Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co trzeba sprawdzać w aucie, by uniknąć poważnych wydatków?

Bartosz Gubernat
Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?
Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?
Utrzymanie samochodu w dobrej kondycji wymaga od właściciela regularnej kontroli poziomu płynów eksploatacyjnych i innych parametrów oraz obserwacji zachowania pojazdu. O czym warto pamiętać?

Wiele codziennych czynności można wykonać bez wizyty w serwisie samochodowym. Poza obowiązkowym sprawdzaniem poziomu oleju silnikowego i innych płynów eksploatacyjnych, kierowca powinien także z uwagą patrzeć na kokpit. To tutaj samochód wyświetli informacje o usterkach i problemach, z którymi trzeba odwiedzić fachowca. Wraz ze Stanisławem Płonką, mechanikiem z Rzeszowa przypominamy najważniejsze obowiązki każdego kierowcy. 

Poziom oleju silnikowego

To najważniejsza czynność, którą kierowca powinien wykonywać regularnie. W przypadku nowych samochodów wystarczy raz na miesiąc-dwa, ale mając starsze auto, lepiej sprawdzać poziom oleju co dwa-trzy tygodnie. Oczywiście, jeśli silnik jest sprawny i nie zużywa nadmiernie oleju, albo ten z niego nie wycieka. Kontrola stanu najważniejszego w samochodzie smarowidła jest bardzo istotna, ponieważ jego niedobór to szybsze zużycie silnika, a krytycznie niski stan – niemal pewne zatarcie. Prawidłowe napełnienie silnika to trzy czwarte stanu widocznego na szabelce. Minimalne zużycie oleju to rzecz normalna, nawet najnowocześniejsze silniki potrafią spalić w cyklu od wymiany do wymiany nawet litr tego płynu.

Poziom i stan płynu hamulcowego

Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?
Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?

Płyn hamulcowy to niezwykle ważny element układu odpowiedzialnego za zatrzymywanie samochodu. To on odpowiada za przeniesienie siły hamowania z pedału na klocki. Aby układ hamulcowy działał poprawnie, płynu nie może brakować, bo doprowadzi to do zapowietrzenia hamulców. Dlatego tak ważna jest kontrola stanu, na podstawie poziomu wskazanego na zbiorniczku wyrównawczym. Ale ilość płynu to nie wszystko. Jego podstawową cechą jest temperatura wrzenia – im wyższa, tym lepiej. Większość dzisiejszych płynów fabrycznie wrze dopiero powyżej 220-230 stopni Celsjusza.

Ale ponieważ z biegiem czasu chłoną wodę, temperatura wrzenia spada, nawet niewielka ilość wody może obniżyć właściwości o 40-50 procent. Czym to grozi? Temperatura hamulców przewyższająca temperaturę wrzenia płynu może doprowadzić do powstania w układzie tzw. korków parowych, które obniżają skuteczność hamulców nawet o 100 procent. Dlatego kontrolę poziomu płynu zaleca się regularnie, raz w tygodniu, a wymianę co dwa lata, lub 40-50 tys. km. Dolewając płynu należy upewnić się, czym układ został zalany poprzednio. Na rynku mamy dostępne dwa rodzaje płynów – DOT-4 i R3. Nie wolno ich ze sobą mieszać. Stan płynu można sprawdzić w serwisie samochodowym, który dysponuje odpowiednim sprzętem. Jeśli układ nie jest zapowietrzony, płynu można dolać samodzielnie do zbiorniczka wyrównawczego. Temperaturę wrzenia płynu hamulcowego warto sprawdzić w serwisie przy okazji przeglądu samochodu przed i po zimie.

Poziom i stan płynu chłodzącego

Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?
Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?

Obok oleju, płyn chłodzący to niezwykle ważny składnik odpowiadający za poprawną pracę silnika. W zimie pozwala równomiernie zagrzać jednostkę napędową, latem zapobiega jej przegrzaniu. Wszystkim steruje termostat, który w zależności od temperatury cieczy otwiera lub zamyka mały i duży obieg. Niedobór płynu chłodniczego, szczególnie w upalne dni może szybko doprowadzić do przegrzania silnika, zaś nadmiar – do rozszczelnienia układu. Podobnie jak olej silnikowego, płynu chłodzącego w niewielkich dawkach także może ubywać. Dlatego zaleca się kontrole stanu przynajmniej raz w miesiącu. Większe ubytki mogą oznaczać np. kłopoty z głowicą. W lecie wielu kierowców ciągle zamiast płynu stosuje wodę destylowaną. Nie polecamy takich eksperymentów. Woda nie jest odporna na zagotowanie się, a jeśli przed zimą nie zmienimy jej na płyn, może zamarznąć w układzie i doprowadzić do pęknięcia przewodów, chłodnicy i głowicy silnika.

Zobacz także: Skoda Octavia w naszym teście

[page_break]Płyn wspomagania kierownicy

To w zasadzie olej o specyficznych właściwościach - nie pieni się, odporny jest na działanie wysokich temperatur, ma dobre właściwości smarne.  W zależności od auta powinno się go wymieniać co kilka lat lub tylko dolewać. Reguły nie ma. Nie ma również urządzeń do kontroli jego jakości. Wymienia się go, gdy widać, że jest mętny, zabrudzony. Dolewać wolno tylko taki, jaki zaleca producent. Pomyłka może kosztować nas awarią pompy wspomagania. Litr płynu do wspomagania kosztuje 30-50 zł. Poziom płynu w układzie wspomagania kierownicy warto sprawdzać co dwa-trzy tygodnie. Powinien on utrzymywać się w górnej połowie obszaru między wskazaniem minimalnym i maksymalnym. Jeśli poziom płynu będzie zbyt wysoki, grozi to rozszczelnieniem przewodów układu wspomagania kierownicy i wyciekiem płynu.


Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?
Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?

Poziom płynu do spryskiwaczy

Jeśli płynu zabraknie w dalszej podróży, kierowca może być na dłuższy czas narażony na jazdę z szybami, przez które niewiele widać. Dlatego stan płynu warto uzupełniać na bieżąco. Jego stan trzeba kontrolować przynajmniej raz na dwa tygodnie.

Światła i kierunkowskazy

Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?
Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?

Zgodnie z polskim kodeksem drogowym na światłach mijania jeździmy przez cały rok. Mimo tego wielu kierowców nie dba o ich ustawienie i kondycję. Jeśli jeżdżą głównie w dzień, często nawet nie wiedzą o spalonej żarówce. Dlatego stan żarówek wszystkich świateł auta oraz kierunkowskazów należy regularnie kontrolować. W przypadku przepalenia, najlepiej wymieniać je parami. Niezwykle istotna jest także regulacja świateł. Można ją wykonać chociażby w stacji diagnostycznej za kilkanaście złotych. Przy pomocy specjalnego wózka diagnosta skieruje strumień światła na drogę, zapobiegając oślepianiu innych kierowców oraz pieszych.        

Ciśnienie w oponach

Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?
Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?

Wielu kierowców o kontroli ciśnienia powietrza w oponach przypomina sobie dwa razy do roku, podczas sezonowej wymiany ogumienia. A to bardzo poważny błąd, ponieważ poziom napompowania kół wpływa na zużycie paliwa, długość drogi hamowania, ścieranie opon, a nawet uszkodzenia felg i zawieszenia. Zbyt mocno napompowane opony zużywają się szybciej w środkowej części, niedopompowane na obrzeżach. Zbyt niskie ciśnienie zwiększa opory toczenia i wpływa na wzrost spalania, a miękka opona nie chroni należycie felg w starciach z krawężnikami i dziurami.

Jeśli ciśnienie jest za wysokie, dodatkowo cierpi zawieszenie. Powód? Twarda opona nie tłumi nierówności, ale wszystkie drgania i uderzenia z większą siłą przenosi na podzespoły odpowiadające za amortyzację i prowadzenie auta. Ciśnienie sprawdzamy co dwa-trzy tygodnie. Zalecana przez producenta samochodu wartość jest wybita na tabliczce znamionowej, którą znajdziemy na słupku, po wewnętrznej stronie drzwiczek wlewu paliwa lub od środka na drzwiach. Najczęściej producenci zalecają mocniejsze pompowanie kół na podróż z pełnym obciążeniem i dużymi prędkościami. Do codziennej jazdy w pojedynkę, lekkim autem ciśnienie może być niższe.

[/b]

Dokręcenie kół

Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?
Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?

Problematyczne może okazać się zarówno zbyt słabe, jak i zbyt mocne dokręcenie śrub. Niedokręcone śruby zagrażają bezpieczeństwu, gdyż w trakcie jazdy mogą się z czasem odkręcić i doprowadzić do odpadnięcia koła. Co prawda przypadki, gdy odkręciły się wszystkie cztery lub pięć śrub są bardzo rzadkie, ale się zdarzają. Czym grozi odpadnięcie koła w czasie jazdy, szczególnie szybkiej, nikomu nie trzeba tłumaczyć.

Z kolei śruba dokręcona za mocno może sprawiać kłopoty w przypadku konieczności wymiany koła na drodze. Jeśli się zapiecze, a jeszcze gorzej, jeśli zostanie uszkodzony gwint, pozostanie tylko rozwiercenie. Bardzo często wiążące się z uszkodzeniem powłoki lakierniczej felgi, a nawet koniecznością wymiany piasty i łożyska. Dlatego prawidłowo śruby dokręcamy tylko przy pomocy klucza dynamometrycznego. Dla małych i średnich samochodów osobowych zalecana wartość momentu na kluczu to 90-120 Nm. Dla samochodów terenowych i SUV-ów ok. 120-160 Nm, a dla busów i pojazdów dostawczych 160-200 Nm.

Regulacja lusterek

Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?
Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?

Sprawdź ich ustawienie zawsze przed rozpoczęciem jazdy. To szczególnie ważne, jeśli samochód dzielisz z innym kierowcą, który stosuje inne ustawienia. Prawidłowe ustawienie lusterek to podstawa bezpiecznego obserwowania sytuacji na drodze.

Szyby

Niby błahostka, ale wyobraźmy sobie następującą sytuację. W upalny dzień kierowca parkuje samochód przed domem i zostawia uchyloną szybę. Podczas gdy robi coś w domu, nadciąga burza. Woda spływając z dachu dostaje się do środka i zalewa drzwi, fotele oraz podłogę. Dostaje się pod przyciski sterowania szybami i lusterkami, zamacza głośnik zamontowany w drzwiach i mechanizm centralnego zamka. Namakają maty wygłuszające drzwi od środka. Skutek? Samochód w najlepszym razie wymaga gruntownego suszenia, wiążącego się z rozebraniem tapicerki a także wyciągnięciem spod podłogi gąbki, która jeśli pozostanie nasiąknięta przyspieszy korozję podłogi. Nierzadko konieczne jest także pranie tapicerki, która zalana w jednej części samochodu będzie się różniła odcieniem od pozostałych. Zamknięcie szyb należy skontrolować zawsze przed wyjście z auta, niezależnie od pogody. 

[page_break]Patrz na kontrolki

Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?
Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?

Dzisiejsze samochody są tak naszpikowane elektroniką, że o wielu niedomaganiach informują natychmiast zapalając kontrolki na tablicy rozdzielczej. Po uruchomieniu zapłonu wokół zegarów na chwilę świecą się niemal wszystkie światełka, ale po chwili powinny zgasnąć. Po uruchomieniu silnika poza kontrolką świateł nie powinno świecić już nic. Poszczególne, palące się lampki mogą informować o:

Airbag, czyli poduszka powietrzna – jeśli lampka nie gaśnie po uruchomieniu silnika, układ nie działa poprawnie. Świecenie może sygnalizować błąd uniemożliwiający otwarcie poduszki lub kurtyny w razie kolizji albo wynikać z problemu ze stykami przewodów odpowiedzialnych za podłączenie poduszek do układu. W samochodach powypadkowych, gdzie poduszki nie zostały wymienione kontrolka może świecić cały czas. O braku poduszek, albo awarii układu może świadczyć także nieaktywna kontrolka.      
Zarówno ciągłe świecenie się, jak i brak reakcji a przekręcenie kluczyka to znak, że układ jest nieaktywny i w razie wypadku poduszki się nie otworzą.

Akumulator – jeśli kontrolka nie gaśnie po uruchomieniu silnika, może sygnalizować kłopoty z ładowaniem, wynikające np. z awarii alternatora. Samochód nie przejedzie wówczas zbyt daleko, gdyż prądu wystarczy mu tylko do czasu całkowitego rozładowania baterii, czyli na naprawdę niewielki dystans.

ABS – problemy z układem wspomagającym awaryjne hamowanie. Najczęściej kontrolka sygnalizuje problem z czujnikiem ABS. W wielu samochodach stosuje się także osobną kontrolkę informującą o złym stanie klocków.

Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?
Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?

Hamulec ręczny – czerwona kontrolka z wykrzyknikiem przypomina o zaciągniętym hamulcu ręcznym. Jeśli hamulec trzyma słabo, jego działanie w czasie jazdy może być dla kierowcy nieodczuwalne, ale podczas obrotu kół poszczególne elementy będą się nagrzewać i ścierać. Przed jazdą zawsze upewnij się, czy spuściłeś dźwignię do końca.

Temperatura silnika – na tablicy zegarów regularnie kontroluj w czasie jazdy temperaturę silnika. Jeśli jest wyższa niż 90 stopni Celsjusza, zatrzymaj samochód. Dopuszczając do przegrzania jednostki napędowej narazisz się na wysokie koszty remontu.


Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?
Nie tylko olej i płyny. Co powinien sprawdzać kierowca?

Check engine –

najczęściej to żółta kontrolka z rysunkiem silnika. Może się pod nią kryć mnóstwo usterek, od błahych po bardzo poważne. W wielu samochodach po zapaleniu się tej lampki silnik przechodzi w tryb awaryjny, działa tylko z częścią mocy. Regularnie sprawdzaj, czy w czasie jazdy nie pali się w twoim aucie ta kontrolka. Jeśli tak, koniecznie zrób komputerową diagnostykę silnika.

Świeca żarowa – W niektórych samochodach pełni rolę podobną do „check engine”. Ale może sygnalizować także problemy z układem wtryskowym oraz oczywiście – świecami żarowymi.

EPC – kontrolka sygnalizująca problemy z pracą samochodu, wynikające m.in. z usterek elektroniki. Może zapalić się np. sygnalizując awarię świateł stopu albo czujnika temperatury cieczy chłodzącej. 

Płatki śniegu – np. Ford informuje w ten sposób o niskiej temperaturze na zewnątrz, ostrzegając przed śliską nawierzchnią. Dla własnego bezpieczeństwa warto sugerować się takimi informacjami.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty