Co oznacza numer VIN?

Mariusz Michalak
Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse
Wiele osób często słyszy o numerze VIN pojazdu, ale nie zawsze wie gdzie go można odszukać oraz nie wie co on dokładnie oznacza. Tymczasem numer VIN jest dla pojazdu tym, czym dla nas numer PESEL. Udzielamy zatem wskazówek jak go odszukać oraz podpowiadamy jakich informacji o samochodzie może nam dostarczyć.

Na samym początku należy wyjaśnić, że VIN to skrót od Vehicle Identification Number, czyli numer identyfikujący pojazd,

Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse

który zostaje nadany przez producenta. Przed zakupem używanego auta należy sprawdzić zatem czy jego numer VIN  jest zgodny z tym, który został wpisany do dowodu rejestracyjnego pojazdu.

Sprawdź historię pojazdu

Poszczególni producenci mają własne systemy kodowania poszczególnych pozycji VIN-u, dlatego też przed przystąpieniem do analizy wybranego numeru trzeba zapoznać się z zasadami stosowanymi przez daną markę.

Z czego składa się numer VIN?
Numer VIN składa się z 17 liter oraz cyfr z wyłączeniem znaków I, O oraz Q, by nie myliły się z jedynkami i zerami. Informacje dotyczące pojazdu zakodowane są w trzech sekcjach:

  • VMI – sekcja zbudowana z trzech znaków dzięki której możemy rozpoznać region, z którego pochodzi pojazd oraz jego producenta. Oznaczenie Polski to przedział SU–SZ.
  • VDS – sekcja zbudowana jest z sześciu znaków, a za ich pomocą konkretny producent w właściwy dla siebie sposób koduje typ pojazdu, a także informacje o podwoziu i konstrukcji
  • VIS – trzecia sekcja numeru VIN zbudowana jest z ośmiu znaków, a ostatnie cztery to wyłącznie cyfry. To numer konkretnego egzemplarza pojazdu.  Jeśli producent podaje w tej sekcji oznaczenie roku produkcji i znak fabryki to zaleca się, aby rok produkcji znajdował się na pierwszym miejscu, a znak oznaczający fabrykę na drugim. Znak 10, licząc od początku numeru określa zatem datę produkcji auta. Samochody produkowane od 1980 do 2000 roku znakowane są literami L - Y. Od 2001 do 2009, cyframi od 1 do 9. Samochód wyprodukowany w 2010 roku zakodowany jest literą A, w  2011 – B, w  2012 – C, w 2013 –  D, a w 2014 – E.

 

WMI (Word Manufacturing Identifier)

 

VDS (Vehicle Descriptor Section)

 

VIS (Vehicle Indicator Section)

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

B

B

B

B

B

B

B

B

B

B

B

B

B

N

N

N

N

Światowy kod identyfikujący producenta

Człon określający pojazd

Liczba kontrolna

Model roku

Zakład montażowy

Numer seryjny pojazdu

Część określająca producenta

 

 

Człon wyróżniający pojazd

N – cyfra
B – cyfra lub litera
Źródło: Centrum Badań Identyfikacyjnych (CEBID)


Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse

Gdzie odszukać numer VIN?

Zabierając się za tą czynność należy pamiętać, że w zależności od modelu może on być umieszczony w kilku miejscach na karoserii. Najczęściej producenci umieszczają numer VIN m.in. kilka centymetrów powyżej miejsca gdzie szyba styka się z deską rozdzielczą po stronie kierowcy. Często odszukać go możemy w okolicach zatrzasku drzwi, a także na prawym nadkolu. Umieszcza się go także w komorze silnika na prawym wzmocnieniu bocznym, w kabinie na podłodze w okolicy przedniego prawego fotela, a także w bagażniku na podłodze z prawej strony. Niektóre samochody mają niestandardowe miejsca umieszczenia numeru VIN, gdyż przykładowo w niektórych Mercedesach znajduje się on pod dywanikiem pasażera.  Numer VIN znajduje się także m.in. w książce serwisowej i w dowodzie rejestracyjnym.

Jak rozpoznać przebijanie numeru VIN?
Dość częstym procederem staje się przebijanie numeru VIN. Zazwyczaj ma to miejsce w sytuacji kiedy ktoś chce sfałszować cechy samochodu np. oszukać, że pojazd jest młodszy niż w rzeczywistości lub dokonuje się tego po kradzieży. Często dzieje się to metodą na tzw. „klona”. Oznacza to, że auto otrzymuje numery innego pojazdu, który specyfikacją odpowiada kradzionemu. – Na podrobiony numer VIN może wskazywać zamazana, nieczytelna tabliczka znamionowa. Trzeba zwrócić uwagę czy nie jest roznitowana. Podobne zasady dotyczą wytłoczonego numeru w podwoziu. Istotne jest przy tym sprawdzenie miejsc wokół miejsca wytłoczonego numeru. Złodzieje samochodów nierzadko wycinają całą połać blachy, wspawując w to miejsce element z podrobionym, sfałszowanym numerem – tłumaczy Roman Kantorski, Prezes Polskiej Izby Motoryzacji. Wyjaśnia, że w celu upewnienia się, że numer VIN nie jest sfałszowany, najlepiej skontaktować się z autoryzowanym dealerem danej marki samochodów. Ponadto są firmy, które oferują tego rodzaju usługi. –  Jeżeli chcemy kupić samochód, który nie ma ani tabliczki znamionowej z numerem VIN i nie ma również wytłoczonego numeru VIN w podwoziu to wówczas lepiej od takiej transakcji odstąpić – ostrzega Roman Kantorski.

Nadanie nowego numeru VIN

Czasem element na którym znajduje się numer VIN może ulec korozji, zostać zniszczony w wyniku wypadku lub stać się nieczytelny. Nie powinniśmy go naprawiać samodzielnie, a warsztat, który przeprowadza poprawki blacharskie, powinien wystawić nam stosowne zaświadczenie. Warto jednak takie modyfikacje wcześniej zgłosić  rzeczoznawcy, a nie zaszkodzi także wykonać dokumentację fotograficzną, że element z numerem VIN rzeczywiście uległ uszkodzeniu. Powołany przez nas rzeczoznawca wyda stosowną opinię z którą należy udać się do Wydziału Komunikacji. Tam konieczne jest wypełnienie wniosku dotyczącego wydania decyzji na nadanie oraz wybicie numeru identyfikacyjnego. Posiadając decyzję z Wydziału

Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse

Komunikacji udajemy się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, w której naniesiony zostanie skrócony, 12-cyfrowy  numer. Uzyskanie nowego VIN-u wiąże się także z wymianą dowodu rejestracyjnego. Cała procedura nadania nowego numeru to koszt około 400 zł. 

Nowy numer nadawany jest także m.in. w przypadku pojazdów w których dokonano wymiany ramy, pojazdów odzyskanych po kradzieży, a także autach typu SAM, które przechodzą całą procedurę homologacyjną.

Historię auta sprawdzimy przez Internet
Pośrednio z numerem VIN związana jest usługa historii pojazdu, która została wprowadzona przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w czerwcu tego roku. Posiadając właśnie numer VIN pojazdu, a także numer rejestracyjny oraz datę pierwszej rejestracji, możemy za pośrednictwem internetu sprawdzić informacje o samochodzie. W ten sposób zweryfikujemy m.in. markę, model, rok produkcji, a także termin badania technicznego. Istotne, że udostępniona jest informacja czy pojazd został zgłoszony jako skradziony, a także uzyskamy dane o jego ubezpieczeniu i przebiegu, który został zarejestrowany podczas ostatniego badania technicznego. Sprawdzimy również liczbę właścicieli, dane o miejscu zarejestrowania, pojemności i mocy silnika, liczbie miejsc oraz dopuszczalnej masie i ładowności. – Taka usługa to silny oręż w walce z nierzadko spotykaną nieuczciwością zarówno niektórych handlarzy samochodami jak i właścicielami aut – ocenia Roman Kantorski.

Lista niektórych producentów i ich wybrane oznaczenia

WMI

Producent

TRU

Audi

WBA

BMW

1GC

Chevrolet

VF7

Citroen

ZFA

Fiat

1FB

Ford

1G

General Motors

JH

Honda

SAJ

Jaguar

KN

Kia

JM

Mazda

WDB

Mercedes-Benz

JN

Nissan

WOL

Opel

VF3

Peugeot

WPO

Porsche

VF1

Renault

JS

Suzuki

JT

Toyota

WVW

Volkswagen

 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty