Drzewa rosną samotnie

Jerzy Iwaszkiewicz
Na polskich drogach drzewa wycina się pod każdym pretekstem. A to, że za stare, a to, że niebezpieczne. Małpa z nożem lata po szosach i tnie jak leci.

W Warszawie odbyła się Międzynarodowa Wystawa Roślin i Ogrodów "Zieleń to Życie". Chodziliśmy wśród krajowych wystawców z pytaniem czy ktoś coś wie o zieleni dla autostrad. Nikt nie wiedział. Drzewa to nie jest towar, który bierze się z półki, drzewa rosną długo, samotnie i musi minąć parę lat, aby były gotowe. Żaden z polskich producentów nie ma takiego zamówienia.

 

Autostrad nie buduje się co prawda zbyt wiele, ale za parę lat to musi ruszyć i drzewa będą potrzebne. Na razie wygląda na to, że stosuje się metody oszczędnościowe. Kończy się np. budowa obwodnicy Grójca i nawtykano tu jakiś krzaków, jakby powyrywanych z lasu. Sterczą jak płot na łące. Szkółkarze, ludzie od produkcji zieleni twierdzą, że nic z tego nie wyrośnie, za rok

Drzewa rosną samotnie

trzeba to będzie zasypać.

 

Przeszło 10 lat temu, w 1997 roku ukazała się książka prof. Władysława Bugały oraz dr. Tomasza Bojarczuka "Dobór drzew i krzewów na zadrzewienie dróg i autostrad płatnych". Książka powstała na zlecenie Związku Szkółkarzy Polskich oraz spółki "Zieleń dla autostrad", tyle że nic z tego nie wynikło. Powstała grupa szkółkarzy, która podjęła się produkcji zieleni, ale nikt się tym nie zajął, nie ma żadnych zamówień.

 

- Nic nam nie wiadomo o planie zadrzewienia autostrad - mówi Jan Grąbczewski, jeden z najbardziej znanych polskich producentów zieleni. Drzewa tworzą życie. Dają cień, tlen i estetykę. Drzewa oddychają. Nie można tego pominąć.

 

Nic nie wiadomo więc o nowych drzewach przy drogach, wiadomo natomiast, co dzieje się ze starymi. Na polskich drogach, jak nigdzie w Europie, drzewa wycina się pod każdym pretekstem. A to, że za stare, a to, że niebezpieczne tyle, że pod tym pretekstem tnie się zdrowe drzewa na budulec. Małpa z nożem lata po szosach i tnie jak leci.

 

Dwa lata temu w rejonie Braniewa na Mazurach wycięto przez tydzień przeszło 500 drzew. I i co? Wszystkie były stare? Cieli tak szybko bo był to świetny budulec i to za darmo. Tak dzieje się w Polsce bez przerwy. Tną na deski.

 

Teraz dowiadujemy się, że w gronie fachowców też nikt nic nie wie o drzewach dla autostrad, a o tym trzeba wiedzieć dziś jeżeli mają rosnąć za parę lat. Tu nie ma co zresztą stosować oszczędności. Przy ogólnym koszcie budowy, który na odcinku Nowy Tomyśl - Świecko sięga już 12,5 mln euro za kilometr, koszt zieleni jest wydatkiem znikomym.

 

Być może o sprawie wie coś więcej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, bylibyśmy wdzięczni za informacje, chociaż nie bardzo wiadomo czy coś wiedzą. NIK ogłosił ostatnio raport z którego wynika, że Generalna Dyrekcja nie panuje nad niczym.

 

W 2007 roku na budowę dróg wydano zaledwie 30 procent zaplanowanych środków. Na kontach mają przeszło 1 mld złotych i nie potrafią ich wydać.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty