Dział: Przewody zapłonowe
Patronat: Janmor
Przez wiele lat „wzorcowy” układ zapłonowy składał się z następujących elementów: cewki zapłonowej, aparatu zapłonowego z rozdzielaczem, przerywacza i regulatorów kąta zapłonu, przewodów wysokiego napięcia, świec.
Ważne usprawnienia
Pierwszą ważną zmianą było zastąpienie mechanicznego przerywacza tranzystorowym modułem zapłonowym. W cewkach zapłonowych pojawiła się wtedy istotna zmiana – zmniejszenie oporności uzwojenia pierwotnego. Mniejsza oporność pozwala skrócić czas ładowania i zwiększyć energię iskry.
Drugą ważną zmianą było wprowadzenie układów bezrozdzielaczowych. Wraz z tymi układami pojawiły się cewki dwubiegunowe, w których każdy z dwóch końców uzwojenia wtórnego cewki połączony jest ze świecą osobnego cylindra. Stosuje się dwa rozwiązania – w pierwszym, każda z podwójnych cewek występuje osobno, w drugim są one we wspólnej obudowie (tzw. cewka blokowa). Przykładem pierwszego rozwiązania jest oferowana przez Janmor cewka o numerze JM 5205 do Fiata Cinquecento. W wersji silnikowej o pojemności 0,7 litra (dwucylindrowej) występuje jedna taka cewka, natomiast w czterocylindrowej wersji 0,9 litra dwie. Przykładem cewki blokowej jest produkt o numerze JM 5095 do Opla Omegi 3,0 V6. W jednej obudowie są trzy dwubiegunowe cewki, z których każda obsługuje parę cylindrów.
Cewka dla cylindra
Kolejną dużą zmianą było wprowadzenie cewek indywidualnych dla każdego cylindra. Są one nakładane bezpośrednio na
świecę zapłonową. Tu każda cewka jest oddzielnie sterowana przez komputer silnika. Umożliwia to indywidualne sterowanie kątem zapłonu w każdym z cylindrów. Możliwe jest też monitorowanie procesu zapłonu i spalania mieszanki w poszczególnych cylindrach, co wykorzystuje między innymi system EOBD. Przykładem indywidualnej cewki jest ta o numerze JM 5008, znajdująca zastosowanie w wielu modelach Renault. Indywidualne cewki zapłonowe mogą też być połączone w jeden zespół nakładany na świece. Przykładem jest zespół CPS 22 do samochodów z grupy PSA (Peugeot, Citroen).
Paradoks nowości
W tych rozwiązaniach cewka może być połączona w jednej obudowie z modułem zapłonowym lub końcówką mocy. Dla indywidualnych cewek jest to często stosowane, natomiast w rozwiązaniach z rozdzielaczem tylko przez niektórych producentów (np. cewka z modułem zapłonowym o numerze JM 5046 przeznaczona do samochodów z grupy VAG). Wyeliminowanie stosunkowo zawodnych elementów, takich jak mechaniczny przerywacz, rozdzielacz, przewody zapłonowe, zwiększyło bezawaryjność układów zapłonowych, jednak usterki pojawiają się w nich nadal. Paradoksalnie, w najnowszych konstrukcjach to właśnie cewki częściej ulegają awariom.
Starsze układy zapłonowe pracowały przy niższych napięciach w obwodzie wtórnym. Wynikiem tego było mniejsze ryzyko wystąpienia przebić. Mniejszy był też prąd płynący przez uzwojenie pierwotne, co z kolei powodowało mniejsze nagrzewanie cewki. Sama cewka była najczęściej przymocowana do nadwozia, a nie, tak jak obecnie, do silnika. Nie była tym samym narażona na duże drgania i na nagrzewanie się od silnika.
Janmor oferuje asortyment cewek obejmujący obecnie ponad 500 referencji. Oferta jest zbudowana z pomocą producentów dostarczających produkty na pierwszy montaż (OEM). Dodatkowymi atutami tych produktów są atrakcyjna cena i gwarancja obejmująca zależnie od referencji 2, 3 lub 5 lat.
Polskie myśliwce w powietrzu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?