Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dacia Duster. Najtańszy SUV na rynku. Czy jest warty uwagi?

Dariusz Wołoszka / Info-Ekspert (www.info-ekspert.pl)
Dacia Duster 1.5 dCi - testPrężna ofensywa rynkowa Dacii trwa i rumuński producent zakończył kolejny rok ze wzrostem sprzedaży. Bestselerem rynkowym pozostaje niezmiennie Duster, który jest jednym z najpopularniejszych modeli w Polsce i jedynym SUV-em, którego właścicielem możemy stać się za kwotę nieprzekraczającą 40 tys. zł.fot. Dariusz Wołoszka / Info-Ekspert (www.info-ekspert.pl)
Dacia Duster 1.5 dCi - testPrężna ofensywa rynkowa Dacii trwa i rumuński producent zakończył kolejny rok ze wzrostem sprzedaży. Bestselerem rynkowym pozostaje niezmiennie Duster, który jest jednym z najpopularniejszych modeli w Polsce i jedynym SUV-em, którego właścicielem możemy stać się za kwotę nieprzekraczającą 40 tys. zł.fot. Dariusz Wołoszka / Info-Ekspert (www.info-ekspert.pl)
Prężna ofensywa rynkowa Dacii trwa - rumuński producent zamyka kolejne lata ze wzrostami sprzedaży. Bestselerem niezmiennie pozostaje Duster, który jest jednym z najpopularniejszych modeli w Polsce i jedynym SUV-em, którego właścicielem możemy stać się za kwotę nieprzekraczającą 40 tys. zł.

Pomimo niskiej ceny Duster nie jest połączeniem rosyjskiej Lady Nivy i serbskiego Yugo. Z zewnątrz nie sprawia wrażenia auta niskobudżetowego. W 2013 r. przeprowadzono face lifting, podczas którego zmieniono m.in. atrapę chłodnicy, przednie reflektory, relingi dachowe oraz drobne detale z tyłu. Zmodernizowany SUV wygląda teraz jeszcze lepiej i nowocześniej. Duże zderzaki, wyraźnie zarysowane nadkola i masywne, dwukolorowe relingi dachowe tworzą proporcjonalne nadwozie, które stylistycznie może konkurować z dużo droższymi samochodami w tej klasie.

Dacia Duster 1.5 dCi - testPrężna ofensywa rynkowa Dacii trwa i rumuński producent zakończył kolejny rok ze wzrostem sprzedaży. Bestselerem rynkowym
Dacia Duster 1.5 dCi - test

Prężna ofensywa rynkowa Dacii trwa i rumuński producent zakończył kolejny rok ze wzrostem sprzedaży. Bestselerem rynkowym pozostaje niezmiennie Duster, który jest jednym z najpopularniejszych modeli w Polsce i jedynym SUV-em, którego właścicielem możemy stać się za kwotę nieprzekraczającą 40 tys. zł.

fot. Dariusz Wołoszka / Info-Ekspert (www.info-ekspert.pl)

Jeszcze lepiej prezentują się wersje limitowane - testowana (nieoferowana już) Blackstorm czy dostępne Blackshadow i Outdoor ze specjalnymi alufelgami, inaczej wykończonymi detalami nadwozia, pakietami stylistycznymi i dedykowanymi tapicerkami. Terenowa Dacia ma długość 4315 mm, szerokość 1821 mm i wysokość 1695 mm, jest więc zbliżona wymiarami do Nissana Qashqaia lub Mitsubishi ASX.

Proste i surowe wnętrze z wszechobecnym plastikiem zaskakuje ilością miejsca. W przestronnej kabinie komfortowo będą podróżowały cztery osoby. Przednie fotele - pomimo tego że praktycznie pozbawione są podparcia bocznego - okazują się wygodne, a regulacja wzdłużna i wysokości wystarcza, aby zapewnić optymalną pozycję - niezależnie od wzrostu kierowcy. Pasażerowie drugiego rzędu również nie będą narzekać na brak miejsca na nogi i nad głową, niedogodnością może być jedynie brak centralnego podłokietnika.

