Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co ma się jeszcze zmienić w przepisach?

Piotr Karczmarczyk
Jeszcze w tym roku ma być wprowadzonych wiele zmian dla kierowców. Już podwyższono opłaty rejestracyjne, ale za to nie stracimy już prawa jazdy po zdobyciu 25 punktów karnych.
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum

Zmiany i to dość poważne, dotyczą nie tylko młodych, ale również doświadczonych kierowców. Ci, po zdobyciu 25 punktów nie stracą uprawnień, jak to się działo dotychczas, ale będą odsyłani na badania psychologiczne i kurs reedukacyjny. Jednak nie oznacza to, że nowe zapisy premiują piratów drogowych. Osoba, która zdobędzie kolejny komplet punktów, w ciągu pięciu najbliższych lat nie będzie mogła powtórzyć tego "wyczynu", bowiem utraci prawo jazdy, a po ponownym zdaniu egzaminu będzie objęta również dwuletnim okresem próbnym, podobnie jak to się dzieje w przypadku "młodych" kierowców.

To właśnie z myślą o nich przygotowano jeszcze więcej zmian. Ustawa wprowadza dwuletni okres próbny dla grupy, która po raz pierwszy zdobyła prawo jazdy kategorii B. W tym czasie kierowcy nie będą mogli popełnić więcej niż dwóch wykroczeń.

Jeśli do tego dojdzie, będą zobligowani do przeprowadzenia badań psychologicznych i odbycia kursu reedukacyjnego. Natomiast w przypadku popełnienia trzech wykroczeń lub jednego przestępstwa "za kółkiem", uprawnienia zostaną cofnięte. Ustawa ma wprowadzić także nową kategorię AM i B1w miejsce karty motorowerowej. Uporządkowano wreszcie kwestię coraz popularniejszych, także wśród dzieci, quadów.

Fot. Archiwum
Fot. Archiwum

Pierwszą kategorię AM można zdobyć dopiero w wieku 14 lat. Uprawnia ona do poruszania się motorowerami oraz tzw. czterokołowcami lekkimi (quadami) o masie nieprzekraczającej 350 kg z ogranicze- niem prędkości do 45 km/h. O drugą kategorię (B1), która umożliwia prowadzenie cięższych czterokołowców, mogą starać się dzieci, które ukończyły 16. rok życia.

Kolejna istotna zmiana dotyczy uprawnień do prowadzenia motocykli. Ustawa rozgranicza trzy kategorie tych pojazdów. Pierwsza A1, obejmuje jednoślady o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3 i mocy do 15 KM (od 16 lat). Kategoria A2 uprawnia do prowadzenia motocykli o mocy nieprzekraczającej 48 KM (od 18 lat). Jednak najistotniejsza ze zmian dotyczy właściwej kategorii A, dającej prawo do poruszania się na wszystkich jednośladach. Uprawnienia takie będzie można zdobyć najwcześniej w wieku 20 lat pod warunkiem, że od dwóch lat posiada się kategorię A2. Jeśli warunek ten nie będzie spełniony, wiek, w jakim można podejść do egzaminu, wydłuży się o cztery lata. W połowie lutego weszły w życie dwa rozporządzenia ministra infrastruktury zmieniające wysokość opłat rejestracyjnych oraz stawek za wydanie m.in. prawa jazdy. Zapłacimy o 11 zł więcej podczas rejestracji auta i 14 zł więcej przy odbiorze uprawnień do prowadzenia samochodu lub motoru. Ministerstwo swoją decyzję usprawiedliwia tym, że opłaty pozostawały na stałym poziomie od kilku lat.

Także w lutym weszło w życie jeszcze jedno rozporządzenie ministra infrastruktury zmieniające dotychczasowe zapisy w sprawie rejestracji i oznaczenia pojazdów. Jako pierwszy zharmonizowany za pomocą jednolitych kodów został dowód rejestracyjny pojazdu. Jest to jeden z pierwszych kroków mających na celu zunifikowanie formy i treści dokumentów rejestracyjnych na terenie Unii Europejskiej, Szwajcarii oraz państw należących do EFTA (m. in. Norwegia, Islandia, Liechtenstein). Dla przeciętnego Kowalskiego oznacza to, że sprowadzając auto z wyżej wymienionych państw, nie będzie musiał przedkładać w urzędzie tłumaczenia tych

Fot. Archiwum
Fot. Archiwum

dokumentów. Pojawiły się również niepokojące doniesienia o kłopotach, jakich może przysporzyć fiskus właścicielom samochodów z kratkami.

Według Instytutu Transportu Samochodowego, który wydaje homologacje dopuszczające pojazdy do ruchu na terenie Polski, wiele nowych aut z kratkami może nie spełniać wymogów minimalnej ładowności wymaganej dla pojazdów ciężarowych. Dotyczy to głównie najmniejszych pojazdów z segmentu aut miejskich. Urzędy Skarbowe zapowiedziały już interwencję w takich przypadkach. Niestety, w tej batalii mogą ucierpieć również ostateczni odbiorcy aut. W konsekwencji fiskus może domagać się od nich zwrotu odliczonego wcześniej VAT-u od zakupu auta i paliwa. Nie zapowiada się, aby ktoś brał pod uwagę fakt, że kierowcy byli nieświadomi tych uchybień.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty