Co z kierownicą po prawej stronie

Robert Tomaszewski
Fot. Ford
Fot. Ford
Zdaniem Komisji Europejskiej (KE), polskie prawo powinno dopuszczać rejestrację samochodów sprowadzanych z Anglii które mają kierownicę po prawej stronie.

Zdaniem Komisji  Europejskiej (KE), polskie prawo powinno dopuszczać rejestrację samochodów sprowadzanych z Anglii które mają kierownicę po prawej stronie. 

 

Fot. Ford
Fot. Ford

Polskiemu rządowi zarzuca się, że w tej kwestii przepisy są niedostosowane do prawa unijnego (szczególnie przepisów homologacyjnych), gdzie na rejestrację auta nie ma wpływu, po której stronie jest kierownica. KE podkreśla, że takie auta jeżdżą po całej unii i nie ma to wpływu na bezpieczeństwo ruchu a zmuszanie obywateli do kosztownego przerabiania samochodów tak, aby można było je zarejestrować (przełożenie kierownicy) mija się z ideą wspólnej europy i swobodnym przepływem towarów.

 

W Polsce koszt przerobienia samochodu rozpoczyna się od ok. 6 tys. zł i w zależności od marki może przekroczyć nawet 10 tys. zł. Ponadto nie wszystkie samochody są wyposażone fabrycznie w elementy mocowania układu kierowniczego po lewej stronie, umożliwiające stosunkowo łatwe i w przyszłości bezpieczne zamontowanie tam układu kierowniczego.

 

Nadal jednak nasuwa się pytanie czy przy polskich i tak złych statystykach wypadkowych warto eksperymentować z wypuszczeniem samochodów, w których kierowca siedzący z prawej strony przy prawostronnym ruchu drogowym, ma znacznie gorszą widoczność i musi się przyzwyczaić do nietypowej obsługi (lewą ręką) takich elementów jak dźwignia biegów (od której zależy niekiedy dynamiczne "wyjście" z niebezpiecznej sytuacji drogowej) oraz kamulca awaryjnego.

 

- Kierowanie samochodem z kierownicą umieszczoną po prawej stronie, w warunkach polskiego prawa (ruch prawostronny), moim zdaniem jest niebezpieczne. Po to przy ruchu prawostronnym kierownicę umieszcza się po lewo, aby było wygodniej i przede wszystkim bezpieczniej. Prosty przykład to wykonanie takim autem jednego z najniebezpieczniejszych manewrów na drodze, jakim jest wyprzedzanie połączone ze zmianą pasa ruchu, które wymaga zjechania niemalże całą szerokością samochodu w celu upewnienia się czy w ogóle można wykonać taką czynność. Nawet, jeśli przepisy dopuszczą do ruchu takie auta, to my będziemy zachęcali i namawiali do zakupu samochodów z kierownica po lewej stronie - komentuje podinspektor Armand Konieczny z Komendy Głównej Policji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty