Czym Polacy dojeżdżają do pracy?

(ip)
Fot. Pawel Relikowski/Gazeta Wroclawska
Fot. Pawel Relikowski/Gazeta Wroclawska
Z badań Ośrodka Badań Opinii Adama Kowalskiego OBOAK przeprowadzonych w marcu i kwietniu br. na zlecenie parku technologicznego IT LOFT Park w Tychach wynika, że większość osób pracujących poza domem, jeśli tylko może, do pracy dojeżdża samochodem. A co z pozostałymi środkami transportu?
Fot. Pawel Relikowski/Gazeta Wroclawska
Fot. Pawel Relikowski/Gazeta Wroclawska

Badanie „Dojazdy do pracy" zostało przeprowadzone w marcu oraz na początku kwietnia 2015 r. na grupie 453 osób czynnych zawodowo i dojeżdżających do pracy we wszystkie dni robocze. Osoby pracujące w domu nie były uwzględniane w badaniu. Badaną grupę stanowiły osoby dorosłe między 22 a 57 rokiem życia, w ⅔ pochodzące z dużych miast, w ⅓ – z małych miasteczek i wsi. Badanie miało formę ankiety.

Większość osób dojeżdża codziennie do pracy samochodem – 55%, bo jak twierdzą, „są wygodni i wolą samochód". Ciekawostką jest jednak, że ci sami badani równocześnie twierdzą, że przy wyborze środka transportu kierują się czasem i kosztem. Okazuje się jednak, że większość z tych osób wykorzystuje dodatkowo samochód do dowożenia i odbierania dzieci z przedszkola, szkoły, załatwiania zakupów oraz dojazdów na spotkania po pracy. Wśród ankietowanych były osoby, które przyznawały, że do pracy mają bardzo blisko, ale muszą zawieźć swoje dzieci do szkoły i mają do załatwienia poza domem inne sprawy, co zmusza do korzystania z samochodu.

Drugi ważny powód podawany przez prawie ¼ ankietowanych to brak odpowiedniej infrastruktury, np. ścieżek rowerowych czy bezpiecznych dla rowerów dróg, oraz zbyt dalekie umiejscowienie przystanków autobusowych czy stacji kolejowych. O wyborze samochodu decyduje najczęściej nasz grafik aktywności przed pracą i po niej, a także niepraktyczność dojazdów rowerowych lub brak odpowiedniej, bezpiecznej infrastruktury rowerowej.

Przy tym 18% badanych dodatkowo nie lubi transportu publicznego i korzysta z niego, jeśli nie ma innego wyjścia, np. kiedy samochód jest zepsuty lub ktoś inny w rodzinie z niego korzysta. Nieliczna grupa osób, zaledwie 4% badanych, mówi, że od czasu do czasu wsiada na rower, jadąc do pracy, jeśli ma potrzebę ruchu, chce zadbać o swoje zdrowie oraz kiedy jest piękna pogoda.

Zdecydowana większość badanych – aż 87% – nie jest skłonna zmienić sposobu dojazdu do pracy na rower, nawet jeśli pracodawca płaciłby im za to dodatkowo. Dla niektórych jest to niepraktyczne lub wręcz niemożliwe, większość jednak jest przyzwyczajona do swojego stylu życia. Aż 51% badanych uważa, że dojazdy samochodem zmniejszają naszą efektywność w pracy, z tego 23% jest o tym przekonane, a 28% nie jest pewne, ale myśli, że tak jest.

Rośnie liczba firm w Polsce płacących pracownikom za dojazd do pracy rowerem. Te praktyki płyną w ostatnim czasie głównie z Francji, gdzie rząd przyjął ogólnokrajowy program komunikacyjny. Rowerzysta może liczyć na 25 eurocentów za każdy kilometr swojego codziennego dojazdu do pracy. W Polsce kwoty są podobne, ale zamiast odgórnego programu na razie pojawiają się inicjatywy pracodawców chcących zachęcić swoich pracowników do ruchu fizycznego, który – jak wiadomo – neutralizuje stres oraz pozytywnie wpływa na samopoczucie, a co za tym idzie – na efektywność w pracy. Co ciekawe, pierwsze firmy, które już wdrożyły podobne pomysły na naszym gruncie, pochodzą z sektora IT oraz finansów. Oprócz oczywistych stojaków na rowery coraz częściej obecnych przed nowoczesnymi budynkami należy pomyśleć również o krytym parkingu, szafkach na odzież do przebrania czy nawet prysznicach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty