Pomimo niskiej ceny Duster nie jest połączeniem rosyjskiej Lady Nivy i serbskiego Yugo. Z zewnątrz nie sprawia wrażenia auta niskobudżetowego. W 2013 r. przeprowadzono face lifting, podczas którego zmieniono m.in. atrapę chłodnicy, przednie reflektory, relingi dachowe oraz drobne detale z tyłu. Zmodernizowany SUV wygląda teraz jeszcze lepiej i nowocześniej. Duże zderzaki, wyraźnie zarysowane nadkola i masywne, dwukolorowe relingi dachowe tworzą proporcjonalne nadwozie, które stylistycznie może konkurować z dużo droższymi samochodami w tej klasie.
Jeszcze lepiej prezentują się wersje limitowane - testowana (nieoferowana już) Blackstorm czy dostępne Blackshadow i Outdoor ze specjalnymi alufelgami, inaczej wykończonymi detalami nadwozia, pakietami stylistycznymi i dedykowanymi tapicerkami. Terenowa Dacia ma długość 4315 mm, szerokość 1821 mm i wysokość 1695 mm, jest więc zbliżona wymiarami do Nissana Qashqaia lub Mitsubishi ASX.
Proste i surowe wnętrze z wszechobecnym plastikiem zaskakuje ilością miejsca. W przestronnej kabinie komfortowo będą podróżowały cztery osoby. Przednie fotele - pomimo tego że praktycznie pozbawione są podparcia bocznego - okazują się wygodne, a regulacja wzdłużna i wysokości wystarcza, aby zapewnić optymalną pozycję - niezależnie od wzrostu kierowcy. Pasażerowie drugiego rzędu również nie będą narzekać na brak miejsca na nogi i nad głową, niedogodnością może być jedynie brak centralnego podłokietnika.
Przy okazji modernizacji poprawiono również jakość wykończenia oraz ergonomię wnętrza. Przyciski sterowania szybami przeniesiono z konsoli centralnej w tradycyjne miejsce na drzwiach, niestety sterowanie lusterkami pozostało w niewygodnym miejscu - pod dźwignią hamulca ręcznego. Archaiczne radio w rozmiarze 1 DIN zastąpione zostało przez opcjonalny 7-calowy dotykowy, ekran systemu Media Nav zawierający nawigację, radioodtwarzacz, system Bluetooth oraz złącza USB/jack. Poniżej znajdziemy tradycyjne przyciski do sterowania manualną klimatyzacją oraz pokrętło wyboru rodzaju napędu.
Dzielona asymetrycznie tylna kanapa kryje bagażnik o pojemności 408 litrów. W wersji z napędem na jedną oś przestrzeń bagażowa jest o 67 litrów większa. Po rozłożeniu tylnej kanapy uzyskujemy bagażnik o kubaturze 1570 litrów. W modelu poliftingowym niewygodną roletę bagażnika pozbawioną mechanizmu zwijania zastąpiono praktyczną podnoszoną półką.
Pod maską testowego Dustera znalazł się silnik wysokoprężny o pojemności 1461 cm3, generujący 109 KM i 260 Nm. Według danych katalogowych spełniająca normy Euro 6 jednostka powinna się zadowolić średnio 4,7 l/100 km. Podczas testu średnie zużycie wyniosło 6,3 l/100 km. Przy masie 1320 kg i współczynniku oporu powietrza Cx=0,42, zdecydowanie wyższym niż w przypadku większości samochodów osobowych, wynik można uznać za zadowalający. Wadą jest słabe wyciszenie kabiny, które na wysokich obrotach silnika lub przy prędkościach powyżej 110 km/h staje się uciążliwe.
Dzięki dobrej widoczności w każdym kierunku, opcjonalnym czujnikom cofania oraz średnicy zawracania wynoszącej 10,76 m jazda Dusterem po mieście nie nastręcza najmniejszych problemów. Samochód ze swoimi wysokoprofilowymi oponami bardzo dobrze radzi sobie na polskich dziurawych drogach. Wszelkie nierówności są bardzo dobrze niwelowane przez zawieszenie.
Zobacz też: Test Dacii Sandero 1.0 SCe
Model zbudowany na płycie podłogowej Logana, z przodu posiada przednie zawieszenie na kolumnach McPhersona z wahaczami trójkątnymi, z tyłu zaś zawieszenie wielowahaczowe z Nissana X-Traila. Konstrukcja taka sprawuje się doskonale w każdych warunkach. Dodatkowo duży skok zawieszenia podnosi komfort i pomaga w bardziej dynamicznej jeździe w terenie. Z silnikiem znanym doskonale z oferty Renault współpracuje sześciostopniowa manualna skrzynia biegów. Bardzo krótki pierwszy bieg jest ukłonem w stronę właściwości terenowych Dacii.
Dodatkowo, za pomocą pokrętła umieszczonego na konsoli centralnej, kierowca może wybrać jeden spośród trzech trybów pracy napędu: 2WD - napędzana jest tylko oś przednia, Auto - napędzana jest przednia oś, w razie uślizgu lub utraty przyczepności część momentu przekazywana jest automatycznie na oś tylną, Lock - stały napęd na 4 koła.
21-centymetrowy prześwit, głębokość brodzenia 35 cm, kąt natarcia 29,3°, kąt rampowy 23° i kąt zejścia 34,9° w połączeniu z napędem 4x4 i krótkimi zwisami nadwozia sprawiają, że Duster bardzo dobrze radzi sobie w terenie.
Dacia Duster oferowana z czterema silnikami - do wyboru są dwie jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne o mocach od 90 do 125 KM. Do wyboru jest też napęd 2WD lub 4WD oraz trzy regularne warianty wyposażenia (Access, Open i Laureate), które często uzupełniane są przez limitowane edycje, łączące atrakcyjną cenę z bogatym wyposażeniem.
Cennik otwiera 115-konna wersja 1.6 16V Access za 39 900 zł, a zamyka 109-konny diesel 1.5 dCi z napędem na z cztery koła i w wersji wyposażenia Outdoor, standardowo wyposażona m.in. w klimatyzację i system multimedialny z nawigacją.
W kategorii ceny do jakości Duster jest bezkonkurencyjny. Za niewygórowaną kwotę otrzymujemy nowy samochód z 3-letnią gwarancją, sygnowany logo Dacii, ale technologicznie firmowany przez Renault i Nissana. Alternatywą w tym segmencie i przedziale cenowym jest tylko zakup samochodu używanego.
Ceny i wybrane dane techniczne Dacii Duster 1.5 dCi 110 4x4 i konkurentów:
marka/model | Dacia Duster Laureate 1.5 dCi 110 4x4 | SsangYong XLV Crystal 1.6 Diesel AWD | Nissan Qashqai N-Connecta 1.6 dCi AllMode 4x4-i |
Cena (zł) | 69 900 | 83 990 | 119 150 |
typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5d | SUV/5d | SUV/5d |
liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
długość/szerokość/wysokość (mm) | 4315/b.d./1625 | 4440/1798/1605 | 4380/1806/1590 |
rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1559/1560 | 1555/1555 | 1560/1560 |
rozstaw osi (mm) | 2674 | 2600 | 2646 |
masa własna (kg) | b.d. | 1505 | 1518 |
pojemność bagażnika (l) | 408/1570 | b.d. | 401/b.d. |
pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 47 | 65 |
Układ napędowy | |||
rodzaj paliwa | Olej napędowy | Olej napędowy | Olej napędowy |
typ silnika | Turbodiesel, common-rail | Turbodiesel, common-rail | Turbodiesel, common-rail |
pojemność (cm3) | 1461 | 1597 | 1598 |
liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów | |||
typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc maks. (KM/obr/min) | 109/4000 | 115/3400-4000 | 130/4000 |
Mom. obr. maks. (Nm/obr/min) | 260/1750 | 300/1500-2500 | 320/1750 |
Czas przysp. 0-100 km/h (s) | 12,4 | b.d. | 10,5 |
Prędkość maks. (km/h) | 168 | 170 | 190 |
Śr zuż. paliwa (l/100 km) | 4,7 | 5,1 | 4,9 |
Średnia emisja CO2 (g/km) | 123 | 131 | 129 |
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?