Dział: Przewody zapłonowe - W kablu siła

Redakcja
Patronat działu: Janmor. Kiedy jesień rozkwita wszyscy przygotowujemy się, świadomie lub nie, na zimę – a wraz z nią na niedogodności zaczynające się od grubych kurtek i szalików, a kończące na zimowym niedomaganiu auta
Fot. Janmor
Fot. Janmor

Najgorętszym o tej porze roku tematem kierowców, poza trakcją i uszkodzeniami dróg, są problemy z uruchomieniem jednostki napędowej. Dlatego warto przyjrzeć się przewodom zapłonowym, które są elementem narażonym na uszkodzenia o bardzo różnorodnych przyczynach.

Aby silnik ruszył świece zapłonowe muszą zapalić mieszankę paliwa i powietrza. Napięcie wytwarzane przez cewkę przesyłane jest do nich za pomocą przewodów zapłonowych. Przyjrzyjmy się jakie siły szkodzą przewodom: nagłe skoki temperatury, wahania wilgotności,

Fot. Janmor
Fot. Janmor

przenoszone od silnika drgania, wżery w izolacji powodowane kontaktem z olejem w przypadku wycieku, uszkodzenia wewnętrzne wynikające z niesprawności i zużycia świec zapłonowych.
Uszkodzenia mechaniczne (wżery, pęknięcia) izolacji przewodów zapłonowych są przyczyną stratnego przepływu prądu. Słabnąca iskra na świecy zasilanej uszkodzonym przewodem daje gorsze spalanie, a w skrajnym przypadku nawet „zgubiony cykl”. Wpływ zużytych przewodów na pracę silnika to sprawa dużej wagi gdyż problematycznym czyni nie tylko rozruch zimnego silnika, ale też późniejszą jazdę.

Jak rozpoznać, że przewody nadają się do wymiany? Przebicia izolatora/osłony dają się usłyszeć. Oczywiście nie bezpośrednio – wpływają jednak na pracę radia lub telefonu komórkowego. Poza tym wspomniane już problemy z rozruchem prowadzące do wyładowania akumulatora, nierówna praca silnika, wzrost zużycia paliwa wraz z pogorszeniem osiągów, zmiany w procesie spalania (czarna sadza gromadząca się na końcówce rury wydechowej). Niezależnie od wymienionych wrażeń zaleca się wymianę przewodów co 30-50 tys kilometrów przebiegu. Dobrą praktyką warsztatową jest wymiana przewodów razem ze świecami zapłonowymi. Zawsze lepiej zadbać o niezawodność pojazdu niż czekać na awarię i związany z nią stres.

Fot. Janmor
Fot. Janmor

Janmor, polski producent z ponad 25-letnią tradycją oferuje przewody zapłonowe pasujące do praktycznie wszystkich pojazdów, jakie można spotkać na naszych drogach. Przewody wykonywane są w myśl nowoczesnej technologii co gwarantuje ich wysoką jakość. Janmor używa silikonowych izolacji i osłon zapewniając najwyższą szczelność oraz odporność na uszkodzenia. Kable dostępne są w wersji z klasycznym rdzeniem miedzianym lub ferromagnetycznym. Drugi typ, należący do najnowszych rozwiązań w tej dziedzinie, cechuje się stałym, niskim oporem oraz elastycznością. Przewody PROLINE są wiodącym produktem firmy. Nadają się zarówno do zastosowania w pojazdach napędzanych benzyną jak i przy wymagających instalacjach LPG/CNG. Klasa ISO E i F w izolacji silikonowej oraz optymalne terminale umożliwiają pochłanianie dodatkowego ciepła wytworzonego na świecy zapłonowej w wyniku spalania gazu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty