Dział: Technika Warsztatowa - Istota funkcjonowania napędu rozrządu

Redakcja
Łańcuchowy napęd rozrządu Fot: Schaeffler Polska
Łańcuchowy napęd rozrządu Fot: Schaeffler Polska
Patronat: Schaeffler Polska Sp. z o.o. Otwieranie i zamykanie zaworów dolotowych i wylotowych w precyzyjnej synchronizacji podczas skoków (pracy) tłoka wymaga dokładnego działania rozrządu. Na biegu jałowym, przedział czasu pomiędzy otwarciem zaworu dla poszczególnych cylindrów to około piątej części sekundy. Przy 5,000 rpm to około dwie setne sekundy.

Patronat: Schaeffler Polska Sp. z o.o.
Patronat: Schaeffler Polska Sp. z o.o.

Dział: Technika Warsztatowa

Patronat: Schaeffler Polska Sp. z o.o.

W silniku spalinowym korbowo tłokowym, zawory dolotowe i wylotowe otwierają zamykają się podczas każdego kolejnego obrotu wału korbowego, więc wałek rozrządu obraca się o połowę wolniej niż prędkość obrotowa silnika. Dlatego też wałki rozrządu mają większe koła niż koło niż koła znajdujące się na końcu wału korbowego. Przełożenie więc ma wartość 1:2, co oznacza, że przykładowo przy 3000 rpm wałek rozrządu obraca się z prędkością 1500 rpm.

Dokładność z jaką zawory wylotowe otwierają się i zamykają wpływa na wydajność silnika, zużycie paliwa oraz emisje spalin, czyniąc z napędu rozrządu istotny element rozwoju ekonomicznych i przyjaznych środowisku pojazdów. Patrząc z perspektywy zaworów dolotowych, mechanizm rozrządu nie tylko określa, jaka ilość mieszanki jest podawana do każdego cylindra, ale również efektywność jej użycia. Kiedy tłok rozpoczyna swój suw ssania, zawór dolotowy musi otworzyć się na tyle szybko, aby cylinder wypełnił się mieszanką powietrza i paliwa. Problem pojawia się przy wzroście prędkości obrotowej silnika – jeśli zawór nie otworzy się wystarczająco wcześnie, cylinder nie zostanie całkowicie napełnionym zanim tłok zacznie się cofać i zawór zamyka się zmniejszając kompresję i moc. Jeśli zawór zostanie otwarty zbyt wcześnie, tłok może być jeszcze w suwie wydechu, co wepchnie gazy spalinowe z powrotem do kolektora dolotowego ograniczając moc silnika.

Równie istotny jest mechanizm rozrządu z punktu widzenia zaworów wylotowych. Jeśli zawór wylotowy otworzy się za wcześnie, rozszerzające swą objętość gazy mogą wydostać się przedwcześnie z cylindra, powodując utratę mocy. Jeśli zawór wylotowy otworzy się za późno, silnik będzie miał dodatkową pracę, aby opróżnić cylinder z pozostałych po procesie spalania gazów. Jeśli z drugiej strony zawór wylotowy pozostanie otwarty zbyt długo, to może dojść do wciągnięcia jeszcze nie spalonej mieszanki paliwa i uszkodzenia katalizatora.

Kolejnym powodem, dla którego dokładny mechanizm rozrządu zaworowego pełni tak istotną rolę, to sterowany przez wałek rozrządu rozdzielacz zapłonu, lub w silnikach z zapłonem elektronicznym – czujnik położenia wałka rozrządu. Ma to też wpływ na dostarczanie paliwa w silnikach z sekwencyjnym wtryskiem paliwa.

Technologia pasowych i łańcuchowych napędów wałka rozrządu jest rozwijana przez będącą częścią koncernu Schaeffler firmę INA. Precyzyjne elementy projektowane na potrzeby wszystkich największych producentów pojazdów zapewniają dokładną i bezawaryjną pracę napędów wałka rozrządu przez możliwie najdłuższy okres czasu.

Bez wątpienia przyszłość napędów rozrządu, zarówno pasowych, jak i łańcuchowych związana jest z niezmiennie rosnącymi wymaganiami, co do ilości spalanego paliwa i emitowanych spalin, osiągów oraz komfortu. Aby zapewnić najlepsze pogodzenie tych nieraz sprzecznych ze sobą wymagań, rozrządy przyszłości są konstruowane w oparciu o wyniki badań przy użyciu najnowocześniejszego oprogramowania, powstałego w oparciu o wieloletnie doświadczenia w tworzeniu elementów sterowania zaworami firmy INA.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty