Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dbaj o klimę

Tomasz Kurzacz
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Klimatyzacja w aucie jest świetnym wynalazkiem. Sprawdza się nie tylko latem, w upalne dni, ale także jesienią i zimą, kiedy niemal natychmiast usuwa parę z szyb.

 

Klimatyzatory w samochodach nie należą do najtańszych urządzeń. Dlatego warto dbać o stan wszystkich elementów wchodzących w ich skład, a wszelkie niedomagania usuwać na bieżąco, nie czekając, aż instalacja przestanie całkowicie działać.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

System klimatyzacji w samochodzie składa się z kilku podstawowych elementów: sprężarki, skraplacza, odwadniacza, zaworu rozprężnego, parownika, elementów łączących oraz panelu sterowania. W klimatyzacji automatycznej do panelu sterowania podłączony jest jeszcze termostat, który odpowiada za włączanie i wyłączanie nawiewu.

Podstawową cechą warunkującą prawidłowe działanie układu jest jego szczelność. Każdy warsztat zajmujący się naprawami klimatyzacji przed uzupełnieniem układu powinien sprawdzić właśnie szczelność instalacji. Służą do tego zarówno wyspecjalizowane przyrządy (ciśnieniowe, podciśnieniowe) jak i metody prostsze, ale w wielu przypadkach - równie skuteczne (np. zabarwienie azotu przy sprawdzeniu instalacji czynnikiem fluorescencyjnym czy metoda "na bąbelki"). Nigdy nie należy sprawdzać szczelności powietrzem atmosferycznym z uwagi na jego dużą wilgotność.

 

Przyczynami nieszczelności są zazwyczaj mechaniczne uszkodzenie wynikające ze zużytych łącz, wszelkiego rodzaju drobne stłuczki, nieprawidłowe obchodzenie się z instalacją przy naprawach blacharskich oraz naprawach mechanicznych, a w przypadku aut sprowadzanych zza granicy - ich niefachowe rozbiórki na granicy.

Podstawowym czynnikiem skutkującym rozszczelnieniem jest korozja wynikła z braku zabezpieczenia instalacji przed wilgotnym powietrzem, które dostaje się do niej w trakcie różnego rodzaju napraw. Prawdziwy fachowiec natychmiast po odłączeniu przewodów i podzespołów klimatyzacji odpowiednio zaślepi otwory instalacji. Przyczyną korozji jest też wilgoć stopniowo przenikająca do układu przez porowate przewody, a trzeba też pamiętać że starsze oleje sprężarkowe mogą być bardzo higroskopijne.

 

Ponieważ klimatyzacja jest układem zamkniętym, więc wszelkie nieszczelności kwalifikują całą instalację do naprawy. Dotyczy to nie tylko nieszczelności związanej z krążącym w instalacji czynnikiem chłodzącym, ale także wszelkich ubytków oleju smarującego sprężarkę. Tak więc pod samochodem nie ma prawa być żadnych plam - ani wody, ani oleju (ponieważ olej sprężarkowy jest stosunkowo rzadki, więc jego plama na pierwszy rzut oka może przypominać wodę).

 

Innym powodem niesprawności są awarie sprężarki. Typowym uszkodzeniem mechanicznym jest zużywanie się powierzchni ciernych sprzęgła sprężarki. Efektem jest poślizg tarczy po kole pasowym z jednoczesnym dużym wydzielaniem ciepła. To z kolei powoduje uszkodzenia łożyska koła pasowego, cewki elektrosprzęgła, jak również może spowodować uszkodzenie samej dławnicy sprężarki. Podobne w skutkach uszkodzenia mogą powstać wskutek korozji wynikającej z przerwy w używaniu klimatyzacji przez dłuższy czas (np. zimą). Korozja na elementach

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

ciernych sprzęgła powoduje, że po uruchomieniu takiej sprężarki będzie powstawał poślizg z wydzieleniem dużej ilości ciepła.

 

Filtry i dezynfekcja

 

Klimatyzację należy przynajmniej raz w roku przejrzeć oraz - o ile zachodzi taka potrzeba -  uzupełnić czynnik chłodzący. Z układu w naturalny sposób ubywa rocznie od 10 do 15 proc. czynnika chłodzącego (głównie przez porowate przewody oraz wszelkie uszczelnienia). Trzeba pamiętać, że czynnik krążący w układzie klimatyzacji jest także nośnikiem oleju smarującego sprężarkę.

Przy kontroli należy zdezynfekować układ przez wpuszczenie do wlotu powietrza specjalnego preparatu. Dezynfekcja jest niezbędna, gdyż w kanałach powietrznych skrapla się woda, a mokre i gorące środowisko jest idealną pożywką dla bakterii, grzybów i innych drobnoustrojów, które wydzielają dość nieprzyjemny zapach stęchlizny. Należy także zadbać o filtr kabinowy i w razie potrzeby wymienić go. Przez zapchany filtr do kabiny wpada coraz mniej powietrza, a ponadto może doprowadzić do uszkodzenia silnika dmuchawy układu wentylacji. Skutkiem niesprawnego filtru są zaparowane szyby oraz nieprzyjemny zapach wewnątrz auta.

Trzeba także zadbać o filtr-osuszacz. Usuwa on z układu klimatyzacji wilgoć oraz drobne śmieci, zabezpieczając sprężarkę i zawór rozprężny przed zniszczeniem. Jeśli filtr-osuszacz nie jest wymieniany regularnie, wilgoć w układzie doprowadzi do korozji wszystkich jego elementów.

 

Koszt przeglądu klimatyzacji w specjalizowanym serwisie bez materiałów to ok. 70-100 zł. Napełnienie układu czynnikiem chłodzącym oraz olejem - od 150 do 200 zł. Dezynfekcja parownika kosztuje od ok. 80 do 200 zł (w zależności od użytych preparatów), natomiast wymiana filtru kabinowego - 40 do 60 zł.

 

Objawy niesprawności układu klimatyzacji:

- słabe chłodzenie,
- zwiększone zużycie paliwa,
- większy hałas,
- zaparowane szyby,
- nieprzyjemny zapach

Jak dbać o klimatyzację?

W lecie:

- o ile to możliwe - parkować zawsze w cieniu,
- przed rozpoczęciem jazdy pozostawić przez chwilę otwarte drzwi,
- na samym początku podróży ustawić chłodzenie i dmuchawę na maksimum,
- przez kilka pierwszych minut jechać z otwartymi oknami,

- nie dopuszczać do obniżenia temperatury w kabinie poniżej 22ºC.

W zimie:
- włączyć klimatyzację,
- skierować nawiew na przednią szybę,
- włączyć tryb zamkniętego obiegu powietrza (w niektórych pojazdach jest to niemożliwe wraz z nawiewem na szybę, należy wtedy przejść do kolejnego punktu),
- nastawić dmuchawę i ogrzewanie na maksimum.

Ogólnie:
- włączać klimatyzację przynajmniej raz w tygodniu (także zimą),

- dbać o pasek klinowy,

- unikać serwisów zajmujących się naprawą lodówek, nie mających właściwych narzędzi, materiałów ani odpowiedniej wiedzy.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty