Długi pedał hamulca

Redakcja
Co robić jeżeli klient w warsztacie narzeka na tzw. długi, wpadający pedał hamulca?

Co robić jeżeli klient w warsztacie narzeka na tzw. długi, wpadający pedał hamulca?

Długi pedał hamulca

 

Klient reklamuje wpadający pedał hamulca przy włączonym silniku na jałowym biegu, przy załączonych światłach. Sprawdzacie - rzeczywiście tak jest, ale układ hamulcowy działa bez zarzutu: jest szczelny i nie ma powietrza w systemie. W tej sytuacji nie można mówić o wadliwym działaniu układu hamulcowego.

 

Jak to wyjaśnić? Dla drogi pedału hamulca przy normalnym jego uruchomieniu i sprawnym układzie hamulcowym stosowana jest następująca formuła (patrz rys.):Całość dogi pedału hamulca = 3/3 drogi = Punkt A do C. Naciśnięcie = 1/3 drogi = Punkt A do B. Punkt nacisku = Punkt B Rezerwa pedału hamulca = 2/3 drogi = Punkt B do C.

 

Wszystko to jednak nie sprawdza się w wyżej opisanym przypadku. Pedał hamulca wpada dużo głębiej. Otóż, serwa podciśnieniowe wykorzystują spadki ciśnień pomiędzy próżnią (podciśnieniem), a ciśnieniem powietrza atmosferycznego. Te różnice ciśnień wzmacniają siłę nacisku stopy.

 

W samochodach z silnikiem benzy-nowym próżnię wytwarza ssanie silnika, w dieslach funkcje tą przejmuje pompa próżniowa. W silnikach benzynowych wytworzone podciśnienie wynosi 0,8 bar; w dieslach ok. 0,98 bar, a sam czas budowania ciśnienia jest o wiele dłuższy niż w samochodach benzynowych.

 

I tak w wyniku kilku hamowań, przy pracy silnika na niskich obrotach, dochodzi do  zmniejszenia ilości próżni w serwie, co prowadzi do zmniejszonego wspomagania w układzie hamulcowym. Pedał hamulca jest twardszy. Jeśli kierowca przytrzyma nogę na pedale hamulca, wówczas przy włączonym silniku zwiększy się powoli ilość podciśnienia i tym samym wzrośnie wspomaganie.

 

Punkt nacisku B (rys.) spada przy stałej sile nacisku stopy, aż zbudowana zostanie maksymalna ilość podciśnienia. Ważne jest, aby wiedzieć że pompa próżniowa w dieslach wolniej buduje ciśnienie, niż dzieje się to w silnikach benzynowych. Ale i w dieslach pedał hamulca opada wolniej niż w samochodach z silnikiem benzy-nowym.

 

I właśnie to odczuwa wielu kierowców jako błąd działania układu hamulcowego, gdyż pedał hamulca powoli opada. Duże podciśnienie w dieslach daje w efekcie silniejsze wspomaganie układu hamulcowego. Takie obciążenie powoduje we wszystkich elementach układu hamulcowego silniejsze rozszerzanie i rozciąganie.

 

Rozciąganie widać chociażby na przewodach hamulcowych: w efekcie pedał hamulca opada jeszcze głębiej. Pomimo tego pomiędzy pedałem i blachą pojazdu pozostaje wystarczająco dużo miejsca. Normalnie pełne hamowanie potrzebuje ok. 80 bar.

 

Jednakże w zależności od siły nacisku na pedał hamulca oraz w zależności od systemu hamulcowego, ciśnienie w zacisku może wynieść ponad 200 bar i nie jesteśmy w stanie tego wyczuć.

 

Dzieje się tak dlatego, ponieważ za każdym zwolnieniem i uruchomieniem pedału hamulca jest wyczuwalna ta sama droga hamulca, jak przy normalnym hamowaniu. Trzeba wiedzieć, że takie działanie hamulca w samochodach z silnikiem diesla jest normalne, wynika z działań fizyki i nie ma tu żadnej wady.

 

W wyniku kilku hamowań, przy pracy silnika na niskich obrotach, dochodzi do  zmniejszenia ilości próżni w serwie, co prowadzi do zmniejszonego wspomagania w układzie hamulcowym

 

Wskazówka ATE:

Można sprawdzić otoczenie serwa i jak i samo serwo.1. Przy wyłączonym silniku kilka razy nacisnąć na pedał hamulca - tym samym zredukujecie podciśnienie w serwo. 2. Następnie przytrzymać pedał tak jak przy pełnym hamowaniu - wciśnięty. Pedał musi być już twardy a droga pedału hamulca powinna wynosić tylko 1/3 z całości drogi (rys.).

 

Ciśnienie w cylinderku wynosi teraz 80 do 100 bar.3. Trzymać pedał hamulca wciśnięty i włączyć silnik. Jeśli serwo i pompa podciśnieniowa działają bez zarzutu wówczas pedał hamulca musi wyczuwalnie pod stopa opaść - gdyż zaczyna działać wspomaganie. Pedał hamulca osiąga punkt pomiędzy B i C (rys.). Ciśnienie w cylinderku wynosi 140 do 200 bar.

 

I jeszcze jedna wskazówka. Jeśli podłączycie ciśnieniomierz ATE do przedniego zacisku można udowodnić, jak podnosi się ciśnienie w układzie hamulcowym przy stałym nacisku na pedał hamulca.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty