Świece zapłonowe
Silnik benzynowy nie będzie pracował bez świec zapłonowych. Mieszanka paliwowa zapala się dopiero w momencie przeskoku iskry elektrycznej pomiędzy elektrodami świecy. Jeśli występują przerwy w zapłonach, niespalona mieszanka trafia do katalizatora i tam spala się powodując jego szybkie zużycie. Najważniejszym parametrem świecy jest wartość cieplna. Jeśli będzie źle dobrana, to świeca nie będzie się oczyszczać z nagarów lub będzie się przegrzewać, co
spowoduje zakłócenia w pracy silnika.
Wygląd świecy świadczy o stanie silnika. Zużyta świeca w sprawnej jednostce napędowej powinna być pozbawiona nagaru i mieć jasnobrązowy kolor. Pokryta czarnym nalotem świadczy o zbyt bogatej mieszance lub źle dobranej ciepłocie świecy. Nadtopienie elektrody powstaje w wyniku samozapłonów i spalania zbyt ubogich mieszanek.
Ze względu na trudne warunki, w jakich pracują świece (wysokie ciśnienia i temperatury w komorze spalania, zmienne warunki atmosferyczne) należy pamiętać o regularnej ich wymianie. Powinno się jej dokonywać co 30 do 60 tys. km. Jeśli są to świece np. platynowe trwałość sięga nawet 120 tys. km. W silnikach zasilanych gazem LPG zaleca się częstszą wymianę oraz stosowanie lepszych jakościowo świec, np. irydowych. Wysokie wymagania stwarzają silniki z wtryskiem bezpośrednim. W komorze spalania jest ładunek uwarstwiony i bardzo ważne jest właściwe położenie elektrod. Zastosowanie świec o niewłaściwej długości elektrod spowoduje zaburzenia w pracy silnika, gdyż w innym miejscu będzie pojawiała się iskra
Ceny świec wynoszą średnio 20 zł za sztukę. Świece platynowe lub irydowe są nawet trzykrotnie droższe.
Świece żarowe
Świece żarowe wykorzystywane są w silnikach wysokoprężnych. Służą tylko do uruchomienia jednostki napędowej oraz w początkowej fazie pracy, do momentu wstępnego nagrzania silnika. Czas nagrzewania się świec żarowych jest różny i wynosi od 3 do 30 sek. Większość ze stosowanych w nowoczesnych dieslach po 3 do 5 sekund rozgrzewa się do temperatury 900 stopni Celsjusza. W przypadku świec żarowych trudno wskazać przebieg, po jakim należy dokonać ich wymiany. W starszych autach o uszkodzeniu i konieczności wymiany dadzą znać problemy z uruchamianiem nawet przy dodatnich temperaturach. W nowych konstrukcjach kierowca ma ułatwione zadanie, dzięki wszechobecnej elektronice, która informuje o uszkodzeniu świecy. Mechanicy zalecają wymianę świec nie rzadziej niż co 100 tys. km, chociaż, jak pokazuje praktyka, w wielu przypadkach działają one znacznie dłużej.
Jeśli świeca jest dłuższy czas uszkodzona, to gromadzi się na niej nagar i w efekcie mogą pojawić się problemy z wyjęciem świecy. Aby tego dokonać konieczny jest demontaż głowicy.
Do najpopularniejszych silników diesla świece żarowe kosztują ok. 40 zł za sztukę. Do najnowszych konstrukcji - nawet 80 zł za sztukę. To ceny z serwisów wyspecjalizowanych w obsłudze wysokoprężnych jednostek napędowych, w ASO bywają wielokrotnie wyższe.
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?