Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Coraz tańszy autogaz. Instalacia LPG jest opłacalna

Bartosz Gubernat / (kr)
Fot. Krzysztof Kapica
Fot. Krzysztof Kapica
Cena LPG na niektórych stacjach w Polsce wynosi już mniej niż 1,50 zł za litr. Eksperci przewidują, że będzie jeszcze taniej.
Fot. Krzysztof Kapica
Fot. Krzysztof Kapica

Jeszcze w połowie grudnia 2014 roku, litr LPG kosztował nawet 2,60 zł. W piątek, na stacji Extrans w Sędziszowie Małopolskim na Podkarpaciu, za litr gazu trzeba było zapłacić 1,72 zł.

- Gaz zaczął tanieć później niż benzyna oraz diesel i teraz nadrabia te zaległości. W najbliższym czasie można spodziewać się kolejnych obniżek na stacjach paliw, ponieważ spadki jego cen na runku hurtowym były pokaźne - przekonuje Grzegorz Maziak, analityk rynku paliw z portalu e-petrol.pl.

Kierowcy korzystają z okazji i tankują samochody do pełna. Pan Mariusz z Rzeszowa zapłacił 76 zł za 40 litrów tego paliwa. W grudniu 2014 roku zapłaciłby 100 zł. - Naprawdę czuć różnicę. Jeżdżę teraz samochodem częściej, niż wcześniej. Moim zdaniem, sprzedawcy także zarabiają na większych obrotach, więc wszyscy są zadowoleni - twierdzi.

W piątek w Krakowie gaz kosztował 1,49 zł/l, a zdaniem analityków, w ciągu kilku tygodni ceny mogą być jeszcze niższe. Taka sytuacja sprawia, że kierowcy coraz częściej decydują się na montaż instalacji gazowych w swoich samochodach. Właściciele serwisów twierdzą, że telefonów od klientów jest o wiele więcej, niż zwykle.

- Faktycznie, tak taniego gazu nie było już dawno. A to z pewnością zachęca do przeróbki auta. Po tym jak benzyna zaczęła z powrotem drożeć, a gaz ciągle tanieje. Różnica w cenie między tymi paliwami to znowu powyżej 50 procent. Nawet zakładając, że silnik zużyje o ok. 15 procent więcej gazu niż benzyny, jazda i tak jest o wiele bardziej opłacalna - przekonuje Adam Tutak, współwłaściciel rzeszowskiego Awresu.

Obecnie największą popularnością cieszą się układy sekwencyjne, które kosztują ok. 2300-2600 zł. Pasują one do większości popularnych modeli używanych samochodów na rynku, a także działają bardzo precyzyjnie. Coraz większą popularność zyskują najnowsze układy V generacji, przeznaczone do najnowszych modeli samochodów.

- Ten typ dostarcza gaz do kolektora ssącego w fazie ciekłej, nierozprężonej. Taka instalacja ma wiele zalet. Przede wszystkim zimne paliwo zmniejsza ryzyko uszkodzenia silnika, a zużycie paliwa w stosunku do wyniku na benzynie rośnie maksymalnie o 10 procent. Na LPG auto nie traci mocy - wyjaśnia Wojciech Zieliński z Awresu. Dodaje, że w takim układzie nie ma reduktora i filtrów, dlatego kierowca nie musi co 15 tysięcy kilometrów wymieniać materiałów eksploatacyjnych.

Raz do roku wystarczy sprawdzić parametry pracy pompy w serwisie. Instalacja tego typu kosztuje 4500 zł. Jeśli założymy, że samochód zużywa 10 litrów benzyny na 100 km, na gazie spalanie wzrośnie do ok. 12 litrów. Kierowca przejedzie wówczas 1000 km za ok 230 zł, a nie jak przed przeróbką, za 430 zł. Instalacja sekwencyjna zwróci się po przejechaniu 12 tys. km, a nowoczesny układ V generacji - po 24-25 tys. km.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty