CVT - bezstopniowa skrzynia biegów

Porady / Warto wiedzieć

Autor: Jerzy Dyszy

Liczba odwiedzin: 15525

Tłokowy silnik spalinowy doprowadzono przez ponad 100 lat jego rozwoju do znacznej doskonałości, ale ciągle ma on szereg wad jako jednostka napędowa samochodu. Chodzi głównie o to, że silnik taki musi, w przeciwieństwie do elektrycznego Fot: Lexus lub parowego, w stanie gotowości do pracy działać na obrotach biegu jałowego. Poniżej tych obrotów nie może oddać żadnego momentu napędowego, co utrudnia ruszanie pojazdu z miejsca i wymusza użycie odpowiedniego sprzęgła. Ponadto ma niekorzystną charakterystykę momentu obrotowego w funkcji obrotów wału korbowego, co z kolei zmusza do użycia w pojeździe skrzyni biegów.

CZYTAJ TAKŻE

Przekładnia DSG

Powershift - dwusprzęgłowa skrzynia biegów od Forda



Najlepszym rozwiązaniem byłaby wobec tego automatyczna skrzynia bezstopniowa (CVT), która pozwalałaby na utrzymywanie stałych optymalnych obrotów wału silnika, niezależnie od prędkości pojazdu. Skrzynie takie wymyślono już dawno i istnieje kilka ich systemów. Spośród nich w samochodach pierwszy raz zastosowano je praktycznie w holenderskich DAF - ach, w latach 60. XX wieku. Ich działanie polegało na pracy gumowego pasa klinowego współpracującego z dwoma parami stożkowych kół, których stożki odpowiednio oddalały się i zbliżały do siebie. Dzięki temu średnica opasania pasa na obu parach kół odpowiednio rosła i przeciwnie – malała, co doprowadzało do zmiany przełożenia.

Fot: Audi Skrzynie tego typu przeszły długą drogę rozwoju i nadal są w użyciu, z powodzeniem np. w skuterach i małych maszynach rolniczych. W samochodach stosują je prawie wyłącznie producenci japońscy. Dziś nie używa się już pasów gumowych, elementem przenoszącym moment jest klinowy ciągnięty łańcuch lub klinowy zestaw pchanych stalowych płytek. Istnieje też rozwiązanie z wycinkami kuli toczącymi się po zmiennym promieniu na odpowiednio wyprofilowanych kołach przenoszących moment obrotowy.

Teoretycznie - przy odpowiednim sterowaniu – skrzynia CVT powoduje że silnik samochodu pracuje zawsze w optymalnych warunkach, tj. przy najbardziej właściwych obrotach i obciążeniu. Ponieważ jednak moment przenoszony jest tu zawsze na zasadzie tarcia, straty są na tyle duże, że owo pozornie idealne rozwiązanie staje się nieefektywne energetycznie. Trudno jest też w takim mechanizmie uzyskać znaczną (czyli korzystną) rozpiętość przełożeń. Istnieje też inny, nieoczekiwany problem – wielu użytkowników nie chce słuchać stałego, niezależnego od prędkości jazdy odgłosu pracy silnika, a więc producenci... dzielą bezstopniowy zakres przełożeń na np. sześć sztucznych „biegów”.

Podsumowując – skrzynia CVT w samochodzie, choć teoretycznie doskonała, ma ciągle zmniejszającą się liczbę zwolenników.


Weź udział w akcji serwisu motofakty.pl : "Chcemy Taniego Paliwa" - podpisz petycję do rządu



Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Komentarze

    • alan2
    • Skrzynia CVT może i ma coraz mniej zwolenników, ale patrząc na ilość sprzedawanych skrzyni DSG z VW można odnieść wrażenie że jest coraz większe zapotrzebowanie na te skrzynie
    • RysiekK
    • To rozwiązanie dobre, ale musi ustąpić lepszym jak n.p. wielobiegowa hybryda równoległa. Miałoby pewien ograniczony sens w pojazdach najtańszych i przy eliminacji głównej wady czyli zmniejszonej sprawności i trwałości w warunkach gdy nie jest potrzebna zmiana przełożenia czyli przy przełożeniu max. (ruszanie z miejsca ) i minimalnym (prędkość stała po rozpędzeniu ). Technicznie do osiągnięcia przez zbocznikowanie CVT przekładniami stałymi. Jak ktoś chce dokładnie wiedzieć jak i byc może to wykonać, to mogę pomóc (jako robiący na dyplom projekt CVT z pasem metalowym wraz z resztą napędu ) .
    • Dawid597
    • Ale CVT i DSG to zupelnie różne skrzynie. DSG nie jest bezstopniowa tylko dwusprzęgłowa.

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!