Dacia Duster 1.5 dCi - testPrężna ofensywa rynkowa Dacii trwa i rumuński producent zakończył kolejny rok ze wzrostem sprzedaży. Bestselerem rynkowym
Dacia Duster 1.5 dCi - test

Prężna ofensywa rynkowa Dacii trwa i rumuński producent zakończył kolejny rok ze wzrostem sprzedaży. Bestselerem rynkowym pozostaje niezmiennie Duster, który jest jednym z najpopularniejszych modeli w Polsce i jedynym SUV-em, którego właścicielem możemy stać się za kwotę nieprzekraczającą 40 tys. zł.

fot. Dariusz Wołoszka / Info-Ekspert (www.info-ekspert.pl)

Przy okazji modernizacji poprawiono również jakość wykończenia oraz ergonomię wnętrza. Przyciski sterowania szybami przeniesiono z konsoli centralnej w tradycyjne miejsce na drzwiach, niestety sterowanie lusterkami pozostało w niewygodnym miejscu - pod dźwignią hamulca ręcznego. Archaiczne radio w rozmiarze 1 DIN zastąpione zostało przez opcjonalny 7-calowy dotykowy, ekran systemu Media Nav zawierający nawigację, radioodtwarzacz, system Bluetooth oraz złącza USB/jack. Poniżej znajdziemy tradycyjne przyciski do sterowania manualną klimatyzacją oraz pokrętło wyboru rodzaju napędu.

Dzielona asymetrycznie tylna kanapa kryje bagażnik o pojemności 408 litrów. W wersji z napędem na jedną oś przestrzeń bagażowa jest o 67 litrów większa. Po rozłożeniu tylnej kanapy uzyskujemy bagażnik o kubaturze 1570 litrów. W modelu poliftingowym niewygodną roletę bagażnika pozbawioną mechanizmu zwijania zastąpiono praktyczną podnoszoną półką.

Dacia Duster 1.5 dCi - testPrężna ofensywa rynkowa Dacii trwa i rumuński producent zakończył kolejny rok ze wzrostem sprzedaży. Bestselerem rynkowym
Dacia Duster 1.5 dCi - test

Prężna ofensywa rynkowa Dacii trwa i rumuński producent zakończył kolejny rok ze wzrostem sprzedaży. Bestselerem rynkowym pozostaje niezmiennie Duster, który jest jednym z najpopularniejszych modeli w Polsce i jedynym SUV-em, którego właścicielem możemy stać się za kwotę nieprzekraczającą 40 tys. zł.

fot. Dariusz Wołoszka / Info-Ekspert (www.info-ekspert.pl)

Pod maską testowego Dustera znalazł się silnik wysokoprężny o pojemności 1461 cm3, generujący 109 KM i 260 Nm. Według danych katalogowych spełniająca normy Euro 6 jednostka powinna się zadowolić średnio 4,7 l/100 km. Podczas testu średnie zużycie wyniosło 6,3 l/100 km. Przy masie 1320 kg i współczynniku oporu powietrza Cx=0,42, zdecydowanie wyższym niż w przypadku większości samochodów osobowych, wynik można uznać za zadowalający. Wadą jest słabe wyciszenie kabiny, które na wysokich obrotach silnika lub przy prędkościach powyżej 110 km/h staje się uciążliwe.

Dzięki dobrej widoczności w każdym kierunku, opcjonalnym czujnikom cofania oraz średnicy zawracania wynoszącej 10,76 m jazda Dusterem po mieście nie nastręcza najmniejszych problemów. Samochód ze swoimi wysokoprofilowymi oponami bardzo dobrze radzi sobie na polskich dziurawych drogach. Wszelkie nierówności są bardzo dobrze niwelowane przez zawieszenie.

Zobacz też: Test Dacii Sandero 1.0 SCe

Dacia Duster 1.5 dCi - testPrężna ofensywa rynkowa Dacii trwa i rumuński producent zakończył kolejny rok ze wzrostem sprzedaży. Bestselerem rynkowym
Dacia Duster 1.5 dCi - test

Prężna ofensywa rynkowa Dacii trwa i rumuński producent zakończył kolejny rok ze wzrostem sprzedaży. Bestselerem rynkowym pozostaje niezmiennie Duster, który jest jednym z najpopularniejszych modeli w Polsce i jedynym SUV-em, którego właścicielem możemy stać się za kwotę nieprzekraczającą 40 tys. zł.

fot. Dariusz Wołoszka / Info-Ekspert (www.info-ekspert.pl)

Model zbudowany na płycie podłogowej Logana, z przodu posiada przednie zawieszenie na kolumnach McPhersona z wahaczami trójkątnymi, z tyłu zaś zawieszenie wielowahaczowe z Nissana X-Traila. Konstrukcja taka sprawuje się doskonale w każdych warunkach. Dodatkowo duży skok zawieszenia podnosi komfort i pomaga w bardziej dynamicznej jeździe w terenie. Z silnikiem znanym doskonale z oferty Renault współpracuje sześciostopniowa manualna skrzynia biegów. Bardzo krótki pierwszy bieg jest ukłonem w stronę właściwości terenowych Dacii.

