Dzieci w aucie

Porady / Bezpieczeństwo

Autor: Grzegorz Wojtyrowski

Liczba odwiedzin: 124378

W wypadkach, do których dochodzi w Polsce, co czwarta ofiara jest dzieckiem. Dlatego tak ważne jest bezpieczeństwo najmłodszych pasażerów aut.

Nawet najbardziej przewidujący kierowca nie ma wpływu na to, co czynią inni użytkownicy dróg. W wypadkach, do których dochodzi w Polsce, co czwarta ofiara jest dzieckiem.Fot. Peugeot: Przewożenie dzieci w fotelikach ma fundamentalne znaczenie dla ich bezpieczeństwa. Zgodnie z przepisami w fotelikach trzeba przewozić dzieci w wieku do lat 12 o wzroście poniżej 150 cm.

 

Przepisy obowiązujące w Europie nakładają obowiązek przewożenia dzieci w wieku do lat 12 o wzroście poniżej 150 cm w specjalnych, homologowanych urządzeniach, dostosowanych do wieku i masy dziecka. Stosowne regulacje prawne obowiązują w Polsce od 1 stycznia 1999 roku.

Przewożenie dzieci w fotelikach, które są trwale i pewnie zamontowane w pojeździe ma fundamentalne znaczenie, Fot. Renault: W samochodach istnieją specjalne zaczepy do przytwierdzania fotelika. ponieważ podczas zderzeń na ciało młodego człowieka działają znaczne siły.

 

Zderzenie pojazdu jadącego z prędkością 50 km/h niesie ze sobą skutki porównywalne z upadkiem z wysokości 10 m.

 

Dzieci nie mogą być przewożone na kolanach pasażerów. W przypadku zderzenia z innym pojazdem pasażer przewożący dziecko nie będzie w stanie utrzymać go nawet wtedy, gdy Fot. Toyota: Foteliki dziecięce dzielą się na pięć kategorii w zależności od masy ciała od 0 do 36 kg. ma zapięte pasy. Zabrania się przewożenia dziecka umieszczonego w foteliku ochronnym, tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu, jeżeli pojazd jest wyposażony w aktywną poduszkę powietrzną pasażera. Przepisy zabraniają także przewożenia poza fotelikiem ochronnym, dziecka w wieku do 12 lat na przednim siedzeniu pojazdu. W tym przypadku nie ma znaczenia wzrost dziecka.

 

Fot. Volvo: Dla zmniejszenia skutków zderzeń zaleca się przewożenie małych dzieci w fotelikach kategorii O lub O+ tyłem do kierunku jazdy. Czołową poduszkę powietrzną pasażera trzeba wyłączyć. Aby uniknąć dowolności w dziedzinie systemów bezpieczeństwa przewożonych dzieci opracowano przepisy homologacyjne, według których bada się foteliki.

 

Podział fotelików

 

Zgodnie z międzynarodowymi uregulowaniami urządzenia zabezpieczające dzieci przed skutkami kolizji dzielą się na pięć kategorii obejmujących masę ciała od 0 do 36 kg. Foteliki w tych grupach znacznie różnią się wymiarami, budową i spełnianymi funkcjami ze Fot. Grzegorz Gałasiński: W handlu dostępna jest szeroka oferta fotelików dla dzieci. Przed zakupem trzeba koniecznie sprawdzić, czy fotelik ma znak homologacji europejskiej. względu na różnice w budowie anatomicznej dziecka.

 

Kategorie 0 i 0+ obejmują dzieci o masie od 0 do 10 kg. Do drugiego roku życia głowa dziecka jest stosunkowo duża, a szyja bardzo delikatna. Dla zmniejszenia skutków zderzeń zaleca się przewożenie dzieci tej kategorii wagowej tyłem do kierunku jazdy, w foteliku z obudową w formie muszli z niezależnymi pasami bezpieczeństwa. Wtedy kierowca widzi, co robi dziecko, Fot. Volvo: Fotelik kategorii 3 dla dzieci powyżej 7 roku życia o masie od 22 do 36 kg. W tym przypadku zaleca się stosowanie poduszki podwyższającej, wyposażonej w prowadnice pasów. podczas gdy maluch może spoglądać na mamę, czy tatę.

 

Kategoria 1 , do której kwalifikują się dzieci pomiędzy drugim a czwartym rokiem życia o masie ciała od 9 do 18 kg. W tym czasie miednica dziecka nie jest jeszcze całkowicie ukształtowana, co sprawia, że trzypunktowy pas bezpieczeństwa samochodu nie stanowi wystarczającego zabezpieczenia, a dziecko jest narażone na poważne obrażenia brzucha w razie zderzenia czołowego. Dlatego dla tej grupy dzieci zaleca się korzystanie z fotelików z niezależnymi pasami. Polecane są pasy pięciopunktowe z regulacją dopasowaną do wzrostu dziecka. Korzystnie jest, gdy fotelik ma regulację kąta nachylenia siedzenia i regulację wysokości bocznych zagłówków.Fot. Volvo: Zderzenie pojazdu jadącego z prędkością 50 km/h niesie ze sobą skutki porównywalne z upadkiem z wysokości 10 m. Człowiek bez specjalnych zabezpieczeń nie ma żadnych szans.

 

Kategoria 2 , która obejmuje dzieci w wieku 4 –7 lat o masie 15 do 25 kg.

 

Kategoria 3 obejmuje dzieci powyżej 7 roku o masie od 22 do 36 kg. W tym przypadku zaleca się stosowanie poduszki podwyższającej, wyposażonej w prowadnice pasów. Gdy używa się poduszki bez oparcia, zagłówek znajdujący się w pojeździe musi być ustawiony stosownie do wzrostu dziecka. Górna krawędź zagłówka powinna znajdować się na wysokości wierzchołka głowy dziecka, nigdy poniżej poziomu oczu.

 

Wybór produktów

 

Konstrukcja fotelików ogranicza skutki wypadków drogowych, dzięki przejmowaniu sił bezwładności działających na dziecko, do granic fizjologicznie dopuszczalnych. Fotelik powinien być miękki, aby dziecku było w nim wygodnie nawet podczas długiej podróży. Dla małych dzieci można dokupić akcesoria, które umilają podróż, takie jak poduszka dla noworodków czy daszek przeciwsłoneczny. Jeśli nie chcemy montować fotelika na stałe należy sprawdzić, czy mieści się w bagażniku, czy łatwo go włożyć i wyjąć z auta i czy nie jest zbyt ciężki. Najbezpieczniejsze są foteliki wyposażone we własne pasy bezpieczeństwa, które skutecznie przytrzymują dziecko. Ponieważ dziecko rośnie, długość pasów powinna być regulowana. W ostatnich latach nastąpił znaczny postęp w konstrukcji fotelików. W oparciu o współpracę z lekarzami opracowano grupę fotelików „rosnących razem z dzieckiem”, obejmujących kategorie wagowe 9 - 36 kg. Dzięki szerokim możliwościom regulacji ciało dziecka jest prawidłowo chronione. Foteliki wykonuje się z materiałów o dużym stopniu pochłaniania energii, co wpływa na podniesienie bezpieczeństwa, a materiały tapicerskie można prać. Wysoki koszt zakupu rekompensuje długi okres użytkowania.

