Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy serwisując samochód poza ASO tracimy gwarancję?

Daniel Świerżewski
Fot. Przemysław Świderski
Fot. Przemysław Świderski
Czy posiadając samochód objęty gwarancją właściciel musi dokonywać przeglądów i napraw w Autoryzowanej Stacji Obsługi? Czy jeśli dokona naprawy w „zwykłym” warsztacie to tę gwarancję utraci? Kwestia ta nie jest oczywista dla wszystkich kierowców. A przepisy są w tej kwestii dość jasne.

Okazuje się bowiem, że właściciel auta na gwarancji nie jest zobowiązany do napraw i przeglądów w ASO. Mówi o tym Rozporządzenie Komisji UE nr 461/2010, według którego niedozwolone jest "uzależnianie prawnych lub przedłużonych gwarancji producenta wobec nabywcy od tego, czy użytkownik ostateczny zleci przeprowadzenie wszystkich napraw i konserwacji, również tych nieobjętych gwarancją, jedynie autoryzowanym warsztatom w ramach sieci (…). To samo odnosi się do warunków gwarancyjnych wymagających użycia części zamiennych marki producenta w odniesieniu do wymiany części nieobjętych warunkami gwarancji".

Innymi słowy gwarancja nie przepada w chwili dokonania naprawy poza ASO. Właściciel może swobodnie sam kupić potrzebne części i zlecić mechanikowi z niezależnego warsztatu ich montaż i usunięcie usterki. W przyszłości, z ewentualnymi kolejnymi naprawami może bez problemu udać się już do ASO i powinien zostać obsłużony.

Istnieje jednak możliwość, że po wizycie w warsztacie, w ASO już nam pomocy w ramach gwarancji nie będą chcieli udzielić. Dlatego warsztat należy wybierać z głową.

- Przy każdym zgłoszeniu usterki przez Klienta, Stacja Autoryzowana sprawdza, kto ponosi odpowiedzialność za powstanie problemu. Jeśli zostanie stwierdzone, że odpowiedzialność za powstały problem leży po stronie producenta samochodu, to nie ma znaczenia, czy samochód był wcześniej naprawiany w niezależnym warsztacie. Chętnie przyjmujemy takie samochody i Stacje Autoryzowane nie robią żadnych problemów, jeśli usterka leży po stronie producenta - powiedziała nam Karolina Gotowała z Toyota Motor Poland.

- W okresie gwarancji miażdżąca większość kierowców dokonuje napraw w ASO. To naturalna konsekwencja obowiązywania gwarancji. Co do przeglądów okresowych: zgodnie z prawem można ich dokonać poza ASO i nie powoduje to utraty gwarancji. Są jednak pewne warunki. Taki przegląd musi być wykonany zgodnie z procedurą producenta. Chodzi o wykonanie listy czynności, wgranie stosownych aktualizacji, użycie właściwej jakości części. Jeśli serwis niezależny ingeruje niefachowo w podzespół, który później ulega uszkodzeniu, serwis autoryzowany odmówi naprawy - skomentował Stanisław Dojs z Volvo Car Poland.

Przede wszystkim przy kupnie samochodu należy dokładnie sprawdzić, czy warunkiem zachowania gwarancji nie jest serwisowanie pojazdu w ASO. Jeśli się okaże, że nie, to wtedy śmiało możemy szukać nieautoryzowanego warsztatu. Warto jednak pamiętać o kilku kwestiach.

Uwaga na cz**ęści**

W przypadku napraw i wymiany jakichś elementów, właściciel samochodu nie jest zobowiązany do korzystania tylko i wyłącznie z oryginalnych części. Tańsze zamienniki są jak najbardziej dozwolone, muszą być one jedynie porównywalnej jakości. Nawet pracownicy ASO czasami z nich korzystają. Jakość części jest istotna, bo jeśli będzie ona dużo niższa, to później w ASO mogą odmówić nam wykonania naprawy gwarancyjnej. W tym przypadku zbyt duża chęć zaoszczędzenia może okazać się zwyczajnie nieopłacalna na dłuższą metę.

Nieautoryzowane warsztat? Tak, ale nie każdy

Jeśli już zdecydujemy się na wizytę w nieautoryzowanym warsztacie warto wiedzieć, że nie może to być pierwszy lepszy zakład. Trzeba zwrócić szczególną uwagę, żeby warsztat posiadał odpowiednie wyposażenie, a wszelkie czynności wykonywał zgodnie z zalecaną technologią. Należy też pamiętać o dokumentacji wszelkich napraw i wymian. Jeśli któryś z tych elementów zostanie zaniedbany, ASO może udowodnić, że naprawa została wykonana niechlujnie, stała się przyczyną jakiejś usterki i odmówić naprawy. Musi jednak decyzję przekazać na piśmie i dokładnie to uargumentować.

Ważne pytanie: czy warto?

Kierowcy, który zdecydują się na naprawę poza ASO mogą zyskać przede wszystkim finansowo. Robocizna w niezależnym warsztacie jest zazwyczaj sporo tańsza, poza tym mają oni większy wpływ na to, jakie części zostaną wykorzystane. Tutaj także można zaoszczędzić trochę pieniędzy. Zawsze istnieje jednak ryzyko, że część będzie za bardzo odbiegała jakością od zalecanego oryginału, a mechanik zwyczajnie wykona swoją pracę niedbale. Dlatego, jeśli właściciel zdecyduje się już na odwiedzenie nieautoryzowanego mechanika, warto go dokładnie prześwietlić, a jeszcze lepiej skorzystać z usług kogoś polecanego i zaufanego.

Warto wiedzieć: Fałszywe oferty. W sieci grasują oszuści! Źródło: TVN Turbo/x-news

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty