Na samym początku należy wyjaśnić, że VIN to skrót od Vehicle Identification Number, czyli numer identyfikujący pojazd,
który zostaje nadany przez producenta. Przed zakupem używanego auta należy sprawdzić zatem czy jego numer VIN jest zgodny z tym, który został wpisany do dowodu rejestracyjnego pojazdu.
Poszczególni producenci mają własne systemy kodowania poszczególnych pozycji VIN-u, dlatego też przed przystąpieniem do analizy wybranego numeru trzeba zapoznać się z zasadami stosowanymi przez daną markę.
Z czego składa się numer VIN?
Numer VIN składa się z 17 liter oraz cyfr z wyłączeniem znaków I, O oraz Q, by nie myliły się z jedynkami i zerami. Informacje dotyczące pojazdu zakodowane są w trzech sekcjach:
- VMI – sekcja zbudowana z trzech znaków dzięki której możemy rozpoznać region, z którego pochodzi pojazd oraz jego producenta. Oznaczenie Polski to przedział SU–SZ.
- VDS – sekcja zbudowana jest z sześciu znaków, a za ich pomocą konkretny producent w właściwy dla siebie sposób koduje typ pojazdu, a także informacje o podwoziu i konstrukcji
- VIS – trzecia sekcja numeru VIN zbudowana jest z ośmiu znaków, a ostatnie cztery to wyłącznie cyfry. To numer konkretnego egzemplarza pojazdu. Jeśli producent podaje w tej sekcji oznaczenie roku produkcji i znak fabryki to zaleca się, aby rok produkcji znajdował się na pierwszym miejscu, a znak oznaczający fabrykę na drugim. Znak 10, licząc od początku numeru określa zatem datę produkcji auta. Samochody produkowane od 1980 do 2000 roku znakowane są literami L - Y. Od 2001 do 2009, cyframi od 1 do 9. Samochód wyprodukowany w 2010 roku zakodowany jest literą A, w 2011 – B, w 2012 – C, w 2013 – D, a w 2014 – E.
WMI (Word Manufacturing Identifier) | VDS (Vehicle Descriptor Section) | VIS (Vehicle Indicator Section) | ||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
B | B | B | B | B | B | B | B | B | B | B | B | B | N | N | N | N |
Światowy kod identyfikujący producenta | Człon określający pojazd | Liczba kontrolna | Model roku | Zakład montażowy | Numer seryjny pojazdu | |||||||||||
Część określająca producenta | | |||||||||||||||
Człon wyróżniający pojazd |
N – cyfra
B – cyfra lub litera
Źródło: Centrum Badań Identyfikacyjnych (CEBID)
Gdzie odszukać numer VIN?
Zabierając się za tą czynność należy pamiętać, że w zależności od modelu może on być umieszczony w kilku miejscach na karoserii. Najczęściej producenci umieszczają numer VIN m.in. kilka centymetrów powyżej miejsca gdzie szyba styka się z deską rozdzielczą po stronie kierowcy. Często odszukać go możemy w okolicach zatrzasku drzwi, a także na prawym nadkolu. Umieszcza się go także w komorze silnika na prawym wzmocnieniu bocznym, w kabinie na podłodze w okolicy przedniego prawego fotela, a także w bagażniku na podłodze z prawej strony. Niektóre samochody mają niestandardowe miejsca umieszczenia numeru VIN, gdyż przykładowo w niektórych Mercedesach znajduje się on pod dywanikiem pasażera. Numer VIN znajduje się także m.in. w książce serwisowej i w dowodzie rejestracyjnym.
Jak rozpoznać przebijanie numeru VIN?
Dość częstym procederem staje się przebijanie numeru VIN. Zazwyczaj ma to miejsce w sytuacji kiedy ktoś chce sfałszować cechy samochodu np. oszukać, że pojazd jest młodszy niż w rzeczywistości lub dokonuje się tego po kradzieży. Często dzieje się to metodą na tzw. „klona”. Oznacza to, że auto otrzymuje numery innego pojazdu, który specyfikacją odpowiada kradzionemu. – Na podrobiony numer VIN może wskazywać zamazana, nieczytelna tabliczka znamionowa. Trzeba zwrócić uwagę czy nie jest roznitowana. Podobne zasady dotyczą wytłoczonego numeru w podwoziu. Istotne jest przy tym sprawdzenie miejsc wokół miejsca wytłoczonego numeru. Złodzieje samochodów nierzadko wycinają całą połać blachy, wspawując w to miejsce element z podrobionym, sfałszowanym numerem – tłumaczy Roman Kantorski, Prezes Polskiej Izby Motoryzacji. Wyjaśnia, że w celu upewnienia się, że numer VIN nie jest sfałszowany, najlepiej skontaktować się z autoryzowanym dealerem danej marki samochodów. Ponadto są firmy, które oferują tego rodzaju usługi. – Jeżeli chcemy kupić samochód, który nie ma ani tabliczki znamionowej z numerem VIN i nie ma również wytłoczonego numeru VIN w podwoziu to wówczas lepiej od takiej transakcji odstąpić – ostrzega Roman Kantorski.
Nadanie nowego numeru VIN
Czasem element na którym znajduje się numer VIN może ulec korozji, zostać zniszczony w wyniku wypadku lub stać się nieczytelny. Nie powinniśmy go naprawiać samodzielnie, a warsztat, który przeprowadza poprawki blacharskie, powinien wystawić nam stosowne zaświadczenie. Warto jednak takie modyfikacje wcześniej zgłosić rzeczoznawcy, a nie zaszkodzi także wykonać dokumentację fotograficzną, że element z numerem VIN rzeczywiście uległ uszkodzeniu. Powołany przez nas rzeczoznawca wyda stosowną opinię z którą należy udać się do Wydziału Komunikacji. Tam konieczne jest wypełnienie wniosku dotyczącego wydania decyzji na nadanie oraz wybicie numeru identyfikacyjnego. Posiadając decyzję z Wydziału
Komunikacji udajemy się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, w której naniesiony zostanie skrócony, 12-cyfrowy numer. Uzyskanie nowego VIN-u wiąże się także z wymianą dowodu rejestracyjnego. Cała procedura nadania nowego numeru to koszt około 400 zł.
Nowy numer nadawany jest także m.in. w przypadku pojazdów w których dokonano wymiany ramy, pojazdów odzyskanych po kradzieży, a także autach typu SAM, które przechodzą całą procedurę homologacyjną.
Historię auta sprawdzimy przez Internet
Pośrednio z numerem VIN związana jest usługa historii pojazdu, która została wprowadzona przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w czerwcu tego roku. Posiadając właśnie numer VIN pojazdu, a także numer rejestracyjny oraz datę pierwszej rejestracji, możemy za pośrednictwem internetu sprawdzić informacje o samochodzie. W ten sposób zweryfikujemy m.in. markę, model, rok produkcji, a także termin badania technicznego. Istotne, że udostępniona jest informacja czy pojazd został zgłoszony jako skradziony, a także uzyskamy dane o jego ubezpieczeniu i przebiegu, który został zarejestrowany podczas ostatniego badania technicznego. Sprawdzimy również liczbę właścicieli, dane o miejscu zarejestrowania, pojemności i mocy silnika, liczbie miejsc oraz dopuszczalnej masie i ładowności. – Taka usługa to silny oręż w walce z nierzadko spotykaną nieuczciwością zarówno niektórych handlarzy samochodami jak i właścicielami aut – ocenia Roman Kantorski.
Lista niektórych producentów i ich wybrane oznaczenia
WMI | Producent |
TRU | Audi |
WBA | BMW |
1GC | Chevrolet |
VF7 | Citroen |
ZFA | Fiat |
1FB | Ford |
1G | General Motors |
JH | Honda |
SAJ | Jaguar |
KN | Kia |
JM | Mazda |
WDB | Mercedes-Benz |
JN | Nissan |
WOL | Opel |
VF3 | Peugeot |
WPO | Porsche |
VF1 | Renault |
JS | Suzuki |
JT | Toyota |
WVW | Volkswagen |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?