Corolla i Auris – pierwsza jazda

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
W Chlewiskach pod Radomiem odbyła się polska premiera Toyoty Corolli i Auris. Oboma samochodami jeździł przedstawiciel naszej redakcji.
Sedan czy hatchback? Na pytanie to klienci kupujący samochód segmentu C coraz częściej odpowiadają "hatchback". Do nich właśnie skierowana jest Toyota Auris, czyli...najnowsza Corolla. Ci, którzy wolą sedana, zawsze mogą wybrać...Corollę!
Fot. Toyota: Model Corolla
Fot. Toyota: Model Corolla

 

Szefostwo Toyoty decydując o wprowadzeniu na rynek 10. już generacji Corolli postanowiło dokonać pewnej rewolucji dotyczącej tego produkowanego od ponad 40 lat modelu. Wersję hatchback ochrzczono mianem Auris (z łac. Aurum - złoto), pozostawiając starą nazwę w przypadku odmiany nadwoziowej sedan.

 

Fot. Maciej Pobocha: Model Auris
Fot. Maciej Pobocha: Model Auris

- Corolla sedan przeznaczona jest z założenia dla bardziej statecznych, konserwatywnych nabywców, którzy przywiązują więcej wagi do tradycji. Dlatego nie zmieniano jej nazwy. Auris to samochód bardziej dynamiczny, świeży, który trafiać ma w ręce młodszych osób. Nowa nazwa tworzy nowy wizerunek naszego hatchbacka - mówi Hiroshi Kono, szef Toyota Motor Poland. 

Fot. Toyota: Model Corolla
Fot. Toyota: Model Corolla

 

Kompaktowe Toyoty różnią się stylizacyjnie od poprzedników już na pierwszy rzut oka. Są mniej uładzone - mają ostrzejsze linie nadwozia ze zdecydowanie zarysowanymi reflektorami i nadkolami oraz - w przypadku Aurisa - głębszymi przetłoczniami pokrywy silnika.

 

Hatchbacka od sedana różnią kształty grilla, zderzaków i świateł. Gdyby postawić oba pojazdy obok siebie trudno byłoby się domyśleć, że są odmianami tego samego modelu.

Fot. Maciej Pobocha: Model Auris
Fot. Maciej Pobocha: Model Auris

 

Wnętrze samochodów jest nowoczesne. W tym przypadku Corolla także różni się od Aurisa. Nieco mniej jest w niej schowków i uchwytów, dźwignie skrzyni biegów i hamulca znajdują się, tradycyjnie, między siedzeniami, podczas gdy w hatchbacku przesunięte są w kierunku panelu centralnego.

 

Wspólne są zegary przypominające zresztą te z Hondy Civic. Co ważne - zrezygnowano z tylnego tunelu, dzięki czemu zwiększyła się

Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze Corolli
Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze Corolli

ilość miejsca na nogi pasażerów.

 

W Aurisie i Corolli wykorzystano zmodyfikowaną płytę podłogową Toyoty RAV4, co skutkuje poprawą sztywności nadwozia. Hatchback jest o 4 cm dłuższy, 5 cm szerszy i 4 cm wyższy od poprzednika.

 

Sedan urósł wzdłuż o 13 cm, a wszerz o 5 cm bez zmiany

Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze Aurisa
Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze Aurisa

wysokości. Pojemność przestrzeni bagażowej Aurisa wynosi 354 l i można ją zwiększać do 777 l  składając tylne siedzenia dzielone w stosunku 60:40. Bagażnik Corolli ma objętość 450 l.

 

W zawieszeniu przednim obu aut zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną. Wyjątkiem jest Auris z najmocniejszym dieslem (wersja D-4D 180), który ma wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi. To pewne zaskoczenie biorąc pod uwagę, że w samochodach kompaktowych ten rodzaj zawieszenia tylnego staje się standardem. Szefostwo Toyoty tłumaczy przyjęte rozwiązanie chęcią zmniejszenia

Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik Corolli
Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik Corolli

kosztów produkcji i eksploatacji pojazdu.

 

Zapisy na Corollę już się rozpoczęły. Samochód oferowany jest z dwoma silnikami benzynowymi: znanym już z wcześniejszej generacji 1,4 l/97 KM i nowym 1,6 l/125 KM, z układem zmiennych faz rozrządu i regulacji zaworów dolotowych i wylotowych.

 

Samochód można także kupić z wysokoprężnymi jednostkami napędowymi 1,4 l/90 KM (z poprzedniej Corolli) i 2,0 l/126 KM. To zmodyfikowany diesel bazujący na silniku Toyoty 2,2 l.

 

Aurisa można będzie zamawiać od marca. Gama silnikowa obejmuje jednostki dostępne w  Corolli oraz diesla 2,2 l/177 KM stosowanego w innych modelach japońskiej marki: Avensisie, Corolli Verso i RAV4.

Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik Aurisa
Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik Aurisa

 

Jednostki napędowe współpracują standardową z 5-stopniową mechaniczną skrzynią biegów (poza 2.2 D-4D, którą skonfigurowano z przekładnią 6-stopniową). W opcji z silnikiem wysokoprężnym 1,4 l oraz benzynowym 1,6 l dostępną jest zautomatyzowana mechaniczna skrzynia MMT.

 

Wrażenia z jazdy

 

Corolla i Auris różnią się nie tylko wyglądem, ale i stylem prowadzenia. Mimo podobnej konstrukcji, zawieszenia aut mają inne nastawy elementów tłumiących. W sedanie zestrojono je bardziej miękko, dzięki czemu nierówności nawierzchni są bardzo dobrze tłumione. Wadą jest mniejsza stateczność w zakrętach.

Fot. Maciej Pobocha: Silnik 1.6 Corolli
Fot. Maciej Pobocha: Silnik 1.6 Corolli

Hatchback jest nieco twardszy, dzięki czemu szybsze pokonywanie łuków nie skutkuje uciekaniem tyłu i przechyłami nadwozia. Dziury są za to bardziej odczuwalne.

 

Corolla

 

Jeździliśmy Corollą z silnikiem benzynowym 1,6 l współpracującym z manualną, 5-stopniową przekładnią. Jednostka napędowa zapewnia sedanowi przyzwoitą dynamikę i nie jest przy tym specjalnie głośna. Jej dźwięk zaczyna być natarczywy przy ok. 4000 obr/min.

 

Według wskazań komputera pokładowego zużycie paliwa (przy włączonej klimatyzacji i prędkościach do 110 km/h) wyniosło w

Fot. Toyota
Fot. Toyota

trasie 6,2 l/100 km, a w mieście (klimatyzacja, prędkości do 70 km/h) - 9,3 l/100 km.

 

Skrzynia biegów pracuje precyzyjnie. Zachowanie ekonomicznego stylu jazdy ułatwiają wskaźniki na tablicy zegarów. Jeden z nich zapala się, gdy komputer uzna, że można już wrzucić wyższy bieg, a drugi, gdy warto dokonać redukcji.

 

Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą nie stanowi problemu. Miejsca na nogi i nad głową nie brakuje ani z przodu, ani z tyłu. Nieco kłopotu sprawia obsługa radia za pomocą przycisków na kierownicy. Są one umieszczone dość nisko i aby np. zmienić stację trzeba niemal oderwać ręce od jej koła. Minusami są też

Fot. Maciej Pobocha: Silnik 1.4 Aurisa
Fot. Maciej Pobocha: Silnik 1.4 Aurisa

niezbyt wysoki otwór przestrzeni bagażowej i brak uchwytu ułatwiającego zamykanie pokrywy bagażnika (ma go Auris).

 

Auris

 

Testowanego przez nas Aurisa napędzał wysokoprężny silnik 1,4 l/90 KM zestawiony ze zautomatyzowaną skrzynią biegów. Zastosowane w niej siłowniki w trybie automatycznym zmieniają biegi zamiast kierowcy. Nie należy przy tym oczekiwać, że redukcja czy wrzucenie wyższego przełożenia

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

odbędzie się tak płynnie, jak w skrzyni automatycznej.

 

Mniej cierpliwi mogą zmieniać biegi za pomocą dźwigni lub łopatek znajdujących się przy kierownicy. Przekładnia MMT pozwala uniknąć nadwyrężenia ręki podczas jazdy w korku oraz jej stosunkowo niewielka cena - 2500 zł w porównaniu z ok. 7000 zł za skrzynię automatyczną w Avensisie.

 

Diesel 1.4 wydaje się nieco za głośny. Hałas zaczyna przeszkadzać już przy 2800 obr/min. Jego zapotrzebowanie na paliwo udało nam się sprawdzić tylko w trasie, gdzie wyniosło 4,2 l/100 km (włączona klimatyzacja, prędkości do 100 km/h).

 

Ze względu na zbliżone rozwiązania wnętrza pozycja za kierownicą w Aurisie jest taka sama jak w Corolli, podobnie jak ilość miejsca. Łatwiej za to posługiwać się wyżej umieszczoną dźwignią skrzyni biegów.

 

Wybrane dane techniczne:**Toyota Corolla**

 

Typ silnika

benzynowy

benzynowy

diesel

diesel

Pojemność skokowa (cm3)

1398

1598

1364

1998

Moc (KM) przy obr./min

97/6000

124/6000

90/3800

126/3600

Maksymalny moment

obrotowy (Nm) przy obr./min

130/4400

157/5200

190/

1800-3000

300/

2000-2800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

13,0

10,4

12,0

10,3

Prędkość maksymalna (km/h)

170

195

175

200

Zużycie paliwa trasa/miasto

(l/100 km)

5,7/8,6

5,8/9,0

4,3/5,8

4,4/7,0

Długość x szerokość x wysokość (cm)

454 x 176 x 147

Pojemność bagażnika (l)

450

Cena brutto (zł)

62 100

65 900

68 700

80 800

 

Wybrane dane techniczne:**Toyota Auris**

 

Typ silnika

Benzynowy

Benzynowy

Diesel

Diesel

Diesel

Moc (KM)

przy obr./min

97/6000

124/6000

90/3800

126/3600

177/3600

Maksymalny moment

obrotowy (Nm) przy

 obr./min

130/4400

157/5200

190/1800-

3000

300/2000-

2800

400/2000-

2500

Przyspieszenie

0-100 km/h (s)

13,0

10,4

12,0

10,3

8,1

Prędkość

maksymalna (km/h)

170

190

175

195

215

Średnie zużycie paliwa

(l/100 km)

6,9

7,1

5,0

5,4

6,2

Dł. x szer. x wys. (cm)

422 x 176 x 152

Pojemność

bagażnika (l)

350

Cena brutto (zł)

55 900*/

57 600**

61 400*/

63 100**

62 500*/

64 200**

75 400*/

78 000**

106 100*/

108 700**

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* wersja 3-drzwiowa

** wersja 5-drzwiowa

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty