Diesel czy benzyna?

Porady / Eksploatacja

Autor: Grzegorz Burda

Liczba odwiedzin: 202124

Wybrać droższego, ale oszczędnego diesla, czy może znacznie tańszy silnik benzynowy, który jednak zużywa więcej droższego paliwa? To pytanie zadaje sobie wiele osób przymierzających się do zakupu samochodu.

Popularność silników wysokoprężnych jest coraz większa, także dlatego, że w ciągu ostatnich lat przeszły one ogromną metamorfozę. Przestały dymić, stały się ciche, jeszcze bardziej oszczędne, a mocą dorównują silnikom benzynowym. Wszystko to sprawia, że nastał prawdziwy boom na „ropniaka”. Ale czy opłaca się inwestować w znacznie droższego diesla, jeśli olej napędowy jest Fot. Maciej Pobocha tańszy od benzyny zaledwie o kilka groszy? A może taniej będzie jeździć autem z silnikiem benzynowy zasilany droższym paliwem?

CZYTAJ TAKŻE

Diesel w średnim wieku

Diesel czy gaz?

Nowoczesne silniki diesla mają świetną elastyczność, dużą moc, są oszczędne, a więc zapewniają duży zasięg. Mają jednak także wady. Są drogie w zakupie i serwisowaniu, odznaczają się dużą wrażliwością na jakość paliwa, a koszty napraw układu wtryskowego są bardzo wysokie. Do zalet silników benzynowych należy wysoka kultura pracy, niski poziom hałasu oraz niewygórowane koszty serwisu. Wadą jest niewielki moment obrotowy, a więc słaba elastyczność oraz wysokie zużycie paliwa.

Czy przy obecnych cenach paliw warto więc kupować silnik wysokoprężny? Na to nie ma jednoznacznej odpowiedzi i aby wybrać optymalne rozwiązanie trzeba się dobrze zastanowić i odpowiedzieć na kilka pytań. Najważniejszym z nich jest to, ile kilometrów rocznie pokonujemy samochodem. Jeśli przejeżdżamy mniej niż 40 tys. km, taki zakup pod względem ekonomicznym nie będzie opłacalny, ponieważ auta z silnikami diesla są droższe od benzynowych (przy takim samym wyposażeniu) od 5 tys. do nawet 20 tys. zł. Droższy w zakupie diesel zwróci się tym szybciej, im większa będzie różnica w cenie paliwa oraz niższa różnica cen samochodów z jednostką benzynową i wysokoprężną. Pokonując rocznie 10, czy 20 tys. km bardziej opłaca się kupić auto z silnikiem benzynowym.

Dla przykładu, zakup Toyoty Avensis z dieslem zamiast z silnikiem benzynowym zwróci się dopiero po 76 tys. km. Są to wartości przybliżone, ponieważ obliczenia obejmują tylko koszty paliwa, pominięte zostały natomiast pozostałe wydatki związane z eksploatacją. Koszty ubezpieczenia dla diesli będą wyższe, ponieważ wyższa jest wartość samochodu. W przypadku Fiata Pandy i Skody Octavii zwrot inwestycji w diesla nastąpi dopiero po 2,5 roku, zakładając roczny przebieg 40 tys. km. Jeszcze mniej opłacalny jest zakup Hondy Civic z dieslem, gdyż samochód ten jest droższy od benzynowego aż o 20 500 zł.

Ale kto twierdzi, że diesla kupujemy tylko dla oszczędności? Niektórzy kierowcy wybierają go z zupełnie innych powodów. Duży moment obrotowy sprawia, że nowoczesnym dieslem jeździ się bardzo przyjemnie W niektórych przypadkach auto z takim silnikiem jest bardziej dynamiczne niż jego benzynowy odpowiednik, a często jest to najmocniejsza dostępna wersja. Tak więc niektórzy wybierają diesla tylko ze względu na przyjemność jazdy, natomiast już niekoniecznie z powodów ekonomicznych.

Przykładowe ceny samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi oraz przebieg po jakim zwróci się zakup diesla

Marka

i model

Silnik

Cena

(zł)

Średnie

zużycie

paliwa

(l/100 km)

Koszt

przejechania

100 km (zł)

Przebieg

po jakim

zwróci się

zakup diesla (km)

Fiat

Panda

Dynamic

1.2

60 KM

37 290

5,6

23,02

97 402

1.3 Multijet

70 KM

43 290

4,3

16,86

Honda

Civic

Comfort

1.8

140 KM

71 400

6,4

26,30

324 881

2.2 i-CTDi

140KM

91 900

5,1

19,99

Skoda

Octavia

Ambiente

2.0 FSI

150KM

82 800

7,4

30,41

107 344

2.0 TDI

140 KM

92 300

5,5

21,56

Toyota

Avensis

Luna

1.8

129 KM

78 000

7,2

29,59

75 965

2.0 D-4D

126 KM

84 100

5,5

21,56

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

W związku z ciszą wyborczą komentarze zostały wyłączone, zapraszamy z powrotem w poniedziałek.