Dodatkowo, za pomocą pokrętła umieszczonego na konsoli centralnej, kierowca może wybrać jeden spośród trzech trybów pracy napędu: 2WD - napędzana jest tylko oś przednia, Auto - napędzana jest przednia oś, w razie uślizgu lub utraty przyczepności część momentu przekazywana jest automatycznie na oś tylną, Lock - stały napęd na 4 koła.

Dacia Duster 1.5 dCi - testPrężna ofensywa rynkowa Dacii trwa i rumuński producent zakończył kolejny rok ze wzrostem sprzedaży. Bestselerem rynkowym
Dacia Duster 1.5 dCi - test

Prężna ofensywa rynkowa Dacii trwa i rumuński producent zakończył kolejny rok ze wzrostem sprzedaży. Bestselerem rynkowym pozostaje niezmiennie Duster, który jest jednym z najpopularniejszych modeli w Polsce i jedynym SUV-em, którego właścicielem możemy stać się za kwotę nieprzekraczającą 40 tys. zł.

fot. Dariusz Wołoszka / Info-Ekspert (www.info-ekspert.pl)

21-centymetrowy prześwit, głębokość brodzenia 35 cm, kąt natarcia 29,3°, kąt rampowy 23° i kąt zejścia 34,9° w połączeniu z napędem 4x4 i krótkimi zwisami nadwozia sprawiają, że Duster bardzo dobrze radzi sobie w terenie.

Dacia Duster oferowana z czterema silnikami - do wyboru są dwie jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne o mocach od 90 do 125 KM. Do wyboru jest też napęd 2WD lub 4WD oraz trzy regularne warianty wyposażenia (Access, Open i Laureate), które często uzupełniane są przez limitowane edycje, łączące atrakcyjną cenę z bogatym wyposażeniem.

Cennik otwiera 115-konna wersja 1.6 16V Access za 39 900 zł, a zamyka 109-konny diesel 1.5 dCi z napędem na z cztery koła i w wersji wyposażenia Outdoor, standardowo wyposażona m.in. w klimatyzację i system multimedialny z nawigacją.

W kategorii ceny do jakości Duster jest bezkonkurencyjny. Za niewygórowaną kwotę otrzymujemy nowy samochód z 3-letnią gwarancją, sygnowany logo Dacii, ale technologicznie firmowany przez Renault i Nissana. Alternatywą w tym segmencie i przedziale cenowym jest tylko zakup samochodu używanego.

Ceny i wybrane dane techniczne Dacii Duster 1.5 dCi 110 4x4 i konkurentów:

marka/model

Dacia Duster Laureate 1.5 dCi 110 4x4

SsangYong XLV Crystal 1.6 Diesel AWD  

Nissan Qashqai N-Connecta 1.6 dCi AllMode 4x4-i

Cena (zł)

69 900

83 990

119 150

typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5d

SUV/5d

SUV/5d

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4315/b.d./1625

4440/1798/1605

4380/1806/1590

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1559/1560

1555/1555

1560/1560

rozstaw osi (mm)

2674

2600

2646

masa własna (kg)

b.d.

1505

1518

pojemność bagażnika (l)

408/1570

b.d.

401/b.d.

pojemność zbiornika paliwa (l)

50

47

65

Układ napędowy

rodzaj paliwa

Olej napędowy

Olej napędowy

Olej napędowy

typ silnika

Turbodiesel, common-rail

Turbodiesel, common-rail

Turbodiesel, common-rail

pojemność (cm3)

1461

1597

1598

liczba cylindrów

4

4

4

napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

109/4000

115/3400-4000

130/4000

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

260/1750

300/1500-2500

320/1750

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

12,4

 b.d.

10,5

Prędkość maks. (km/h)

168

170

190

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

4,7

5,1

4,9

Średnia emisja CO2 (g/km)

123

131

129

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty