Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dział: Klocki, Okładziny, Szczęki hamulcowe - Hamulce, sprawdź koniecznie!

(op)
Patronat działu Fomar Borg Automotive
Patronat działu Fomar Borg Automotive
Patronat:Fomar Borg Automotive. Klocki hamulcowe to części eksploatacyjne, które wymieniamy najczęściej w warsztatach samochodowych. O kilka rad dotyczących hamulców poprosiliśmy specjalistów z Fomar Borg Automotive SA w Markach pod Warszawą.
Patronat działu Fomar Borg Automotive
Patronat działu Fomar Borg Automotive

Dział: Klocki, Okładziny, Szczęki hamulcowe
Patronat: Fomar Borg Automotive


Dbaj z wyprzedzeniem

Rozpędzić potrafi się każdy, ale zahamować już niekoniecznie, zwłaszcza na śliskiej nawierzchni. Rozsądni kierowcy wiedzą doskonale, że poza umiejętnościami bardzo istotną rolę odgrywa stan układu hamulcowego, zwłaszcza klocków i tarcz. O hamulce trzeba zadbać zawczasu, a nie w popłochu szukać warsztatu, gdy odgłosy tarcia, albo również drgania wskazują, że są one zużyte w stopniu mogącym grozić wypadkiem.

Profilaktyka najlepsza
Profilaktyka to znaczy regularne przeglądy hamulców, co 15-20 tysięcy kilometrów. Osoby systematycznie serwisujące swoje "cztery kółka" w autoryzowanych stacjach obsługi, czy w niezależnych serwisach, nie mają z tym problemów. Sumienny mechanik z pewnością skontroluje hamulce przy każdym przeglądzie.

Przód ważniejszy
W samochodzie zawsze bardziej obciążone są przednie hamulce i nie ma na to

Fot: Fomar
Fot: Fomar

rady, takie sa prawa fizyki. Podczas hamowania samochód nurkuje przodem, mniej lub bardziej zauważalnie. Przyjmuje się, że przednie tarcze powinny wytrzymać od 60 do 90 tysięcy kilometrów, natomiast klocki dwa, trzy razy mniej, a więc średnio 20-45 tysięcy. Oczywiście, zależy to od stylu prowadzenia kierowcy, obciążenia pojazdu, czy warunków drogowych.

Same klocki    
Jeżeli mechanik oceni, że tarcze nadają się jeszcze do użytku, można wymienić same klocki. Trzeba jednak po wyjechaniu z warsztatu poruszać się na tyle ostrożnie, aby uniknąć gwałtownego, czy wręcz awaryjnego hamowania. Klocki i tarcze muszą się wzajemnie ułożyć, dotrzeć, co nie dzieje się od razu na pierwszych kilometrach.

Tarcze tylko z klockami    

Klocki hamulcowe do samochodów osobowych, Fot: Fomar
Klocki hamulcowe do samochodów osobowych, Fot: Fomar

W odwrotnym przypadku, czyli w razie konieczności zamontowania nowych tarcz, należy wymienić również klocki. Pozostawienie w takim układzie starych klocków spowoduje przede wszystkim przyspieszone zużycie dopiero co założonych tarcz. Tarcze zawsze należy wymieniać parami. Nie trzeba przecież wyjaśniać, że zostawienie na osi jednej tarczy starej i jednej nowej niechybnie skończy się ściąganiem, bardzo niebezpiecznym podczas hamowania.

"Piski przy hamowaniu mogą być wynikiem problemów z warstwą cierną klocka" - mówi Radosław Wyciszkiewicz, odpowiadający w Fomarze za rynki polski, czeski, słowacki, węgierski i chorwacki." Możliwe jest zeszklenie tej powierzchni, lub zabrudzenie jej obcym ciałem, które dostało się między klocek a tarczę np. podczas jazdy. W tym przypadku rozwiązanie problemu polega na demontażu klocków, oczyszczeniu powierzchni współpracujących (warstwa cierna/tarcza) oraz ponownym montażu. Warstwę cierną klocka należy oczyścić papierem ściernym".

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty