Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czym trują diesle?

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Paweł Łacheta: Po naszych drogach porusza się jeszcze dużo samochodów z silnikami diesla, które nie spełniają żadnych norm czystości spalin.
Fot. Paweł Łacheta: Po naszych drogach porusza się jeszcze dużo samochodów z silnikami diesla, które nie spełniają żadnych norm czystości spalin.
Fakt, że diesle zanieczyszczają atmosferę spalinami uświadamiamy sobie jadąc pod górę za ciężarówką, która zostawia za sobą obłok czarnego gryzącego dymu.

Większość użytkowników samochodów kojarzy emisję szkodliwych składników w spalinach z samochodami osobowymi napędzanymi silnikami benzynowymi. Przyzwyczailiśmy się także, że urządzeniami wspomagającymi redukcję tych zanieczyszczeń są katalizatory.

 

Nieco mniej uwagi poświęca się silnikom wysokoprężnym, które spalają olej napędowy. To jest paliwo o zupełnie innym składzie chemicznym i właściwościach niż benzyny. Ten dym, złożony w decydującej części z sadzy, powoduje m.in. podrażnienie błon śluzowych człowieka.  Spaliny silników wysokoprężnych zwierają kilkaset związków chemicznych w postaci gazów, cieczy i ciał stałych. Wyniki analiz

Fot. Paweł Łacheta: Po naszych drogach porusza się jeszcze dużo samochodów z silnikami diesla, które nie spełniają żadnych norm czystości spalin.
Fot. Paweł Łacheta: Po naszych drogach porusza się jeszcze dużo samochodów z silnikami diesla, które nie spełniają żadnych norm czystości spalin.

gazów wylotowych z silników wysokoprężnych wykazują, że są one głównym dostarczycielem tlenków azotu i cząstek stałych, emitują także tlenek węgla i węglowodory. Poza wymienionymi bardzo ważnym składnikiem spalin jest dwutlenek siarki, bowiem około 90 procent siarki obecnej w paliwie przechodzi do atmosfery w postaci dwutlenku siarki, pozostała ilość wchodzi w skład cząstek stałych. Uzupełnieniem siarczków i siarczanów w cząstkach stałych są szkodliwe dla zdrowia sadza, związki aromatyczne oraz metale: wapń, magnez, żelazo i cynk. Tlenek węgla jest gazem trującym, dwutlenek siarki przyczynia się do powstawania kwaśnych deszczy, węglowodory aromatyczne i sadza mają działanie rakotwórcze. Więc dla zachowania dobrego stanu zdrowia warto zrezygnować z jazdy za kolumną dymiących ciężarówek mozolnie wspinających się pod górę.

 

Istnieją dwie drogi zmniejszenia emisji związków szkodliwych przez silniki wysokoprężne. Pierwszym kierunkiem jest poprawa jakości i cech oleju napędowego, drugim jest modernizacja silników oraz zastosowanie katalizatorów i filtrów. Chociaż przemysł petrochemiczny wdraża nowe, coraz doskonalsze technologie przeróbki ropy naftowej, to część surowca dostarczanego do naszych rafinerii nie ma dobrej jakości, zawiera zbyt dużo siarki i usunięcie tego szkodliwego pierwiastka z oleju napędowego jest bardzo trudne i kosztowne.

 

Wraz z podnoszeniem wymagań dotyczących czystości emitowanych spalin, producenci silników wysokoprężnych dostosowują wyroby do spełnienia obowiązujących norm. Obok zmian konstrukcyjnych komór spalania i zwiększania ciśnienia wtrysku, jedną z metod jest zastosowanie specjalnych katalizatorów i filtrów cząstek stałych. Te nowinki techniczne stosowane są w silnikach wysokoprężnych napędzających nowoczesne samochody osobowe. Po naszych drogach porusza się zbyt dużo starych pojazdów ciężarowych i osobowych z silnikami diesla poprzedniej generacji, które nie spełniają żadnej normy emisji spalin.

 

 

 

 

 

 

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty