Dobierz olej do silnika

Andrzej Bartoszak
Fot. Paweł Nowak: Często producent samochodu współpracuje z wytwórcą oleju, dlatego podczas okresowej wymiany wlewany jest do samochodu ściśle określony środek smarny. Trzeba przestrzegać parametrów oleju – klasy lepkości i jakości, a wytwórca oleju
Fot. Paweł Nowak: Często producent samochodu współpracuje z wytwórcą oleju, dlatego podczas okresowej wymiany wlewany jest do samochodu ściśle określony środek smarny. Trzeba przestrzegać parametrów oleju – klasy lepkości i jakości, a wytwórca oleju
Do danego silnika olej dobiera w zasadzie producent samochodu, podając w instrukcji obsługi zalecaną klasyfikację lepkości i jakości.

Mniejsze znaczenie ma marka środka smarnego.

Na rynku oferowanych jest bardzo dużo olejów różnych wytwórców. Porównanie produktów jest możliwe, jeśli posługujemy się odpowiednimi klasyfikacjami.

Fot. Paweł Nowak: Często producent samochodu współpracuje z wytwórcą oleju, dlatego podczas okresowej wymiany wlewany jest do samochodu ściśle określony
Fot. Paweł Nowak: Często producent samochodu współpracuje z wytwórcą oleju, dlatego podczas okresowej wymiany wlewany jest do samochodu ściśle określony środek smarny. Trzeba przestrzegać parametrów oleju – klasy lepkości i jakości, a wytwórca oleju

Klasyfikacja lepkościowa

Powszechnie znana jest klasyfikacja lepkościowa wg SAE. Wyróżnia ona pięć klas olejów letnich i sześć klas olejów zimowych. Obecnie produkuje się oleje wielosezonowe, które mają własności lepkościowe olejów zimowych i własności wysokotemperaturowe olejów letnich. Ich symbol składa się z dwóch liczb przedzielonych literą "W", np. 5 W-40. Z klasyfikacji i oznaczeń wypływa praktyczny wniosek: im niższa cyfra przed literą "W", tym olej może być stosowany w niższych temperaturach otoczenia. Im wyższa jest druga liczba, tym wyższa może być temperatura otoczenia, przy której nie traci on swych właściwości. W naszych warunkach klimatycznych odpowiednie są oleje od klasy 10W-40.

**CZYTAJ TAKŻE

Olej w Twoim silnikuJaki olej do auta?

**

Klasyfikacja jakościowa

Oleje nawet identycznej lepkości różnić się mogą zasadniczo jakością i dzięki temu nadawać do smarowania zupełnie innych silników. Jakość określana jest według amerykańskiej klasyfikacji API lub europejskiej ACEA. Klasyfikacja API przewiduje oznaczenie "S" dla silników

Na opakowaniu oleju znajdują się informacje o klasie i lepkości środka smarnego, podawane według różnych norm. Warto orientować się, z jakim produktem
Na opakowaniu oleju znajdują się informacje o klasie i lepkości środka smarnego, podawane według różnych norm. Warto orientować się, z jakim produktem mamy do czynienia.

benzynowych i "C" dla wysokoprężnych. Klasy jakościowe olejów oznaczane są tu kolejnymi literami. Oleje do silników benzynowych noszą oznaczenia od SA, przez SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH aż po najnowsze SJ, a do jednostek wysokoprężnych - CA, CB, CC, CD, CE, CF-4, CG-4.

Podobnie rzecz ma się z klasyfikacją europejską ACEA (dawniej znaną jako CCMC). Przewiduje ona nieco inne procedury badań niż API i zawiera normy eksploatacyjne przystosowane do wymagań europejskich, ale jest do pewnego stopnia porównywalna z amerykańską. Ponieważ klasyfikacje europejskie pojawiły się dopiero w latach 70., nie zawierają oznaczeń dla olejów spełniających bardzo niskie wymagania. Przewidują one trzy grupy olejów:

- do silników benzynowych - (A), poziomy jakości A-1, A-2, A-3

- do silników wysokoprężnych lekko obciążonych (B), B-1, B-2, B-3, B4

- do silników wysokoprężnych wysoko obciążonych (E) E-1,E-2,E-3

Na rynku popularne są oleje uniwersalne, przeznaczone jednocześnie do silników benzynowych i wysokoprężnych, oznaczone podwójnymi symbolami, np. SJ/CF lub A3/B3/B4 itd.. Kolejność, w której wymienione są te symbole, wskazuje priorytet w zastosowaniu do określonego rodzaju silnika. Spotyka się też oleje przeznaczone wyłącznie do silników jednego rodzaju - najczęściej mocno obciążonych, wysokoprężnych.

Jak dobierać oleje

Istota klas jakościowych jest następująca: nie chodzi tu o oleje "lepsze" i "gorsze" ale raczej o "nowsze" lub starsze". Im wyższa jest druga litera (według API), tym nowsza klasa oleju, a więc przeznaczony jest on do silników nowszej generacji. Obecnie na rynku nie spotkamy olejów klas A (w zasadzie czysty olej mineralny bez dodatków), B czy nawet C, bo były to produkty odpowiednie dla starych, mało wysilonych silników sprzed wielu dziesiątków lat. Współczesne

Fot. Paweł Nowak: W wyniku pracy jednostki napędowej olej jest spalany w silniku. Okresowo należy kontrolować poziom oleju w misce olejowej zimnego
Fot. Paweł Nowak: W wyniku pracy jednostki napędowej olej jest spalany w silniku. Okresowo należy kontrolować poziom oleju w misce olejowej zimnego silnika.

oleje klas SH i SJ zawierają liczne pakiety dodatków uszlachetniających, badane są zarówno pod kątem zużycia wysoko obciążonych części silnika jak i generowania oporów (czyli zużycia paliwa) oraz wymaganego coraz większego przebiegu miedzy wymianami. Jednak oleje te, często syntetyczne, nie byłyby właściwe do bardzo starych silników.

Na opakowaniach olejów znajdziemy też oznaczenia norm producentów silników (Volkswagen, Porsche, Mercedes, BMW itp.) wskazujące na dopuszczenia do stosowania środka smarnego w ich samochodach. Każda z tych firm stosuje własne procedury badawcze i własny system oznaczeń, użytkownicy powinni więc zawsze konfrontować zalecenia z książki serwisowej z tym, co napisane jest na puszce oleju. Najczęściej jednak wystarczające jest, że w instrukcji napisano: "stosować olej klasy nie niższej niż..." (i tutaj konkretne oznaczenia API oraz ACEA) "oraz lepkości..." (i tutaj oznaczenia według SAE), a producent (marka) środka smarnego nie ma istotnego znaczenia.

Ogólne zasady stosowania olejów poszczególnych klas:

Silniki z zapłonem iskrowym

Klasa SE

oleje z dodatkami uszlachetniającymi, przeznaczone do silników z lat 1972-80.

Klasa SF

oleje z pełnym zestawem dodatków, przeznaczone do silników z lat 1980-90.

Klasa SG

oleje do silników z katalizatorem, wyprodukowanych po 1990 roku.

Klasy SH, SJ

oleje do szybkoobrotowych silników wielozaworowych, oleje energooszczędne.

Silniki wysokoprężne

Klasa CD

oleje do silników starszej generacji wolnossących i turbodoładowanych.

Klasa CE

oleje do silników pracujących w ciężkich warunkach, wyprodukowanych po 1983 r.

Klasa CF

oleje do silników wysokoobrotowych, wyposażonych w katalizator, wyprodukowanych po 1990 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty