Dział: Przewody zapłonowe - Cewki coraz lepsze

Redakcja
Patronat działu: Janmor
Patronat działu: Janmor
Patronat: Janmor. W silnikach z zapłonem iskrowym cewka zapłonowa występuje zawsze i jej główne cechy konstrukcyjne niewiele się zmieniły. Niewiele, nie oznacza to, że wcale.

Patronat działu: Janmor
Patronat działu: Janmor

Dział: Przewody zapłonowe

Patronat: Janmor

Przez wiele lat „wzorcowy” układ zapłonowy składał się z następujących elementów: cewki zapłonowej, aparatu zapłonowego z rozdzielaczem, przerywacza i regulatorów kąta zapłonu, przewodów wysokiego napięcia, świec.

Ważne usprawnienia
Pierwszą ważną zmianą było zastąpienie mechanicznego przerywacza tranzystorowym modułem zapłonowym. W cewkach zapłonowych pojawiła się wtedy istotna zmiana – zmniejszenie oporności uzwojenia pierwotnego. Mniejsza oporność pozwala skrócić czas ładowania i zwiększyć energię iskry.

Drugą ważną zmianą było wprowadzenie układów bezrozdzielaczowych. Wraz z tymi układami pojawiły się cewki dwubiegunowe, w których każdy z dwóch końców uzwojenia wtórnego cewki połączony jest ze świecą osobnego cylindra. Stosuje się dwa rozwiązania – w pierwszym, każda z podwójnych cewek występuje osobno, w drugim są one we wspólnej obudowie (tzw. cewka blokowa). Przykładem pierwszego rozwiązania jest oferowana przez Janmor cewka o numerze JM 5205 do Fiata Cinquecento. W wersji silnikowej o pojemności 0,7 litra (dwucylindrowej) występuje jedna taka cewka, natomiast w czterocylindrowej wersji 0,9 litra dwie. Przykładem cewki blokowej jest produkt o numerze JM 5095 do Opla Omegi 3,0 V6. W jednej obudowie są trzy dwubiegunowe cewki, z których każda obsługuje parę cylindrów.

Cewka dla cylindra
Kolejną dużą zmianą było wprowadzenie cewek indywidualnych dla każdego cylindra. Są one nakładane bezpośrednio na

fot: Janmor
fot: Janmor

świecę zapłonową. Tu każda cewka jest oddzielnie sterowana przez komputer silnika. Umożliwia to indywidualne sterowanie kątem zapłonu w każdym z cylindrów. Możliwe jest też monitorowanie procesu zapłonu i spalania mieszanki w poszczególnych cylindrach, co wykorzystuje między innymi system EOBD. Przykładem indywidualnej cewki jest ta o numerze JM 5008, znajdująca zastosowanie w wielu modelach Renault. Indywidualne cewki zapłonowe mogą też być połączone w jeden zespół nakładany na świece. Przykładem jest zespół CPS 22 do samochodów z grupy PSA (Peugeot, Citroen).

Paradoks nowości
W tych rozwiązaniach cewka może być połączona w jednej obudowie z modułem zapłonowym lub końcówką mocy. Dla indywidualnych cewek jest to często stosowane, natomiast w rozwiązaniach z rozdzielaczem tylko przez niektórych producentów (np. cewka z modułem zapłonowym o numerze JM 5046 przeznaczona do samochodów z grupy VAG). Wyeliminowanie stosunkowo zawodnych elementów, takich jak mechaniczny przerywacz, rozdzielacz, przewody zapłonowe, zwiększyło bezawaryjność układów zapłonowych, jednak usterki pojawiają się w nich nadal. Paradoksalnie, w najnowszych konstrukcjach to właśnie cewki częściej ulegają awariom.

Starsze układy zapłonowe pracowały przy niższych napięciach w obwodzie wtórnym. Wynikiem tego było mniejsze ryzyko wystąpienia przebić. Mniejszy był też prąd płynący przez uzwojenie pierwotne, co z kolei powodowało mniejsze nagrzewanie cewki. Sama cewka była najczęściej przymocowana do nadwozia, a nie, tak jak obecnie, do silnika. Nie była tym samym narażona na duże drgania i na nagrzewanie się od silnika.

Janmor oferuje asortyment cewek obejmujący obecnie ponad 500 referencji. Oferta jest zbudowana z pomocą producentów dostarczających produkty na pierwszy montaż (OEM). Dodatkowymi atutami tych produktów są atrakcyjna cena i gwarancja obejmująca zależnie od referencji 2, 3 lub 5 lat.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polskie myśliwce w powietrzu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty