Wszystko
o samochodach

Motocykle / Aktualności

Dwa kółka pod prądem

Data publikacji: Autor: Bartłomiej Knapik - Słowo Polskie Gazeta Wrocławsk

Pierwszy produkowany seryjnie i napędzany całkowicie energią elektryczną skuter na świecie będzie montowany we Wrocławiu. Maszyny zjadą z taśmy już w grudniu. Pracę u Amerykanów znajdzie 160 osób.

 

Trwa nabór kadry kierowniczej do przyszłej montowni Vectriksa we Wrocławiu.

– We wrześniu zaczniemy szukać inżynierów i pierwszych pracowników, którzy będą szkolić kolejnych – wyjaśnia Wolfgang Gohl, wiceprezes ds. produkcji Vectriksa.

 

Firma ma już budynek przy ul Stargardzkiej na terenach dawnej fabryki maszyn Pilmet, który w tej chwili jest już przystosowywany do jej potrzeb. Amerykanie będzie w niej montować pierwszy produkowany seryjnie, napędzany całkowicie energią elektryczną, skuter na świecie. Większość części do niego będą przyjeżdżać z całego świata. Ale Amerykanie wciąż jeszcze szukają kooperantów, np. firmy, która robiłaby aluminiowe odlewy do ram.

 

Szybki, cichy i ciężki

 

Składany we Wrocławiu skuter będzie ważył 200 kg, osiągał maksymalną prędkość 100 km/h i na jednym ładowaniu baterii pokonywał 120 km. Wcale nie taki mały skuter (będzie miał 2 m długości i zabierał dwóch pasażerów) do 80 km/h przyspiesza w 6,8 s. Jego elektryczny silnik przez pierwsze dwa lata będzie czerpał energię z tradycyjnych baterii, których ładowanie zabiera do dwóch godzin. Później Amerykanie planują zastąpić je ogniwem wodorowym, w którym prąd powstaje w wyniku chemicznej reakcji wodoru z tlenem atmosferycznym. Skuter Vectrix VXe zostanie po raz pierwszy oficjalnie pokazany w Monte Carlo w najbliższy weekend.

 

– Pierwsze, pojedyncze modele, które powstaną we Wrocławiu, powinny zostać zmontowane w listopadzie lub grudniu. Będą musiały przejść odpowiednie testy, żeby dostać homologację. Produkcja seryjna powinna ruszyć w lutym przyszłego roku – mówi Wolfgang Gohl.

Zdecydowana większość z nich będzie jeździć po Włoszech, Hiszpanii i południowej Francji. W 2006 roku powstanie ich u nas 6 tys. W ciągu trzech lat produkcja ma się zwiększyć do 25-30 tys. maszyn rocznie.

 

Namówił ich inny inwestor

 

Do inwestycji Amerykanów nie przyłożyli się żadni urzędnicy. Na razie przedstawiciele koncernu rozpoczęli rozmowy w sprawie szkoleń dla pracowników montowni. Ale poza tym Vectrix nie spodziewa się żadnych zwolnień w podatkach ani innej pomocy publicznej.

Więc dlaczego Amerykanie swoją jedyna na razie montownię zbudują właśnie we Wrocławiu? Przekonali ich partnerzy biznesowi.

 

– Bliska współpraca naszych obu firm trwa już od lat. Gdy przeprowadziliśmy się do Siechnic został nam wolny budynek, który wynajęliśmy Vectriksowi – mówi Wojciech Bednarczuk, dyrektor fabryki Parker Hannifin w Siechnicach, który namawiał Amerykanów, żeby zainwestowali właśnie tutaj.

– Działaliśmy we Wrocławiu już dziewięć lat i nasze sukcesy były najlepszą rekomendacją dla naszych amerykańskich partnerów – dodaje.

Parker Hannifin jest jednym z głównych dostawców podzespołów do Vectriksa VXe. To oni mają opracować ogniwo wodorowe, oni będą też produkować silniki elektryczne. Choć nie w Siechnicach, ale w innych fabrykach koncernu.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • tB1 (gość)

    Czy taki pierwszy? W drugiej polowie lat 90. Peugeot produkowal elektryczny skuter o nazwie ScootElec.

  • tB1 (gość)

    Polecam przejrzenie http://www.scooter.com.pl/peugeot/?s=press&p=sm6_98

  • inwestor383op.pl (gość)

    Zapraszam inwestora do siebie,mam teren nad rzeką i zamierzam budować elektrownie wodną,moge wytwarzac wodór,mozliwa spólka.Inwestor383@op.pl

  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.