Dzieci w aucie

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Peugeot: Przewożenie dzieci w fotelikach ma fundamentalne znaczenie dla ich bezpieczeństwa. Zgodnie z przepisami w fotelikach trzeba przewozić dzieci w wieku do lat 12 o wzroście poniżej 150 cm.
Fot. Peugeot: Przewożenie dzieci w fotelikach ma fundamentalne znaczenie dla ich bezpieczeństwa. Zgodnie z przepisami w fotelikach trzeba przewozić dzieci w wieku do lat 12 o wzroście poniżej 150 cm.
W wypadkach, do których dochodzi w Polsce, co czwarta ofiara jest dzieckiem. Dlatego tak ważne jest bezpieczeństwo najmłodszych pasażerów aut.
Nawet najbardziej przewidujący kierowca nie ma wpływu na to, co czynią inni użytkownicy dróg. W wypadkach, do których dochodzi w Polsce, co czwarta ofiara jest dzieckiem.
Fot. Peugeot: Przewożenie dzieci w fotelikach ma fundamentalne znaczenie dla ich bezpieczeństwa. Zgodnie z przepisami w fotelikach trzeba przewozić dzieci
Fot. Peugeot: Przewożenie dzieci w fotelikach ma fundamentalne znaczenie dla ich bezpieczeństwa. Zgodnie z przepisami w fotelikach trzeba przewozić dzieci w wieku do lat 12 o wzroście poniżej 150 cm.

 

Przepisy obowiązujące w Europie nakładają obowiązek przewożenia dzieci w wieku do lat 12 o wzroście poniżej 150 cm w specjalnych, homologowanych urządzeniach, dostosowanych do wieku i masy dziecka. Stosowne regulacje prawne obowiązują w Polsce od 1 stycznia 1999 roku.

Przewożenie dzieci w fotelikach, które są trwale i pewnie zamontowane w pojeździe ma fundamentalne znaczenie,

Fot. Renault: W samochodach istnieją specjalne zaczepy do przytwierdzania fotelika.
Fot. Renault: W samochodach istnieją specjalne zaczepy do przytwierdzania fotelika.

ponieważ podczas zderzeń na ciało młodego człowieka działają znaczne siły.

 

Zderzenie pojazdu jadącego z prędkością 50 km/h niesie ze sobą skutki porównywalne z upadkiem z wysokości 10 m.

 

Dzieci nie mogą być przewożone na kolanach pasażerów. W przypadku zderzenia z innym pojazdem pasażer przewożący dziecko nie będzie w stanie utrzymać go nawet wtedy, gdy

Fot. Toyota: Foteliki dziecięce dzielą się na pięć kategorii w zależności od masy ciała od 0 do 36 kg.
Fot. Toyota: Foteliki dziecięce dzielą się na pięć kategorii w zależności od masy ciała od 0 do 36 kg.

ma zapięte pasy. Zabrania się przewożenia dziecka umieszczonego w foteliku ochronnym, tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu, jeżeli pojazd jest wyposażony w aktywną poduszkę powietrzną pasażera. Przepisy zabraniają także przewożenia poza fotelikiem ochronnym, dziecka w wieku do 12 lat na przednim siedzeniu pojazdu. W tym przypadku nie ma znaczenia wzrost dziecka.

 

Fot. Volvo: Dla zmniejszenia skutków zderzeń zaleca się przewożenie małych dzieci w fotelikach kategorii O lub O+ tyłem do kierunku jazdy. Czołową poduszkę
Fot. Volvo: Dla zmniejszenia skutków zderzeń zaleca się przewożenie małych dzieci w fotelikach kategorii O lub O+ tyłem do kierunku jazdy. Czołową poduszkę powietrzną pasażera trzeba wyłączyć.

Aby uniknąć dowolności w dziedzinie systemów bezpieczeństwa przewożonych dzieci opracowano przepisy homologacyjne, według których bada się foteliki.

 

Podział fotelików

 

Zgodnie z międzynarodowymi uregulowaniami urządzenia zabezpieczające dzieci przed skutkami kolizji dzielą się na pięć kategorii obejmujących masę ciała od 0 do 36 kg. Foteliki w tych grupach znacznie różnią się wymiarami, budową i spełnianymi funkcjami ze

Fot. Grzegorz Gałasiński: W handlu dostępna jest szeroka oferta fotelików dla dzieci. Przed zakupem trzeba koniecznie sprawdzić, czy fotelik ma znak
Fot. Grzegorz Gałasiński: W handlu dostępna jest szeroka oferta fotelików dla dzieci. Przed zakupem trzeba koniecznie sprawdzić, czy fotelik ma znak homologacji europejskiej.

względu na różnice w budowie anatomicznej dziecka.

 

Kategorie 0 i 0+
obejmują dzieci o masie od 0 do 10 kg. Do drugiego roku życia głowa dziecka jest stosunkowo duża, a szyja bardzo delikatna. Dla zmniejszenia skutków zderzeń zaleca się przewożenie dzieci tej kategorii wagowej tyłem do kierunku jazdy, w foteliku z obudową w formie muszli z niezależnymi pasami bezpieczeństwa. Wtedy kierowca widzi, co robi dziecko,

Fot. Volvo: Fotelik kategorii 3 dla dzieci powyżej 7 roku życia o masie od 22 do 36 kg. W tym przypadku zaleca się stosowanie poduszki podwyższającej,
Fot. Volvo: Fotelik kategorii 3 dla dzieci powyżej 7 roku życia o masie od 22 do 36 kg. W tym przypadku zaleca się stosowanie poduszki podwyższającej, wyposażonej w prowadnice pasów.

podczas gdy maluch może spoglądać na mamę, czy tatę.

 

Kategoria 1
, do której kwalifikują się dzieci pomiędzy drugim a czwartym rokiem życia o masie ciała od 9 do 18 kg. W tym czasie miednica dziecka nie jest jeszcze całkowicie ukształtowana, co sprawia, że trzypunktowy pas bezpieczeństwa samochodu nie stanowi wystarczającego zabezpieczenia, a dziecko jest narażone na poważne obrażenia brzucha w razie zderzenia czołowego. Dlatego dla tej grupy dzieci zaleca się korzystanie z fotelików z niezależnymi pasami. Polecane są pasy pięciopunktowe z regulacją dopasowaną do wzrostu dziecka. Korzystnie jest, gdy fotelik ma regulację kąta nachylenia siedzenia i regulację wysokości bocznych zagłówków.

Fot. Volvo: Zderzenie pojazdu jadącego z prędkością 50 km/h niesie ze sobą skutki porównywalne z upadkiem z wysokości 10 m. Człowiek bez specjalnych
Fot. Volvo: Zderzenie pojazdu jadącego z prędkością 50 km/h niesie ze sobą skutki porównywalne z upadkiem z wysokości 10 m. Człowiek bez specjalnych zabezpieczeń nie ma żadnych szans.

 

Kategoria 2
, która obejmuje dzieci w wieku 4 -7 lat o masie 15 do 25 kg.

 

Kategoria 3
obejmuje dzieci powyżej 7 roku o masie od 22 do 36 kg. W tym przypadku zaleca się stosowanie poduszki podwyższającej, wyposażonej w prowadnice pasów. Gdy używa się poduszki bez oparcia, zagłówek znajdujący się w pojeździe musi być ustawiony stosownie do wzrostu dziecka. Górna krawędź zagłówka powinna znajdować się na wysokości wierzchołka głowy dziecka, nigdy poniżej poziomu oczu.

 

Wybór produktów

 

Konstrukcja fotelików ogranicza skutki wypadków drogowych, dzięki przejmowaniu sił bezwładności działających na dziecko, do granic fizjologicznie dopuszczalnych. Fotelik powinien być miękki, aby dziecku było w nim wygodnie nawet podczas długiej podróży. Dla małych dzieci można dokupić akcesoria, które umilają podróż, takie jak poduszka dla noworodków czy daszek przeciwsłoneczny. Jeśli nie chcemy montować fotelika na stałe należy sprawdzić, czy mieści się w bagażniku, czy łatwo go włożyć i wyjąć z auta i czy nie jest zbyt ciężki. Najbezpieczniejsze są foteliki wyposażone we własne pasy bezpieczeństwa, które skutecznie przytrzymują dziecko. Ponieważ dziecko rośnie, długość pasów powinna być regulowana. W ostatnich latach nastąpił znaczny postęp w konstrukcji fotelików. W oparciu o współpracę z lekarzami opracowano grupę fotelików "rosnących razem z dzieckiem", obejmujących kategorie wagowe 9 - 36 kg. Dzięki szerokim możliwościom regulacji ciało dziecka jest prawidłowo chronione. Foteliki wykonuje się z materiałów o dużym stopniu pochłaniania energii, co wpływa na podniesienie bezpieczeństwa, a materiały tapicerskie można prać. Wysoki koszt zakupu rekompensuje długi okres użytkowania.

 

Ceny wybranych produktów

 

Kategoria

Marka i typ

Cena

0-13 kg

Chicco

349 - 399

 

Concord Bebop

469

 

Coneco Pionier

174

 

Graco Autobaby

319

 

Implast Easybob

374

 

Maxi Cosi Cabrio

509

 

Maxi Cosi Mico

319

 

Maxi Cosi City

469

 

Neonato Boogie

369

0 - 25 kg

Play Beat

655 - 829

15 - 36 kg

Graco

235 - 289

 

Concord

459 - 569

9 - 36 kg

Kiddy

799 - 899

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty