Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dział: Oświetlenie - O oryginalnym ksenonie świadczy kod

Redakcja
Do każdego zakupionego opakowania lamp ksenonowych Philipsa dodawany jest certyfikat autentyczności. Fot: Philips
Do każdego zakupionego opakowania lamp ksenonowych Philipsa dodawany jest certyfikat autentyczności. Fot: Philips
Najlepiej zarabia się nie na produkcji samochodów lecz na częściach niezbędnych do jego eksploatacji. Tę zasadę wcielają w życie tysiące firm na całym świecie, wśród nich wiele chińskich. Te ostatnie mają jednak za nic inną nie mniej ważną zasadę – przestrzegania norm jakościowych. Cierpią na tym kierowcy, a przede wszystkim producenci i dostawcy markowych produktów, na przykład oświetlenia.

Dziś podrabia się praktycznie wszystko – żarówki, reflektory, odbłyśniki, a nawet opakowania. Wielu kierowców daje się

Do każdego zakupionego opakowania lamp ksenonowych Philipsa dodawany jest certyfikat autentyczności. Fot: Philips
Do każdego zakupionego opakowania lamp ksenonowych Philipsa dodawany jest certyfikat autentyczności. Fot: Philips

nabrać na podróbki, inni świadomie je wybierają, kierując się niską ceną. W rezultacie pogarsza się jakość oświetlenia w pojazdach. Tak wskazują wyniki badań przeprowadzonych przez ITS. Może to mieć wpływ na zagrożenie bezpieczeństwa na drogach po zapadnięciu zmroku, gdyż wtedy dochodzi do większej liczby wypadków w przeliczeniu na jeden pojazd w ruchu niż za dnia.

Aktywność popłaca
Producenci dobrego oświetlenia samochodowego starają się jak mogą, aby zniechęcić fałszerzy i dostawców bubli, ale to walka trudna i długa. Bez wsparcia kierowców trudna do wygrania. To bowiem od nas zależy, czy kupimy produkt wysokiej jakości, czy kierując się konkurencyjną ceną produkt tani, zagrażający bezpieczeństwu.

Straty ponoszone przez największe firmy w wyniku zalewu podróbek wymagają działań szybkich i skutecznych. Tak też się dzieje. Royal Philips jako pierwszy producent oświetlenia samochodowego, podjął walkę z pirackimi lampami ksenonowymi.
Podróbki lamp ksenonowych tej firmy są dostępne w kanałach dystrybucji online i offline. Są to imitacje o niskiej jakości. Kupowanie, sprzedawanie i posiadanie podrobionych produktów jest niezgodne z prawem. Aby chronić wszystkich swoich klientów przed podróbkami, stworzono proaktywne rozwiązanie korzystające z unikatowej technologii. Obecnie do każdego zakupionego opakowania lamp ksenonowych Philipsa dodawany jest certyfikat autentyczności.

Ruchomy kod
Każde opakowanie z certyfikatem autentyczności ma indywidualny kod zabezpieczający. W mocnym świetle kod opalizuje kolorami tęczy. Dodatkowo umieszczono tzw. „ruchomy kod” — jest to ostatnia cyfra kodu zabezpieczającego, której położenie zmienia się w zależności od kąta padania światła. W bezpośrednim świetle należy spojrzeć na kod zabezpieczający pod różnymi kątami — cyfra powinna poruszać się w górę i w dół.

Za pomocą kodu zabezpieczającego można potwierdzić autentyczność produktu na specjalnie przygotowanej, bezpiecznej platformie internetowej. W tym celu można zeskanować kod QR lub przejść na stronę www.philips.com/original.
Podróbki wyróżniają się bardzo niską ceną, która powinna wzbudzić podejrzenia co do ich pochodzenia. Dlatego producenci rekomendują zakup lamp tylko ze sprawdzonego źródła.

Z podróbkami walka jest trudna, także dlatego, że mimo częstych awarii wielu kierowców rezygnuje z naprawy, na rzecz kupna nowej lampy. Niektórzy nie nauczeni doświadczeniem znowu sięgają po tanie chińskie zamienniki. Są one kiepskiej jakości, odbłyśniki szybko wypalają się i pękają od ciepła żarówki. Złym wyborem są reflektory fabryczne, ale używane. W takim przypadku także nie ma pewności, jak długo będą poprawnie działać. Lampa używana może pochodzić z samochodu po wypadku. Uszkodzenia wówczas mogą być niewidoczne ale kłopotliwe, gdy okaże się, że lampa jest nieszczelna. Szukając okazji wśród produktów używanych, można natrafić także na reflektor pochodzący z auta przystosowanego do ruchu w Wielkiej Brytanii. W takim przypadku światła nie da się ustawić tak, aby spełnione zostały polskie normy.

Cena za jakość i bezpieczeństwo
Polscy kierowcy chcą markowych produktów – uważa Piotr Wajszczyk z Philips Automotive Lighting. To dla nas dobra informacja, albowiem powrót konsumentów do markowych produktów jest wyraźny. Kierowcy nie patrzą już tylko na cenę, ale są skłonni zapłacić nieco więcej za najwyższą jakość. Mimo to problemu tanich podróbek nie należy lekceważyć. Są one dostępne na aukcjach internetowych i w tradycyjnych sklepach motoryzacyjnych. Chciałbym przypomnieć, że kupowanie, sprzedawanie i posiadanie podrobionych produktów jest niezgodne z prawem, a w przypadku kierowców, wskutek złego wykonania technologicznego, powodują realne zagrożenie bezpieczeństwa na drodze.

Co mówią badania
W listopadzie 2013 r. Instytut Transportu Samochodowego wykonał na terenie Warszawy wyrywkowe badania reflektorów samochodów osobowych znajdujących się w ruchu. Badania przeprowadzono za pomocą nowatorskiego analizatora świateł. Nie dość, że większość badanych samochodów miała źle ustawione światła, to jakość wiązki świetlnej była nieodpowiednia – zbyt blisko oświetlała drogę lub oślepiała innych użytkowników dróg. Ponad 10% przebadanych świateł miała na tyle złą jakość, że nie powinny być w ogóle używane w pojazdach.

Zadanie eksperta - dr inż. Piotr Kaźmierczak, Zakład badań Homologacyjnych Pojazdów Instytutu Transportu Samochodowego

Od pewnego czasu obserwujemy wzmożony napływ części zamiennych bez odpowiednich atestów umożliwiających dopuszczenie ich do ruchu. Przykładem są zamienniki „ksenonowych” źródeł światła, jakie badaliśmy w naszym laboratorium. Mają one żarnik źródła wyładowczego zamontowany na trzonku popularnych żarówek halogenowych H4 lub H7. Takie źródła światła nie są dostosowane, zarówno pod względem geometrii jak i parametrów fotometrycznych, do pracy w reflektorach przeznaczonych do użytku z żarówkami halogenowymi.

Problem ten jest szczególnie istotny w reflektorach świateł mijania, które charakteryzują się tzw. granicą światła i cienia, umożliwiającą skuteczne oświetlenie drogi przy ograniczeniu oślepiania innych użytkowników drogi.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty