Drogie dokręcanie

Porady / Eksploatacja

Autor: Grzegorz Burda

Liczba odwiedzin: 56687

Dokręcanie kół jest czynnością prostą, więc wykonują ją najmniej doświadczeni mechanicy lub praktykanci. Niedbalstwo może jednak kosztować nas sporo nerwów i pieniędzy. Wydawać się może, że trudno jest znaleźć prostszą czynność niż dokręcenie kół w samochodzie. Niestety, także i to można źle wykonać. Fot. Grzegorz Burda: W większości przypadków koła dokręcone kluczem pneumatycznym są przykręcone za mocno

 

Bardzo często koła są przykręcone za mocno lub za słabo. Na szczęście skrajne przypadki należą do rzadkości. Zbyt lekko dokręcone koło stanowi ogromne zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy. Jeśli wcześniej wykryjemy nieprawidłowości unikniemy wypadku, ale felga będzie na pewno do wymiany.

 

Również zbyt mocne dokręcenie nie jest korzystne. Z reguły dowiadujemy się o tym podczas wymiany koła na drodze. Dysponując tylko fabrycznym kluczem będziemy mieli poważne problemy z odkręceniem. W wielu serwisach ze względu na wygodę i szybkość montażu używa się kluczy pneumatycznych, a to sprawia, że koła są za mocno przykręcane.

 

Później przy próbie odkręcenia, śruba może się urwać, a jeśli nawet uda się ją odkręcić, to gwint w piaście może być zniszczony. To z kolei powoduje konieczność wymiany łożyska, demontażu Fot. Grzegorz Burda: Do dokręcania kół nie ma potrzeby używać dodatkowej rurki, wystarczy sam klucz fabryczny zwrotnicy, a później również regulacji geometrii zawieszenia. Koszty spore, a winę trudno udowodnić.

 

W większości samochodów osobowych siła, z jaką trzeba dokręcić koło wynosi około 110 Nm. Najlepiej dokręcać kluczem dynamometrycznym, gdyż tylko wówczas jesteśmy w stanie zrobić to prawidłowo. Tak powinny robić serwisy. Natomiast kierowcy do dokręcenia wystarczy klucz fabryczny. Nie trzeba na niego zakładać żadnej rurki w celu przedłużenia ramienia i dokręcenia z jeszcze większą siłą.

 Fot. Grzegorz Burda: Zbyt mocne dokręcenie felgi spowoduje zniszczenie gniazd pod śruby.

Aby prawidłowo dokręcić koło, trzeba przestrzegać kilku podstawowych zasad. Przed założeniem należy oczyścić piastę i felgę, najlepiej szczotką drucianą, aby felga równo przylegała do piasty. Gdy były problemy ze ściągnięciem felgi warto posmarować piastę smarem na bazie miedzi.

 

