Czas na elektryczne samochody

Tomasz Szmandra
Hybrydowe i elektryczne samochody oraz stacje do ich tankowania - czy tak już za 10-20 lat będą wyglądały drogi i miasta w Polsce? Eksperci są zdanie, że niekoniecznie.
Fot. Mini
Fot. Mini

Dokonująca się aktualnie w skali globalnej przebudowa energetyki to - w ocenie naukowców - zmiana cywilizacyjna. Tradycyjne postrzeganie tej dziedziny przez pryzmat produkcji energii stopniowo idzie w kierunku akcentu na zarządzanie nią, by jak najlepiej, a przy tym oszczędnie i bezpiecznie, wykorzystać zasoby energetyczne, używając do tego najnowocześniejszych technologii.

Według prof. Jana Popczyka z Politechniki Śląskiej w Gliwicach, tzw. synergetyka, zmieni polski krajobraz energetyczny - w przenośni i dosłownie. Już za 20 lat po ulicach może jeździć kilka milionów samochodów elektrycznych, korzystających z kilku milionów terminali do "tankowania". Oprócz tego w polskim krajobrazie pojawią się kolektory słoneczne, pompy ciepła i przydomowe wiatraki.

Prof. Popczyk zaznacza jednak, że pójście w kierunku energetyki przyszłości wymaga aktywności wielu środowisk - naukowców, przemysłu, polityków. Ta aktywność mogłaby przybrać formę narodowego programu energetycznego i wokółenergetycznego, który byłby impulsem cywilizacyjnym dla Polski, zwiększającym innowacyjność gospodarki. Potrzebne są też regulacje prawne, służące rozwojowi innowacyjnej energetyki. Do ich przygotowania - postuluje profesor - można wykorzystać m.in. polską prezydencję w UE w 2011 r.

Jeszcze w tym roku w stolicy ma stanąć pięć automatów przeznaczonych dla samochodów zasilanych energią elektryczną. Jest to jest wynikiem umowy, która ma zostać podpisana z Green Stream, inwestorem punktów do ładowania elektrycznych pojazdów. Ratusz otrzymał już na ten cel dofinansowanie z Unii Europejskiej. Mają stanąć przy dworcach kolejowych, w okolicach głównych parkingów i placów. W ciągu kilku lat liczba punktów do ładowania elektrycznych samochodów w samej Warszawie ma wzrosnąć do 130.

Fot. Nice
Fot. Nice

Natomiast w podwarszawskim Pruszkowie firma Impact Automotive Technologies zamierza uruchomić produkcję elektrycznych pojazdów. Cena takiego samochodu będzie się wahać w granicach 60-70 tys. zł., jednak koszt zakupu zwróci się dzięki bardzo taniej eksploatacji takiego pojazdu. Według szacunków, już w 2012 r. auta na prąd będą stanowiły ponad 10 proc. światowej produkcji.

Jednak zdaniem ekspertów, czeka nas bardzo trudny i długi proces. - Samochody elektryczne są i jeszcze długo będą bardzo drogie w zakupie, a postawienie nawet kilkuset stacji doładowań w większych miastach nie pomoże w ich popularyzacji - uważa Wojciech Drzewiecki z Instytutu Samar. - Rewolucja może nastąpić znacznie szybciej w krajach wysokorozwiniętych, takich jak Japonia, USA, Niemcy. Natomiast w Polsce raczej trudno się spodziewać, że w najbliższych latach pojazdy elektryczne zastąpią tradycyjne auta spalinowe.

Zdaniem eksperta

Jerzy Pomianowski - Instytut Transportu Samochodowego:

Walory silnika spalinowego są tak znaczące, a interesy koncernów paliwowych tak ogromne, że perspektywa upowszechnienia napędu elektrycznego wydaje się dość odległa. Pojazdy hybrydowe, sprawdzane w laboratoriach ITS wykazują wiele korzyści dla środowiska naturalnego. Ale kwestię możliwości zelektryfikowania napędów w samochodach trzeba widzieć w szerszym kontekście. Potrzeba wielu nowych dostarczycieli energii, najlepiej z elektrowni atomowych, a budowa takowych wymaga nie tylko czasu i wielkich nakładów, ale także społecznej akceptacji. Liczący się producenci aut na razie koncentrują się więc na konstruowaniu samochodów z napędem hybrydowym, a typowo elektryczne pojazdy jeszcze długo będą stanowić rynkową niszę.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty