Dział: Akumulatory - Handlowe krótkie spięcia

Redakcja
Patronat działu: TAB Polska
Patronat działu: TAB Polska
Patronat: TAB Polska. Producenci akumulatorów ołowiowych określają trwałość tych urządzeń na około 6-7 tysięcy uruchomień. Związane jest to z naturalnym procesem wypadania mas czynnych z płyt ogniwowych w trakcie całej eksploatacji.
Patronat działu: TAB Polska
Patronat działu: TAB Polska

Dział: Akumulatory
Patronat: TAB Polska

Akumulator wyeksploatowany charakteryzują zmniejszone parametry (pojemność i prąd rozruchowy), oraz bardziej lub mniej wyraźna zmiana barwy elektrolitu z klarownego na mętny. Akumulatora wyeksploatowanego nie da się „reanimować” .

Dwie główne przyczyny występowania niesprawności akumulatora z winy producenta to przerwa i zwarcie wewnętrzne. Zwarcie wewnętrzne akumulatora może powstać na skutek uszkodzenia separatora (w trakcie montażu, przez obce ciało umieszczone pomiędzy płytą a separatorem itp.). Akumulator ze zwarciem wewnętrznym charakteryzuje się zazwyczaj obniżonym napięciem na zaciskach i znacznie ograniczonym i niestabilnym prądem rozruchowym. Akumulator ze zwarciem wewnętrznym nie nadaje się do dalszej eksploatacji ani do naprawy, należy go wymienić na nowy w ramach udzielonej przez producenta gwarancji.

Niesprawności akumulatora wynikające z wadliwej eksploatacji są najczęściej spotykaną przyczyną reklamowania tych urządzeń w serwisach. Podstawowym błędem, popełnianym przez użytkowników akumulatorów, jest całkowity brak zainteresowania instrukcją obsługi.

Wiele tych urządzeń nie zostałoby zniszczonych, gdyby użytkownik w porę zlokalizował czynnik mający zgubny wpływ na stan akumulatora. Niestety, wielu kierowców twierdzi, że nie interesuje ich instrukcja obsługi, gdyż kupili nowy akumulator. Niestety, nie biorą pod uwagę, że gwarancja udzielana jest wyłącznie na wady fabryczne. Zakłada się przy tym prawidłową eksploatację i stosowanie się użytkownika do instrukcji obsługi.

Ewa Mleczko-Tanaśprezes TAB Polska Sp. z o.o.:Nasza firma dysponuje szeroką sieciąsprzedaży i zapewnia klientomfachową obsługę i systemgwarancji. Fot:
Ewa Mleczko-Tanaś
prezes TAB Polska Sp. z o.o.:
Nasza firma dysponuje szeroką siecią
sprzedaży i zapewnia klientom
fachową obsługę i system
gwarancji. Fot: TAB Polska

Po zimie akumulator warto doładować
Po sezonie zimowym należy obowiązkowo sprawdzić sprawność instalacji elektrycznej samochodu, oczyścić ją, sprawdzić stan ładowania na zaciskach akumulatora i alternatora. Obie wartości muszą być identyczne!
Wszystkie styki i klemy należy oczyścić oraz dobrze dokręcić nakrętki. Warto sprawdzić, czy akumulator jest dobrze zamocowany do nadwozia za pomocą blokady. Konsekwencją braku mocowania mogą być pęknięcia płytek powstałe na skutek wstrząsów i... utrata gwarancji.

Nie zaszkodzi sprawdzić pobór prądu przez poszczególne odbiorniki: autoalarm, rozrusznik, świece żarowe w dieslach itd. Oraz określić, ile prądu pobiera rozrusznik w momencie szczytowym, czyli podczas uruchamiania silnika. Jeżeli pobór prądu przekracza normę, na przykład zamiast 450 A pobiera 600 A akumulator szybko ulegnie zużyciu.

Akumulator w samochodzie sporadycznie  eksploatowanym zimą,  należy doładować. Wszelkie czynności poza najprostszymi, takimi jak na przykład: czyszczenie klem, uzupełnianie elektrolitu wodą destylowaną, najlepiej wykonywać tylko w specjalistycznym zakładzie obsługi akumulatorów.

Pamiętaj, że…
Żywotność akumulatora zależy także od stylu jazdy. Auto powinno mieć sprawne układy elektryczny i zawieszenia. Zepsuty amortyzator potrafi wykończyć baterię w ciągu jednego sezonu. Warto omijać dziury w jezdni, ostrożnie pokonywać rozjazdy. Nie są to przestrogi na wyrost, mimo że nowoczesne akumulatory bezobsługowe prawidłowo eksploatowane nie powinny sprawiać żadnych kłopotów. To prawda, ale życie różne zna przypadki. Za naprawę komputera pokładowego uszkodzonego przez niesprawny akumulator kierowca zapłaci krocie. Wystarczy, że mechanik w warsztacie nie założy uchwytów stabilizujących akumulator i kłopot gotowy - zwarcie w celach i wszystkie tego konsekwencje. Dlatego warto być przezornym i korzystać z wiedzy specjalistów.[as]

Tylko jedno pytanie
Mimo długiego ładowania mój akumulator nie osiąga dobrej gęstości elektrolitu mierzonego aerometrem. Oczko baterii wskazuje stan „naładowany”. Nie na długo starcza to naładowanie. Silnik po kilku dniach nie kręci.
Sądząc po objawach akumulator jest do wymiany. Można potwierdzić ten stan sprawdzając kolor elektrolitu. Jeżeli będzie miał on kolor brązowy, reanimować akumulator będzie trudno. Moim zdaniem, szkoda fatygi. Żywot akumulatora nie trwa dłużej niż 6 lat. Jeżeli więc z tym akumulatorem kierowca jeździ dość długo, radzę kupić nową Toplę.

Z górnej półki
Akumulatory Topla sa produkowane w wiodącej technologii Ca/Ca, czyli wapniowo-wapniowej, co gwarantuje ich długą eksploatację. Są to baterie bezobsługowe, spełniające wymagania norm DIN 43539 i EN 60095.
Model Energy ma przedłużoną żywotność, wysokie zdolności rozruchowe, niskie zużycie wody i cechuje go niezawodny rozruch w niskich temperaturach.

Fot: TAB Polska
Fot: TAB Polska

Model Start charakteryzują dobre zdolności rozruchowe i wysoka niezawodność pracy. Zastosowano w nim wysokiej jakości polietylenowe separatory kopertowe. Jest niedrogi.

Model Top także produkowany w technologii wapniowo-wapniowej, jest zalecany do stosowania w samochodach, które potrzebują dużo prądu, na przykład podczas wielokrotnego rozruchu w krótkim czasie. Lepsze zdolności startowe są rezultatem zastosowania większej ilości płyt, zaś dłuższa żywotność została osiągnięta dzięki tak zwanej technologii kratki cięto-ciągnionej. Akumulator jest wyposażony we wskaźnik naładowania i zabezpieczenie antywybuchowe.
EcoDry wykonano w technologii AGM, co oznacza, że elektrolit uwięziono w wacie szklanej. Umożliwia to rekombinację gazów i zapobiega wyciekom elektrolitu. W opinii ekspertów ten akumulator gwarantuje wysoką ilość cykli ładowania i rozładowania. Jest mały i łatwo go przenosić. Te akumulatory szczególnie są przydatne w samochodach specjalnego przeznaczenie: inwalidzkich, ratunkowych, taksówkach, policyjnych.

Przed dłuższą podróżą
Mimo nowoczesnych technologii akumulator po kilku latach eksploatacji traci swoją siłę. Warto więc przed dłuższym wyjazdem sprawdzić techniczny stan baterii, a jeżeli nie gwarantuje ona prawidłowego rozruchu i obsługi wszystkich urządzeń elektrycznych w pojeździe, kupić nowy akumulator. TAB Polska poleca akumulatory Topla, które ostatnimi laty tak doskonale przyjęły się na naszym rynku.

Z wyborem nie będzie kłopotu, albowiem w punktach sprzedaży zawsze można liczyć na fachową poradę i profesjonalną pomoc.

Wszystkie akumulatory kierowane do sprzedaży powinny być bezpieczne w obsłudze, ale ostrożności nigdy za wiele. Baterii nie należy samodzielnie konserwować. To rola serwisu. Ostrożność zalecamy także przy ładowaniu akumulatora za pomocą prostownika. Baterię ustawić z dala od źródła ognia. Odradzamy także demontaż i przenoszenie baterii zaraz po dłuższej jeździe, ponieważ grozi to wybuchem nagromadzonych w celach gazów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty