Części zamienne a serwis autoryzowany

Redakcja
Ten temat od dawna wywoływał alergiczne wręcz reakcje wśród przedstawicieli koncernów samochodowych. Do dziś interpretacja stosownych przepisów, obowiązujących w państwa Unii Europejskiej, jest oględnie mówiąc zbyt dowolna. A co mówi litera prawa w odpowiedzi na konkretne, życiowe pytania?

Ten temat od dawna wywoływał alergiczne wręcz reakcje wśród przedstawicieli koncernów samochodowych. Do dziś interpretacja stosownych przepisów, obowiązujących w państwa Unii Europejskiej, jest oględnie mówiąc zbyt dowolna. A co mówi litera prawa w odpowiedzi na konkretne, życiowe pytania?

 

Czy dostawca pojazdów (producent lub jego przedstawiciel) może starać się uniemożliwić serwisowi autoryzowanemu pozyskiwanie oryginalnych części zamiennych bezpośrednio od producenta części?

Nie - stanowiłoby to poważne ograniczenie konkurencji (par. 15. ust. 4).

 

Czy dostawca może zobowiązać serwis autoryzowany do informowania swoich klientów czy używa on oryginalnych części zamiennych, czy też części zamiennych porównywalnej jakości?
Poza zakresem prac w ramach gwarancji, kiedy dostawca może nalegać na korzystanie z części zamiennych, które sam dostarcza, zobligowanie serwisu przez dostawcę do informowania klientów o stosowaniu oryginalnych części zamiennych lub części zamiennych porównywalnej jakości uważane jest to za "klauzulę niedozwoloną", gdyż oznacza to bezpośrednie lub pośrednie ograniczenie prawa serwisu autoryzowanego do kupowania takich części zamiennych.

Części zamienne a serwis autoryzowany

 

W szczególności, dostawca nie może stosować takiego obowiązku w celu wytworzenia przekonania u konsumentów, że części takie są gorszej jakości niż części oryginalne dostarczane przez producenta pojazdów.

 

Czy serwis autoryzowany może być zobowiązany do wykonywania napraw gwarancyjnych, bezpłatnych przeglądów i prac w ramach akcji naprawczych przy wykorzystaniu oryginalnych części zamiennych dostarczanych przez dostawcę pojazdów?
Tak. Par. 11 ust. 5 stwierdza, że dostawca pojazdów może postanowić, iż do napraw tego rodzaju (naprawy gwarancyjne oznaczają wymianę uszkodzonych lub wadliwych części pojazdu) muszą być wykorzystywane części dostarczane przez niego.

 

Niemniej jednak w przypadku zwykłych napraw i serwisowania pojazdu silnikowego, które nie są świadczone klientowi bezpłatnie (np. przegląd samochodu co 30 tys. km przebiegu), dostawcy pojazdów nie wolno żądać korzystania z oryginalnych części zamiennych dostarczanych przez niego, gdyż stanowiłoby to ograniczenie swobody serwisu autoryzowanego do wykorzystywania podczas takich usług oryginalnych części zamiennych lub części zamiennych porównywalnej jakości, dostarczanych przez innych dostawców (par. 15, ust. 4).

 

Czy dostawca może zobowiązać serwis autoryzowany do używania części zamiennych wyłącznie marki danego dostawcy?
Takie ustalenia, znane jako zobowiązania do nie konkurowania (par. 2, ust. 23, par. 16, ust. 2), zawierane pomiędzy serwisem autoryzowanym a dostawcą pojazdów lub między serwisem autoryzowanym a dostawcą części zamiennych, nie są objęte wyłączeniem grupowym.

 

Jednakże obowiązek wykorzystywania części zamiennych konkretnej marki stanowiących do 30% zakupów serwisu autoryzowanego konkurujących części zamiennych nie jest uznawany za zobowiązanie do nie-konkurowania i podlega wyłączeniu na podstawie rozporządzania (par. 2, ust. 23) dopóki serwis autoryzowany może swobodnie kupować te towary u danego dostawcy lub z innych źródeł wskazanych przez dostawcę - np. jako wzajemne zaopatrzenie od innych autoryzowanych dystrybutorów lub serwisów (art. 13, ust. 2 i 3).

 

Czy rozporządzenie obejmuje umowę, na podstawie której dostawca pojazdów zobowiązuje serwis autoryzowany do przechowywania części zamiennych do pojazdów różnych marek w różnych strefach warsztatu?
Nie. Stanowiłoby to pośrednie ograniczenie prawa serwisu autoryzowanego do naprawiania pojazdów innych marek. Taka restrykcja nie jest objęta rozporządzeniem (par. 16, ust. 2). Dostawca może jednak zobowiązać serwis autoryzowany do prowadzenia uporządkowanego systemu przechowywania części zamiennych.

 

Zobowiązania do niekonkurowania dla serwisów autoryzowanych

Czy rozporządzenie obejmuje dostawcę pojazdów zakazującego serwisowi autoryzowanemu naprawianie różnych marek w tym samym warsztacie?
Nie. Takie ograniczenie, zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie, nie jest objęte rozporządzeniem (par. 16, ust. 2).

 

Przeniesienie własności firmy

__
Czy serwis autoryzowany ma prawo sprzedać swój warsztat placówce dealerskiej/dystrybutorskiej?
Objęcie rozporządzeniem wymaga, aby umowa pomiędzy dostawcą a dystrybutorem lub serwisem autoryzowanym zapewniała dystrybutorowi lub serwisowi autoryzowanemu prawo do dokonania transferu wszystkich jego praw i obowiązków na dowolne inne przedsiębiorstwo tego samego typu wybrane przez poprzedniego dystrybutora lub serwis, które sprzedaje lub naprawia pojazdy silnikowe tej samej marki w ramach danego systemu dystrybucji (par. 7).

Serwis autoryzowany musi zatem mieć swobodę w sprzedaży swojego warsztatu innemu serwisowi posiadającemu autoryzację w zakresie napraw pojazdów tej samej marki (par. 7). Dostawca nie musi jednak zezwolić serwisowi autoryzowanemu na sprzedaż warsztatu dealerowi, gdyż dealer nie jest przedsiębiorstwem tego samego typu. W przypadku jednak gdy dealer, któremu serwis chce sprzedać swój serwis autoryzowany jest także serwisem autoryzowanym tej samej marki, dostawca nie może sprzeciwiać się takiej transakcji.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty