Podobne w działaniu technologie stosuje się w lotnictwie, aby ozon ze stratosfery nie przedostawał się przez układ klimatyzacji do wnętrza samolotów. Również w kserokopiarkach i drukarkach ma miejsce unieszkodliwianie ozonu. W samochodach opracowana i opatentowana przez Volvo technika PremAir pojawiła się na rynku już w 1999 roku. Szwedzka firma jako pierwszy producent aut postanowił rozprawić się z ozonem w przyziemnej warstwie powietrza. W tym celu wykorzystuje się chłodnicę pojazdu, przez którą w ciągu jednej sekundy potrafi przepłynąć nawet do dwóch kilogramów powietrza. Powleczenie chłodnicy z zewnątrz specjalną warstwą katalityczną zdolną zamieniać ozon w tlen może przyczyniać się do znacznej poprawy jakości powietrza, szczególnie przy silnym nasłonecznieniu i dużej zawartości szkodliwych związków w atmosferze.
Na niektórych rynkach, głównie amerykańskim, a w szczególności w Kalifornii, dodatkowe rozwiązania stosowane w samochodach poprawiające czystość powietrza są w odpowiedni sposób premiowane, m.in. przez przyznanie zwiększonego limitu wszystkich węglowodorów za wyjątkiem metanu. Skorzystanie z bonusa jaki daje technologia PremAir wymaga zastosowania w pojeździe funkcji potwierdzającej, że jest w nim zamontowana właściwa chłodnica i całość działa w prawidłowy sposób. Do tego celu służy odpowiedni czujnik, który musi spełniać jeszcze dodatkowe wymogi. Chodzi przede wszystkim o uniemożliwienie wymiany chłodnicy na chłodnicę bez technologii PremAir, wymontowania samego czujnika i skopiowania programu czy wreszcie wycięcia czujnika wraz z fragmentem chłodnicy i zamontowania w innym miejscu.
Ochrona czujnika rozpoznania chłodnicy realizowana jest kilkoma metodami. Czujnik oraz sterownik silnika mają w pamięci zapisane identyfikatory, które podczas komunikacji są wymieniane w zakodowany sposób. Brak zgodności identyfikatorów oznacza, ze coś w układzie zostało „poprawione” i sterownik natychmiast to sygnalizuje. W niektórych rozwiązaniach czujnik rozpoznania chłodnicy wyposażony jest jeszcze w dodatkowy czujnik temperatury. Jego wskazania porównywane są przez sterownik silnika z wartościami mierzonymi przez czujnik temperatury silnika i oceniane na podstawie zapisanej w pamięci charakterystyki. Każda próba wymontowania czujnika rozpoznania chłodnicy kończy się zniszczeniem czujnika temperatury, co również natychmiast wychwyci sterownik silnika.
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?