W krajach Europy Zachodniej różnego rodzaju stowarzyszenia oraz grupy dealerów konkretnych marek są bardzo powszechnym zjawiskiem. To właśnie z nimi przeprowadzane są rozmowy dotyczące planów sprzedaży czy też przyznawania nagród za wyniki finansowe. W naszym kraju sytuacja ta wygląda inaczej. Stowarzyszeń sprzedawców nowych aut jest niewiele, zaś producentom łatwiej jest negocjować warunki współpracy z każdym dealerem indywidualnie.
Jest to jedna przyczyn słabych wyników finansowych w tej branży. Jak podaje "DGP", średnia rentowność polskich dealerów w 2011 roku nie przekroczyła 1%. Dodatkowym czynnikiem pogarszającym sytuację sprzedawców aut był niski popyt na nowe samochody. W porównaniu do 2010 roku spadła aż o 12%. Szacuje się, że średni dochód roczny salonu sprzedaży wynosił ok. 160 tys. zł.
Dlatego też Związek Dealerów Samochodowych chce pomóc sprzedawcom poprzez stworzenie tzw. inkubatora. Przez 12 miesięcy każdy z dealerów może bezpłatnie uzyskać od ZDS pomoc prawną oraz liczyć na porady organizacyjne. Dzięki temu, jeszcze w tym roku powinny powstać nowe stowarzyszenia sprzedawców samochodów.
Poniżej przedstawiamy tabelę z wynikami sprzedaży nowych aut w Polsce w ostatnich latach:
Rok | Liczba sprzedanych aut (tys.) |
2006 | 239 |
2007 | 293 |
2008 | 319 |
2009 | 320 |
2010 | 333 |
2011 | 274 |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?