Nadwozie
Tico, produkowany przez Daewoo od 1991 r., jest licencją Suzuki Alto. Kanciaste i dość wysokie nadwozie typu hatchback to styl aut japońskich z lat osiemdziesiątych. W przypadku Tico jest on jednak zaletą. Dostęp do wnętrza auta jest wygodny poprzez czworo drzwi. Piąte drzwi,
unoszone ku górze, prowadzą do bagażnika, co prawda o pojemności tylko 180 l, ale dość foremnego. Powierzchnię załadunku można powiększyć poprzez położenie tylnych oparć.
We wnętrzu mieszczą się cztery osoby, ale o średnim wzroście. Dla osób wyższych fotele mają za krótkie siedziska i są za wąskie. Do wykończenia środka użyto średniej klasy materiałów i sporo szarego plastiku.
Kanciasta i ubogo wyposażona deska rozdzielcza ma kilka mankamentów ergonomicznych, np. zbyt nisko umieszczone suwaki nawiewów, a do uruchomienia tylnej wycieraczki służy przycisk umocowany z lewej strony kierownicy. Jak w wielu autach Suzuki z tamtego okresu, także i w Tico, kierowca musi przyzwyczaić się do braku kontrolki rezerwy paliwa. Pamiętać należy także o wyłączaniu świateł
po wyjęciu kluczyka z stacyjki, gdyż nie gasną automatycznie. Akumulator seryjny ma małą pojemność (35 Ah).
Zawieszenie przednie Tico, to kolumny McPhersona, zaś w tylnym jest oś sztywna poprowadzona za pomocą dwóch wahaczy podłużnych i poprzecznego drążka stabilizatora. Auto „nie lubi” bocznych podmuchów wiatru, wzdłużnych kolein i gwałtownych zakrętów. Natomiast brak wspomagania kierownicy nie utrudnia manewrów na parkingu.
Silnik
Tico ma tylko jedną jednostkę napędową – 3-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 0,8 litra i mocy 41 KM. Nie zachwyca on parametrami i kulturą pracy, ale całkiem dobrze radzi sobie z
napędem tego lekkiego samochodu. Pojazd jest dość żwawy. Silnik ma opinię mało awaryjnego i oszczędnego.
Eksploatacja
Daewoo Tico pojawiło się u nas w 1993 r. Dopiero po nawiązaniu przez FSO współpracy z koreańskim koncernem i stworzeniem sieci sprzedaży, model zdobył popularność na rynku. Jest klasycznym przedstawicielem auta miejskiego – funkcjonalny, ekonomiczny, dynamiczny i zwrotny. Przy dłuższych podróżach brakuje natomiast komfortu jazdy, mocy silnika i bezpieczeństwa biernego.
Najmniej kłopotów w Tico jest z silnikiem – przestarzałą, ale sprawdzoną konstrukcją Suzuki. Do typowych usterek należy zaliczyć mało trwałe łożyska kół tylnych, tylne wahacze, pękanie osłon
przegubów i przewodów elektrycznych. W modelach wyprodukowanych przed 1998 r. w szybszym tempie zużywały się bębny i szczęki hamulca tylnego. Także w starszych Tico można trafić na ogniska korozji na pokrywie silnika, w okolicach tylnych bocznych szyb czy miejscu mocowania anteny. Kupując używane auto można liczyć na to, że poprzedni właściciel niektóre z typowych usterek naprawił.
Na rynku jest spora oferta Daewoo Tico. Prawie wszystkie pochodzą z polskiej sieci sprzedaży i mają udokumentowaną przeszłość. Największy wybór jest z roczników 1996 - 1999. Mało jest z końca produkcji, co też świadczy pozytywnie o modelu. Dla osób potrzebujących mało awaryjnego pojazdu do poruszania się na krótkich trasach, Tico on idealny. Dość tani jest także serwis oraz części zamienne.
Wady:
- średnia jakość wykonania,
- niski poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego,
- tylko jeden silnik,
- korozja nadwozia
Zalety:
- funkcjonalne wnętrze,
- tani w eksploatacji,
- mało awaryjny
Ważniejsze daty z historii modelu
1991 – początek licencyjnej produkcji
1993 – Tico wkracza na polski rynek
1996 – montaż modelu na Żeraniu; sprzedaż w sieci Daewoo – FSO
1998 – modernizacja modelu, m.in. zegar elektroniczny na desce, zderzaki w kolorze nadwozia, głośniki w tylnej półce.
2001 – zakończenie produkcji w Polsce
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
| 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 |
0.8 | 2,0-3,5 | 3,0-4,1 | 3,5-4,2 | 4,1-5,7 | 4,3-5,8 | 4,9-7,4 | 5,1-7,9 | 5,9-8,0 | 6,9-8,8 |
* na podstawie ofert internetowych (ceny wywoławcze).
Wybrane dane techniczne
Silnik | 0.8 |
Pojemność skokowa (cm³) | 796 |
Moc (KM/obr./min.) | 41/5500 |
Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min.) | 59/2500 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 143 |
Przyspieszenie 0-100 km (s) | 17,5 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km) | 5,5/6,9 |
Opony | 135/70 R12 |
Zbiornik paliwa (dm³) | 30 |
Objętość bagażnika (dm³) | 180/860 |
Średnica zawracania (m) | 8,8 |
Rozstaw osi (cm) | 233,5 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 334/140/139 |
Masa własna (kg) | 620 |
Masa całkowita (kg) | 995 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?