Dobierz olej do silnika

Porady / Warto wiedzieć

Autor: Andrzej Bartoszak

Liczba odwiedzin: 78735

Do danego silnika olej dobiera w zasadzie producent samochodu, podając w instrukcji obsługi zalecaną klasyfikację lepkości i jakości.

Mniejsze znaczenie ma marka środka smarnego.

Na rynku oferowanych jest bardzo dużo olejów różnych wytwórców. Porównanie produktów jest możliwe, jeśli posługujemy się odpowiednimi klasyfikacjami. Fot. Paweł Nowak: Często producent samochodu współpracuje z wytwórcą oleju, dlatego podczas okresowej wymiany wlewany jest do samochodu ściśle określony środek smarny. Trzeba przestrzegać parametrów oleju – klasy lepkości i jakości, a wytwórca oleju

Klasyfikacja lepkościowa

Powszechnie znana jest klasyfikacja lepkościowa wg SAE. Wyróżnia ona pięć klas olejów letnich i sześć klas olejów zimowych. Obecnie produkuje się oleje wielosezonowe, które mają własności lepkościowe olejów zimowych i własności wysokotemperaturowe olejów letnich. Ich symbol składa się z dwóch liczb przedzielonych literą „W”, np. 5 W-40. Z klasyfikacji i oznaczeń wypływa praktyczny wniosek: im niższa cyfra przed literą „W”, tym olej może być stosowany w niższych temperaturach otoczenia. Im wyższa jest druga liczba, tym wyższa może być temperatura otoczenia, przy której nie traci on swych właściwości. W naszych warunkach klimatycznych odpowiednie są oleje od klasy 10W-40.

CZYTAJ TAKŻE

Olej w Twoim silniku

Jaki olej do auta?

Klasyfikacja jakościowa

Oleje nawet identycznej lepkości różnić się mogą zasadniczo jakością i dzięki temu nadawać do smarowania zupełnie innych silników. Jakość określana jest według amerykańskiej klasyfikacji API lub europejskiej ACEA. Klasyfikacja API przewiduje oznaczenie „S” dla silników Na opakowaniu oleju znajdują się informacje o klasie i lepkości środka smarnego, podawane według różnych norm. Warto orientować się, z jakim produktem mamy do czynienia. benzynowych i „C” dla wysokoprężnych. Klasy jakościowe olejów oznaczane są tu kolejnymi literami. Oleje do silników benzynowych noszą oznaczenia od SA, przez SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH aż po najnowsze SJ, a do jednostek wysokoprężnych – CA, CB, CC, CD, CE, CF-4, CG-4.

Podobnie rzecz ma się z klasyfikacją europejską ACEA (dawniej znaną jako CCMC). Przewiduje ona nieco inne procedury badań niż API i zawiera normy eksploatacyjne przystosowane do wymagań europejskich, ale jest do pewnego stopnia porównywalna z amerykańską. Ponieważ klasyfikacje europejskie pojawiły się dopiero w latach 70., nie zawierają oznaczeń dla olejów spełniających bardzo niskie wymagania. Przewidują one trzy grupy olejów:

• do silników benzynowych – (A), poziomy jakości A-1, A-2, A-3

• do silników wysokoprężnych lekko obciążonych (B), B-1, B-2, B-3, B4

• do silników wysokoprężnych wysoko obciążonych (E) E-1,E-2,E-3

Na rynku popularne są oleje uniwersalne, przeznaczone jednocześnie do silników benzynowych i wysokoprężnych, oznaczone podwójnymi symbolami, np. SJ/CF lub A3/B3/B4 itd.. Kolejność, w której wymienione są te symbole, wskazuje priorytet w zastosowaniu do określonego rodzaju silnika. Spotyka się też oleje przeznaczone wyłącznie do silników jednego rodzaju – najczęściej mocno obciążonych, wysokoprężnych.

Jak dobierać oleje

Istota klas jakościowych jest następująca: nie chodzi tu o oleje „lepsze” i „gorsze” ale raczej o „nowsze” lub starsze”. Im wyższa jest druga litera (według API), tym nowsza klasa oleju, a więc przeznaczony jest on do silników nowszej generacji. Obecnie na rynku nie spotkamy olejów klas A (w zasadzie czysty olej mineralny bez dodatków), B czy nawet C, bo były to produkty odpowiednie dla starych, mało wysilonych silników sprzed wielu dziesiątków lat. Współczesne Fot. Paweł Nowak: W wyniku pracy jednostki napędowej olej jest spalany w silniku. Okresowo należy kontrolować poziom oleju w misce olejowej zimnego silnika. oleje klas SH i SJ zawierają liczne pakiety dodatków uszlachetniających, badane są zarówno pod kątem zużycia wysoko obciążonych części silnika jak i generowania oporów (czyli zużycia paliwa) oraz wymaganego coraz większego przebiegu miedzy wymianami. Jednak oleje te, często syntetyczne, nie byłyby właściwe do bardzo starych silników.

Na opakowaniach olejów znajdziemy też oznaczenia norm producentów silników (Volkswagen, Porsche, Mercedes, BMW itp.) wskazujące na dopuszczenia do stosowania środka smarnego w ich samochodach. Każda z tych firm stosuje własne procedury badawcze i własny system oznaczeń, użytkownicy powinni więc zawsze konfrontować zalecenia z książki serwisowej z tym, co napisane jest na puszce oleju. Najczęściej jednak wystarczające jest, że w instrukcji napisano: „stosować olej klasy nie niższej niż...” (i tutaj konkretne oznaczenia API oraz ACEA) „oraz lepkości...” (i tutaj oznaczenia według SAE), a producent (marka) środka smarnego nie ma istotnego znaczenia.

Ogólne zasady stosowania olejów poszczególnych klas:

Silniki z zapłonem iskrowym

Klasa SE

oleje z dodatkami uszlachetniającymi, przeznaczone do silników z lat 1972-80.

Klasa SF

oleje z pełnym zestawem dodatków, przeznaczone do silników z lat 1980-90.

Klasa SG

oleje do silników z katalizatorem, wyprodukowanych po 1990 roku.

Klasy SH, SJ

oleje do szybkoobrotowych silników wielozaworowych, oleje energooszczędne.

Silniki wysokoprężne

Klasa CD

oleje do silników starszej generacji wolnossących i turbodoładowanych.

Klasa CE

oleje do silników pracujących w ciężkich warunkach, wyprodukowanych po 1983 r.

Klasa CF

oleje do silników wysokoobrotowych, wyposażonych w katalizator, wyprodukowanych po 1990 r.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • Czytelnik (gość)
    • Witam! Tekst aktualny parę lat temu. Obecnie mamy już klasy jakościowe SAE SL (2001r.) i SM A europejska klasyfikacja też się zmieniła - wprowadzono klasy łączone A3/B3 i A4/B4. Ponadto autor nie wspomina że w przypadku europejskiej klasyfikacji "wyższa" klasa nie zawsze jest lepsza. Za teraść merytoryczną co najwyżej dostateczny. Polecam choćby www.platinumoil.pl -> oleje od A do Z -> parametry.
    • PAWEŁ (gość)
    • Masz racje artykuł jest przecietny.
    • BB (gość)
    • Trudno oprzeć się wrażeniu, że w tekstach prezentowanych w Motofaktach dorabiają sobie faceci, którzy przepisują jakieś informacje z gazet (samo to nie byłoby jeszcze wielkim problemem), ale ... sami nie znają się na tym o czym piszą. Mam już takiego faworyta, który kilka tekstów popełnił, a w każdym z nich kilka błędów, albo silnie kontrowersyjnych twierdzeń podanych "na wiarę". Szkoda, bo czytając o sprawach mi nie znanych zaczynam już po prostu nie ufać w kompetencje autorów, a to (dla innych) może być krzywdzące. Spodziewałem się jednak forum z KOMPETENTNYMI tekstami ...
    • ICEPIOTR (gość)
    • DLA AMATORÓW MECHANIKI TEN TEKST TO TOTALNA BZDURA NOTABENE NIE NA CZASIE
    • Olg (gość)
    • Popieram niektore artykuly sa BEZ sensu
    • bojer (gość)
    • Artykuły pisane w Motofaktach, szczegolnie te pod forum - służą wg mnie do prowadzenia dyskusji, a nie do tego czy artykuł zawiera zwroty typu: "prawda, czysta prawda czy gówno prawda". Autorzy też tylko .. ludzie - gdzieś.. coś.. kiedyś wyczytali a teraz to przedstawiają nie zastanawiając się nad tym czy może te dane mie uległy jakieś zmianie lub przedawnieniu. Redaktorzy rulez.
    • kamillka (gość)
    • nie ma czystej prawdy prawdy i gówno prawdy jest tylo jedna prawda..moze byc wiele racji ale prawda jest jedna :D
    • bojer (gość)
    • re: kamillka Witam. Forum „Motofakty” służy do informowania o nowinkach (najlepiej aktualnych) z dziedziny „motoryzacja & co”. Nie rozmawiamy o filozofii czy słowotwórstwie. Tak na marginesie – cytowany zwrot wymyślił (a na pewno) rozpowszechnił ks. Twardowski. Pasuje do wszystkich anomalii naszego pogmatwanego życia. Pozdrawiam.
    • airvolf (gość)
    • do hyundaia accenta z 1996 roku z przebiegiem 160tys jaki olej mam wlac jakiej klasy?? syntetyk czy mineral??
    • Komentarz usunięty
    • Komentarz usunięty
    • Komentarz usunięty
    • Komentarz usunięty
    • louis vuitton mens belt (gość)
    • to me these are feetkillers because size is bit smaller than I'm used to.. my european size is about 37-38 and I ordered 38 (7) which is TOO SMALL, doesn't even fit my friend 36 (6). There is no time to order new ones before graduation.. geez. but guality is really good! and they are as beautiful as in the pictures:) louis vuitton mens belt http://www.maggihambling.com/brand.php?Search=27&louis-vuitton-mens-belt
    • Komentarz usunięty
    • alfa (gość)
    • Mnie najbardziej smieszy kupowanie olejow zagranicznych producentow, podczas gdy nasze polskie oleje w niczym tamtym nie ustepuja!!! a powiedzialbym, ze je przewyzszaja i na dodatek jest mniejsze prawdopodobienstwo kupienia podroby. Wystarczy przeczytac i porownac specyfikacje.
    • alfa (gość)
    • Np; producent zaleca 5w40 to nalezy pamietac i trzymac sie tego oznaczenia, chyba ze chcemy zwiekszyc ochrone silnika , to lejemy 5w50 lub 5w60 - one podwyzszaja ochrone w wysokich temperaturach, ale powoduja troche wieksze zuzycie paliwa. Wazne jest , ze niektore silniki nie wolno wprowadzac w wysokie obroty dopoki nie osiagna odpowiedniej temperatury oleju. I to wszystko.

Dodaj komentarz