Dział: Przewody zapłonowe - Czas wymienić kable

Redakcja
Patronat: Janmor. Przewody wysokiego napięcia wymagają okresowej wymiany – podobnie jak inne części eksploatacyjne, takie jak filtry, czy świece.

Patronat działu: Janmor
Patronat działu: Janmor

Dział: Przewody zapłonowe

Patronat: Janmor

Janmor wyjaśnia, dlaczego jest to konieczne i jak często trzeba to robić. Przewody wysokiego napięcia pracują w dość ekstremalnych warunkach. Co to oznacza w praktyce?

Czas
Przewody mają ciągły kontakt ze zmiennymi temperaturami, wilgocią i solą (zimą dostaje się ona do komory silników, które nie są od spodu prawidłowo osłonięte). Jeśli w silniku pojawią się jakieś wycieki oleju, to mogą one dodatkowo niekorzystnie wpłynąć na izolację przewodów. Innym niepożądanym zjawiskiem może być uszkodzenie izolacji w wyniku ocierania o elementy silnika. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być niedokładne zamocowanie lub zastosowanie przewodów o niewłaściwej długości. Nawet w przypadku, gdy przewody są eksploatowane w optymalnych warunkach, i tak starzeją się – jako pierwsza traci swoje właściwości ich izolacja.

Fot: Janmor
Fot: Janmor

Przebieg
Niekorzystny wpływ na przewody zapłonowe ma także ilość przejechanych kilometrów, czyli liczba cykli pracy układu zapłonowego. Ta forma zużycia eksploatacyjnego dotyczy w szczególności przewodów z rdzeniem węglowym, który ulega stopniowemu wypalaniu, a to z kolei skutkuje wzrostem oporności i osłabieniem iskry.

Wartością graniczną jest tutaj przebieg rzędu 50-60 tys. km. Po jego przekroczeniu przewody, także te z rdzeniem miedzianym i ferrytowym, powinny zostać wymienione na nowe. W przypadku eksploatacji silników LPG lub CNG wymiany przewodów powinno się dokonać po roku lub przejechaniu 30 tys. km. Wynika to z wyższego napięcia potrzebnego do jonizacji tego rodzaju mieszanki paliwowo- -powietrznej.


Fot: Janmor
Fot: Janmor

Recepta na długowieczność

Niektórzy producenci przewodów, w tym firma Janmor, przykładają dużą wagę do tego, aby mimo występowania wspomnianych powyżej nieuchronnych czynników powodujących zużycie, przewody zapłonowe utrzymywały odpowiednie parametry przez cały zakładany okres eksploatacji.

Kluczem do sukcesu jest duży zapas wytrzymałościowy. Typowe przewody zapłonowe auta osobowego muszą wytrzymywać napięcie rzędu 30 kV. Przewody oferowane przez firmę Janmor z izolacją silikonową posiadają odporność na przebicie do 70kV.

Daje to dużą
rezerwę w stosunku do faktycznych wymagań silnika. Po upływie dwóch lat lub po przebiegu 50-60 tys. km (w zależności od tego, co wypadnie wcześniej) zapas wytrzymałościowy wyczerpuje się i przewody wysokiego napięcia powinny zostać wymienione na nowe.

Dzięki firmie Janmor systematyczna wymiana przewodów zapłonowych nie jest droga i gwarantuje pewną i bezawaryjną eksploatację układu zapłonowego samochodu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty