchback, który gabarytami zbliża się do kombi, a jeszcze kilka lat temu był klasycznym sedanem. Jest jednak pojemny, ekonomiczny, choć z dyskusyjną linią nadwozia i nijakim wnętrzem. W Hondzie Civic aż kipi od nowych rozwiązań; auto ma świetne parametry jazdy, ale tradycjonalistów raczej odstraszy jego kosmiczny wygląd. Pozostaje kwestia ceny - z silnikami diesla oba samochody są bardzo drogie.

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Honda Civic

Seat Toledo

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/diesel

4/16/diesel

Pojemność skokowa (cm3
)

2204

1968

Moc maksymalna (KM/obr/min)

140/4000

140/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

340/2000

320/1750-2500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,6

10,0

Prędkość maksymalna (km/h)

205

201

Pojemność bagażnika (l)

485/1326

500/1440

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

5,4/7,6

6,2/8,1

Długość x szerokość x wysokość (cm)

425/176/146

446/177/157

Rozstaw osi (cm)

263

258

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3 lub 100 tys. km/6

2/12

Cena (zł)

102 900

98 990

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Honda Civic

Executive

Seat Toledo

Stylance

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/S

Lusterka boczne elektr. sterowane, podgrzewane/składane

S/S

S/S

Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa

S

S

Radioodtwarzacz CD/z MP3

S/S

S/S

S- wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Honda Civic

Seat Toledo

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

+

 

Poziom hałasu (odczuwalny)

Remis

Remis

Zużycie paliwa

+

 

Wyposażenie

Remis

Remis

Cena

 

+

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty