Konstruktorzy silników od dekad szukają sposobów na podniesienie mocy, zredukowanie zużycia paliwa i obniżenie toksyczności spalin.
Koncern Chrysler uznał, że optymalnym rozwiązaniem będą półkoliste komory spalania, które pozwolą na zastosowanie zaworów o dużej średnicy oraz centralne osadzenie świecy zapłonowej. Taka konstrukcja korzystnie wpływała na proces spalania oraz przepływ gazów przez komorę spalania. Kształt komór spalania był inspiracją do stworzenia nazwy silników – powstała ze skrócenia angielskiego słowa hemispherical (półkulisty).
Pierwsze silniki HEMI pojawiły się pod maskami Chryslerów w latach 50. XX wieku. Były sukcesywnie modernizowane i utrzymały się na rynku do początku lat 70. Współczesne HEMI zadebiutowało w 2003 roku. Kształt komór spalania został zoptymalizowany. Koncern pozostał wierny koncepcji cylindrów z dwoma zaworami o dużej średnicy. O optymalne spalanie mieszanki dbają dwie świece zapłonowe – rozwiązanie powstało już za czasów historycznych silników HEMI. Świece są niezależnie zasilane, co daje możliwość zoptymalizowania procesu spalania. Efektem jest niższa emisja węglowodorów i tlenków azotu.
O wydajność jednostki napędowej dba też elektronicznie sterowana przepustnica, układ zmiennych faz rozrządu oraz Multi-Displacement System. Ostatni z wymienionych, opisywany skrótem MDS, podczas niewielkiego zapotrzebowania na moc, wygasza cztery z ośmiu cylindrów. Kultura pracy czy brzmienie jednostki napędowej nie ulegają zmianie. Spada natomiast zużycie paliwa. Chrysler oszacował, że tylko w latach 2005-2009 w skali świata MDS zapewnił oszczędności sięgające 350 milionów litrów benzyny.
Przyjemność prowadzenia samochodów z silnikami HEMI nie jest zarezerwowana wyłącznie dla Amerykanów. W Europie jest dostępny Jeep Grand Cherokee z motorami 5.7 V8 HEMI (352 KM, 520 Nm) oraz sportowa wersja SUV-a, czyli SRT8 z potężnym 6.4 V8 HEMI (468 KM, 624 Nm). Na tak zmotoryzowane Jeepy Grand Cherokee trzeba przygotować odpowiednio 311 100 i 359 900 zł.
O tym się mówi: Coco Jambo Warszawa, czyli coś więcej niż klub! [REPORTAŻ]
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?