Części do nowych samochodów. Ile kosztują?

Wojciech Frelichowski
Nowe auto jest objęte dwuletnią gwarancją, zatem nabywca spodziewa się, że w przypadku usterki jego samochód będzie naprawiony nieodpłatnie. To fakt, choć nie dotyczy to tzw. części eksploatacyjnych, czyli np. klocków i tarcz hamulcowych czy też filtrów / Fot. Audi
Nowe auto jest objęte dwuletnią gwarancją, zatem nabywca spodziewa się, że w przypadku usterki jego samochód będzie naprawiony nieodpłatnie. To fakt, choć nie dotyczy to tzw. części eksploatacyjnych, czyli np. klocków i tarcz hamulcowych czy też filtrów / Fot. Audi
Jakie ceny mają niektóre części do nowych samochodów? Pomiędzy poszczególnymi modelami są spore różnice - czasem tańsze auto ma droższe części zamienne.
Nabywca nowego samochodu, kierując się wyborem konkretnego modelu, pod uwagę bierze przede wszystkim cenę auta, wersję silnikową, zużycie paliwa oraz
Nabywca nowego samochodu, kierując się wyborem konkretnego modelu, pod uwagę bierze przede wszystkim cenę auta, wersję silnikową, zużycie paliwa oraz wyposażenie. Ważnym elementem jest także wersja nadwozia oraz kolor lakieru. Istotne są również gwarancja oraz dostępność serwisu. Natomiast cena części zamiennych pozostaje zwykle gdzie na końcu rozważań związanych z zakupem nowego samochodu / Fot. Volkswagen

Nabywca nowego samochodu, kierując się wyborem konkretnego modelu, pod uwagę bierze przede wszystkim cenę auta, wersję silnikową, zużycie paliwa oraz wyposażenie. Ważnym elementem jest także wersja nadwozia oraz kolor lakieru. Istotne są również gwarancja oraz dostępność serwisu. Natomiast cena części zamiennych pozostaje zwykle gdzie na końcu rozważań związanych z zakupem nowego samochodu.

Z jednej strony to zrozumiałe, choćby ze względu na to, że zapoznanie się z cenami części jest czynnością żmudną. Samochód składa się z kilku tysięcy elementów i trudno porównać ich koszt w przypadku kilku samochodów.

Poza tym każde nowe auto jest objęte dwuletnią gwarancją, zatem nabywca spodziewa się, że w przypadku usterki jego samochód będzie naprawiony nieodpłatnie. To fakt, choć nie dotyczy to tzw. części eksploatacyjnych, czyli np. klocków i tarcz hamulcowych czy też filtrów.

Postanowiliśmy sprawdzić, ile kosztują części w autoryzowanych serwisach do wybranych samochodów klasy kompaktowej. Chcieliśmy sprawdzić, jaki jest stosunek cen części do ceny samochodów.

Im taniej, tym drożej

Do naszego zestawienia posłużyliśmy się rankingiem 10 najlepiej sprzedających się samochodów z segmentu kompaktów w pierwszym półroczu 2015 roku według danych Instytutu Badania Rynku Samochodowego Samar.

Natomiast jeśli chodzi o podzespoły, to pod uwagę wzięliśmy pięć elementów: tarczę hamulcową przednią, przedni amortyzator, tłumik końcowy, chłodnicę cieczy i końcówkę drążka kierowniczego. Wyniki są zaskakujące, bo okazuje się, że im tańszy samochód (w zestawieniu uwzględniliśmy bazowe wersje 10 modeli), tym części do niego są droższe.

Najwięcej za wymienione wyżej podzespoły zapłacimy do Kia cee'd'a - 4665 zł. Tymczasem jest to jeden z najtańszych kompaktów na polskim runku. W bazowej wersji kosztuje 55 540 zł. Cee'd ma np. bardzo drogi tłumik końcowy, który kosztuje ponad 2 tys. zł. Dla porównania: tłumik końcowy do droższego o niemal 10 tys. zł Opla Astry (63 850 zł, wersja hatchback) kosztuje 605 zł.

Sporo kosztują również części do Seata Leona, który w bazowej wersji jest jeszcze tańszy od cee'd'a - kosztuje 53 800 zł. W przypadku tego modelu również sporo kosztuje tłumik końcowy (1920 zł), a suma zakupu pięciu części, które nas interesują przekracza 4000 zł.

Natomiast do Renault Megane, które jest najdroższym autem w rankingu 10 najlepiej sprzedających się kompaktów (64 900 zł), suma wydatków pięciu podzespołów jest o ponad 1200 zł mniejsza, niż w przypadku kompaktowego modelu Kia. Np. tłumik końcowy do Megane jest o prawie 1000 zł tańszy niż do modelu cee'd.

Najtańsza w naszym zestawieniu pod względem cen części zamiennych w autoryzowanych serwisach jest Skoda Rapid. W sumie wydamy na nie nieco ponad 2800 zł. Jednak ciekawostką jest cena tarczy hamulcowej, która kosztuje 298 zł, o 12 zł więcej niż tarcza do Skody Octavii, auta o prawie 10 tys. droższego w zakupie niż Rapid.

Podsumowanie

Nowe auto jest objęte dwuletnią gwarancją, zatem nabywca spodziewa się, że w przypadku usterki jego samochód będzie naprawiony nieodpłatnie. To fakt,
Nowe auto jest objęte dwuletnią gwarancją, zatem nabywca spodziewa się, że w przypadku usterki jego samochód będzie naprawiony nieodpłatnie. To fakt, choć nie dotyczy to tzw. części eksploatacyjnych, czyli np. klocków i tarcz hamulcowych czy też filtrów / Fot. Audi

Ceny części w autoryzowanych serwisach do niskich nie należą. Jednak nie jest już tak, jak to było jeszcze kilka lat temu, iż klient w ASO do wyboru miał tylko podzespół sygnowany przez daną markę samochodową. Obecnie w serwisach są oferowane części różnych producentów, choć każde muszą mieć homologację producenta auta.

Dla posiadaczy samochodów na gwarancji istotny jest również fakt, iż nie muszą już jeździć na przeglądy gwarancyjne do autoryzowanych serwisów. Mogą tą czynność zlecić w niezależnych warsztatach.

Umożliwia to obowiązujące od 2010 roku rozporządzenie Komisji Europejskiej 461/2010, popularnie zwane w Polsce dyrektywą GVO. Na tej podstawie prawnej właściciel nowego auta może zlecać jego naprawy i okresowe przeglądy warsztatom niezależnym bez utraty gwarancji. W samochodzie na gwarancji można stosować części eksploatacyjne nie tylko z logo producenta pojazdu, ale także znacznie tańsze części oferowane przez niezależny rynek.

Co prawda wynikająca z gwarancji producenta pojazdu bezpłatna naprawa będąca wynikiem awarii nadal możliwa jest wyłącznie w autoryzowanym serwisie, ale już przegląd okresowy czy wymiana elementów eksploatacyjnych mogą być przeprowadzone w dowolnym warsztacie.

Ceny [b](zł) wybranych części do 10 aut kompaktowych najlepiej sprzedających się w okresie styczeń-czerwiec 2015 (według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar)[/b]

Model auta (cena wersji bazowej zł)

tarcza hamulcowa

amortyzator przedni

tłumik końcowy

chłodnica cieczy

końcówka drążka kierownicz-ego

Razem

Skoda Octavia (62 100)

278

590

1100

860

187

3015

VW Golf (62 390)

290

620

1110

970

170

3160

Skoda Rapid (54 900)

298

548

926

864

170

2806

Opel Astra (63 850)

460

469

605

1098

281

2913

Ford Focus (63 690)

445

587

1114

751

140

3037

Toyota Auris (59 900)

319

338

697

1486

270

3110

Kia cee’d (55 540)

465

609

2043

1354

194

4665

Toyota Corolla (62 900)

318

433

843

1494

269

3357

Seat Leon (53 800)

461

578

1920

930

165

4054

Renault Megane (64 900)

369

314

1073

1397

236

3389

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty