Daewoo Nubira, spełniająca wszystkie zalety auta rodzinnego, jest jednym z najtańszych samochodów na rynku. To efekt braku zaufania do marki. Jednak w sprawdzony samochód warto zainwestować.
Nadwozie
Linia samochodu to rzecz gustu. Sylwetka Daewoo Nubira może nie zachwyca, ale jest bardziej ponadczasowa od ekstrawaganckich rozwiązań, które szybko się starzeją. Nubira była oferowana najpierw w trzech wersjach nadwoziowych – hatchback, sedan i kombi. Od 1999 r., kiedy
dokonano modernizacji modelu (tzw. Nubira II), na rynku pozostały tylko sedan i kombi.
Wnętrze auta jest funkcjonalne. Stylistyka i rozmieszczenie przyrządów są dobre. Jeżeli do czegoś można mieć zastrzeżenia, to do kolorystyki – bardzo dużo szarości. Jak w większości modeli, z przodu siedzi się wygodnie, z tyłu jest sporo miejsca dla dwóch osób, mniej dla trzech. Ale dla dzieci wystarczająco.
Bagażnik sedana ma pojemność 370 l i to trochę mało jak na auto rodzinne. Natomiast bagażnik kombi jest wystarczająco duży - 550 l. Ponadto w aucie jest średniej wielkości schowek z przodu i kieszenie w drzwiach z
miejscem na butelkę.
Silniki
Wyboru prawie nie ma. Są tylko dwa silniki – 1,6 l o mocy 106 KM i 2,0 l o mocy 133 KM, oba benzynowe. Silniki mają po 4 zawory w każdym cylindrze, są elastyczne, z dobrymi osiągami i bezawaryjne. Nie są natomiast ekonomiczne ani ciche, szczególnie wersja dwulitrowa. Dlatego ogromna większość właścicieli Nubiry zamontowała gaz z swoich pojazdach. Szczególną troską, na co zwracają uwagę wszyscy przedstawiciele serwisów, należy otoczyć pasek rozrządu. Wymaga on regularnych wymian zgodnie z zaleceniami producenta. Niedopilnowanie tej czynności może doprowadzić do naprawy, której wysoki koszt jest
niewspółmierny do ceny samochodu.
Eksploatacja
Generalnie Daewoo Nubira zalicza się do aut mało awaryjnych. Szczególnie dotyczy to samochodów wyprodukowanych od 1999 r., kiedy usunięto wady „okresy dziecięcego” i zastosowano materiały wykończeniowe lepszej jakości. Najsłabszym punktem Nubiry jest zawieszenie. Zestrojone zbyt miękko, daje co prawda komfort jazdy, ale obniża stabilność nadwozia, szczególnie podczas pokonywania zakrętów oraz „dobija” przy przejeżdżaniu przez dziury. Nietrwałe są też elementy zawieszenia,
jak np. tuleje metalowo-gumowe wahaczy przednich, łączniki stabilizatorów. Paradoksalnie, w modelach sprzed modernizacji zawieszenie było trochę twardsze.
Z innych usterek sygnalizowanych przez użytkowników, należy zwracać uwagę na awarie wałka pośredniego kolumny kierownicy objawiające się niewracaniem kierownicy po skręcie, a także uszkodzenia pompy paliwa i układu chłodzenia. Bywają też problemy z układem wydechowym, defekty osprzętu elektrycznego, m.in. pękanie przewodów zapłonowych.
Daewoo Nubiry nie kupowano i nie kupuje się dla prestiżu. To funkcjonalne auto rodzinne. Oferta na rynku jest spora, ale dominują samochody z lat 1998 – 2000. Trudno spotkać młodsze. Oferowane Nubiry mają dość bogate wyposażenie i w dużej części dostosowane są przez swych właścicieli do jazdy na gazie. Auto ma też dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Jeżeli w jakimś modelu występują ogniska korozji, warto sprawdzić czy nie jest to pojazd powypadkowy. Jeżeli poprzedni właściciel dbał o samochód, przestrzegał terminów przeglądów, wymienił kiepskie koreańskie opony i zdążył już usunąć największe mankamenty auta, to warto zainwestować w używaną Daewoo Nubirę.
Wady:
- znaczna utrata wartości,
- miękkie zawieszenie,
- średnia jakość wykonania.
Zalety:
- dynamiczne silniki,
- przestronne wnętrze,
- bogate wyposażenie.
Ważniejsze daty z historii modelu:
1996 – prezentacja modelu; początek produkcji w Korei Płd,
1997 – wiosna: początek sprzedaży w Europie w trzech wersjach nadwoziowych,
1998 – uruchomienie produkcji w fabryce w Warszawie,
1999 – modernizacja modelu; wycofanie wersji hatchback,
2002 – koniec wytwarzania Nubiry w Polsce,
2003 – zaprzestanie sprzedaży Daewoo Nubiry.
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
| | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
1.6 | sedan | 7,1 -11,6 | 5,5 -15,4 | 10,8 -16,7 | 14,5 -20,9 | - | - | - |
kombi | - | 11,5 -13,1 | 11,8 -14,9 | 19,0 | 15,2 | - | - | |
2.0 | sedan | 11,4 | 7,9 -14,5 | 12,9 -14,9 | 14,9 -21,9 | - | - | - |
kombi | 9,2 | 8,8 -15,1 | 12,9 -16,9 | 10,9 -18,9 | - | - | - |
* na podstawie ofert internetowych
Wybrane dane techniczne *
Silnik | 1.6 | 2.0 |
Pojemność skokowa (cm³) | 1598 | 1998 |
Moc (KM/obr/min.) | 106/6000 | 136/5600 |
Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min.) | 145/3400 | 184/4000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 195 |
Przyspieszenie 0 - 100 km (s) | 11,0 | 9,0 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km) | 6,1/10,7 | 6,4/12,2 |
Zbiornik paliwa (l) | 62 | |
Objętość bagażnika sedan/kombi (dm³) | 370/550 | |
Długość/szerokość/wysokość (cm) sedan/kombi | 447/170/142 451/170/143 | |
Masa własna sedan/kombi (kg) | 1080/1140 | 1230/1285 |
* - na podstawie danych producenta z 2000 r.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?