Następnie najlepiej wszystkie śruby do oporu wkręcić ręką zwracając uwagę, aby felga całym obwodem przylegała do piasty i jeszcze przed opuszczeniem koła na ziemię dokręcić śruby kluczem. Kolejny krok, to opuszczenie samochodu, ale nie całkiem i to jest kolejny etap dokręcania. Śruby trzeba dokręcać po przekątnej, aby felga była równomiernie przykręcona. Ostatni etap przykręcania można już wykonać po całkowitym opuszczeniu samochodu.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • SkolmiFCP
    • A ja mam w instrukcji 85 Nm i co?
    • michalrydz
    • Pozwolę sobie zauważyć kilka rzeczy: aby urwać szpilkę to moment podejrzewam, że musiałby być co najmniej trzykrotnie większy niż dopuszczalny (chyba, że mamy do czynienia z Daewoo, nie obrażając właścicieli tych pojazdów). Pewnie nigdy koła nie są przykręcane książkowym momentem, ale czy to będzie 80 czy 150 Nm to nie robi większej różnicy. Serwisy też nie patrzą w tabelki, tylko dokręcają koła we wszystkich autkach z tym samym momentem.
    • Komentarz usunięty
    • Załamany (gość)
    • Bo prawda jest jedna: wszystkie serwisy to bez wyjątku banda paparuchów! Niedawno wymieniałem koła, przywiozłem drugi komplet nowych kół, mieli tylko przełożyć. Mieli klucz dynamometryczny, ale co z tego, kiedy w każdym aucie przykręcali jednym momentem 210 Nm!!! (a powinni w moim aucie 130 Nm). To nie sztuka panie Włodarczyk kupić klucz!!! Jeden z papraków próbował odkręcać śruby zabezpieczające kluczem pneumatycznym i gdybym go nie powstrzyma byłby to zrobił. Jakby mało było tego, odkręcając śruby niewłaściwym kluczem ze WSZYSTKICH 8 felg aluminiowych zdarli lakier do gołego aluminium z wnęk śrub. Ręce opadają. Podjąłem decyzję - od dzisiaj żadnych serwisów - będę wymieniał sam.
    • Piotr (gość)
    • ""Mieli klucz dynamometryczny, ale co z tego, kiedy w każdym aucie przykręcali jednym momentem 210 Nm"" Kolego Załamany ciesz się, że tylko 210nm... Tak tak ciesz się, bo większość (9 na 10?) nie używa klucza dynanometrycznego i przykręca do oporu kluczem pneumatycznym. U siebie w zakładzie mam klucz 1350Nm, wiele innych zakładów też... dokręcam nim wstępnie, a dociągam dynanometrycznym. Wystarczy zapytać (w odpowiedniej kolejności): 1) z jaką siłą dokręcane są koła (ustawienie przełącznika na kluczu), 2) jaki moment maksymalny przenosi klucz pneumatyczny. Jeżeli zakład nie posiada klucza dynanometrycznego, to trzeba wyjąć klucz z zestawu i poprosić o dokręcenie koła właśnie tym kluczem ;) pozdrawiam, Piotr
    • słomek (gość)
    • czy jest mozliwe zeby ktos zakrecil opony na zlosc bo nie moge odkrecic i zepsulem grzechotke za 50zł
    • pol (gość)
    • słomek co za kretyn odkręca koła grzechotką, po drugie to kup sobie dobrą grzechotkę taką za 200-300pln bo za 50 to se możesz śrubki w zabawkach odkręcać
    • mariusz (gość)
    • Witam .u mnie w serwisie dokręcam kola tylko pneumatykiem ,klucz dynamometryczny używam czasem dla sprawdzenia wlasnej reki i dokladnosci tej samej reki z kluczem wlącznie .A efekt jest taki ze brak pomylek w granicach 15 Nm.ot takie male doświadczenie ręki z dobrym kluczem , kluczem Jonneswey..Sam prowadze dzialalność ..Ale zdarzają się przypadki , że nie mogę odkręcić śrub w kole i to czasem bywa a bywa tego .Ale poza wyjątkami nie mogę powiedzieć żle o innych serwisach zdarza się .A dla klientów wątpiących dokręcam kluczem dynamometrycznym i czasem daję je żeby sobie odkręcili , ot tak żeby wiedzieli jak to niewielkiej sily trzeba do dobrego dokręcenia kola ..Kolo dokręcone wlaściwie Nm wygląda jakby je ktoś niedokręcil .Srednia sila 120 Nm to niewielka sil i z latwością poradzi sobie każdy na drodze ...pozdrawiam
    • moly (gość)
    • Ja niestety nie spotkałem warsztatu który dokręca kluczem dynamometrycznym-mieszkam w Olkuszu- tutejsi "specjaliści" dokręcaja czym popadnnie,raz po dokręceniu śruby kluczem o wydłuzonym ramieniu 0k. 80cm !!, miałem zniszczone gwinty srub, jedna znich urławała sie , generalnie większość warsztatów to "paproki"
    • SKON (gość)
    • ZAPRASZAM DO MNIE UNAS DOKRĘCAMY DYNAMOMETRYCZNYM OD POCZĄTKU TJ. OD 2000 R . NADMIENIAM ,ŻE ŚRENIA SIŁA DLA AUT OSOBOWYCH OKOŁO 120NM LECZ KAŻDY KIEROWCA POWINIEN PO PRZEJECHANIU OKOŁO 50 KM SPRAWDZIĆ DOKRĘCENIE KÓŁ.(SPRWDZIĆ SOBIE INSTRUKCJE OBSŁUGI POJAZDU) U NAS NA STU KLIJENTÓW MOŻE ZE DWÓCH PODJEŻDŻA PO JAKIMŚ DNIU I CHCE KONTROLI DOKRĘCENIA PZDR I. SKONECZNY
    • AMIK (gość)
    • Wymienione koła w firmie Marinet w Kępnie ( sieć OPONY EKSPRESS), dokręcane kluczem dynamometrycznym ( przed opuszczeniem samochodu) odkręciły się po przejechaniu kilkunastu kilometrów. Tylko dziwne stuki w przednim lewym kole uratowały mi życie. Po sprawdzeniu wszystkich kół okazało się, że wszystkie śruby były niedokręcone (palcami można było je dokręcać). O kontroli dokręcania śrub nie informuje się kierowców. Niestety, w dzisiejszych czasach trudno o prawdziwych fachowców. Po tym nowym doświadczeniu ( jestem kierowcą od 1982r. i nigdy nie miałem takich problemów) chcę zwrócić uwagę innym kierowcom na zasadę ograniczonego zaufania, która to w Polsce XXI wieku, dotyczy praktycznie każdej dziedziny (np. służby zdrowia, szkolnictwa, urzędów, transportu, usług).
    • jacek (gość)
    • Podzielam negatywne opinie o fachowości niektórych warsztatów samochodowych. W moim fordzie przy wymianie rozrządu nie napięli napinacza rolkowego i odwrotnie założyli pasek klinowy alternatora. O sprężynie do napinania paska rozrządu nikt nie słyszał a i w internecie nie widziałem takiej informacji. Wszystko robi się na oko.To taka nasza specjalność-co mi tam będzie mówił jakiś ,,burak,, z USA lub Niemiec.ja wiem swoje jak naprawiać ich auta.
    • dr maybach (gość)
    • Nie poinformowali biedactwa? W instrukcji samochodu stoi jak byk ze zawsze po wymianie kol należy po kilkudziesięciu km sprawdzić śruby czy się nie poluzowały, każdą po na krzyż z pomocą klucza dynamometrycznego. I nie jest prawda ze pawie zawsze należy dokręcać u silą 120Nm. Ten moment jest przypisany do śrub(i nakrętek) M12x 1,25. ...... Edytowany przez moderatora
    • specjalista (gość)
    • co za bzdury!!! śruby trzeba po prostu dokręcić do oporu !! jasne dla wszystkich ?

Dodaj komentarz