 

Ceny wybranych produktów

 

Kategoria

Marka i typ

Cena

0-13 kg

Chicco

349 - 399

 

Concord Bebop

469

 

Coneco Pionier

174

 

Graco Autobaby

319

 

Implast Easybob

374

 

Maxi Cosi Cabrio

509

 

Maxi Cosi Mico

319

 

Maxi Cosi City

469

 

Neonato Boogie

369

0 - 25 kg

Play Beat

655 - 829

15 - 36 kg

Graco

235 - 289

 

Concord

459 - 569

9 - 36 kg

Kiddy

799 - 899

 

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • Piotrek (gość)
    • Czy może mi ktoś powie kompetentny? Mam peugoeta Partnera Cargo i czy mogę przewozić mojego syna ( 5lat ) na podwyższeniu zapiętego pasami oczywiście na przednim fotelu bo tylnich przecież nie posiada to auto????????????????
    • kierowca (gość)
    • Artukuł przeczytałeś?Na przednim siedzeniu musi być fotelik.
    • natalia (gość)
    • czy mogę przewozić trzylatka z przodu jeśli w aucie jest poduszka powietrzna[przodem do kierunku jazdy]
    • Dorota (gość)
    • Czy mogę przewozić dziecko w wieku 7 lat na przednim siedzeniu w podstawce w samochodzie, który nie posiada poduszki powietrznej dla pasażera?
    • Beata (gość)
    • Od ilu lat dziecko może podróżować na przednim siedzeniu auta?
    • emil (gość)
    • Od ilu lat czy tez jakiej wagi dziecko nie musi być przewozone na siedzisku na tylnym siedzeniu
    • noname (gość)
    • do: [i]emil[/i] cytat z artykułu: "Przepisy obowiązujące w Europie nakładają obowiązek przewożenia dzieci w wieku do lat 12 o wzroście poniżej 150 cm w specjalnych, homologowanych urządzeniach, dostosowanych do wieku i masy dziecka." Możesz to rozszyfrować... (...)
    • wieslox
    • Czy mogę przewozić dziecko w wieku 6lat na podwyzszeniu (na tylnim siedzeniu)?
    • lordofchaos
    • wow ja mam podobny dylemat co "natalia" jak ktos vie to niech povie mam poduche z przodu dla pasazera i chcialbym przevozic coreczke w foteliku przedem do kierunku jazdy czy moge?
    • maka
    • o widze ze nie ma w tych statystykach ramatti, bardzo fajny polski fotelik z krzyzowymi pasami-nie wiem czy ktos tez wyprodukowal taki fotelik, w sieci mozna znalezc duzo filmow i artykulow na temat tego fotelika
    • Beanpl
    • Po pierwsze: dobry i bezpieczny fotelik,a po drugie nie siedzimy z dzieckiem an olanach n aprzednim siedzeniu!! Uzywajmy wyobrazni i zarówno ofiar jak i wypadków bedzie o wiele mniej.
    • monika (gość)
    • CZY MOGĘ PRZEWOZIĆ TRZYLATKA NA PODDUPKU NA TYLNIM SIEDZENIU WZROST 100CM WAGA 16 KG CHCIAŁA BYM PRAWDZIWEJ ODPOWIEDZI PONIEWAŻ RÓŻNIE PISZĄ I DLATEGO CHCIAŁA BYM PRAWDZIWEJ ODPOWIEDZI.
    • wojtek (gość)
    • a ja wole coca cole
    • beata (gość)
    • a co z dziećmi 11-letnimi mającymi 156cm wzrostu? - to nie są mutanty rocznikowe ale ogólna norma rocznikowa
    • krokodylo
    • podwyższenie jest po to żeby pas auta był lepiej umiejscowiony na małym ciele dziecka. Dlatego dla maluchów potrzebny jest fotelik który ma swoje pasy i w razie wypadku ciało oprze się na większej powierzchni pasów, dziecko do 16 roku życia nie ma całkiem wykształconych i mocnych kości dlatego dla całkiem małych potrzebny jest fotelik, a nie podwyższenie. Dlatego małe dzieci uczy się gimnastyki bo mają "miękkie" kości, a sporty ekstremalne zaczyna się uprawiać dopiero jak nastolatki.
    • krokodylo
    • PS: tak prawnie można przewozić takie małe dzieci na podwyższeniu. Tylko czy to ma sens?
    • ola (gość)
    • lepiej przestrzegac przepisów i pamietac ze bezpieczenstwo naszego dziecka jest najwazniejsze
    • Jaro (gość)
    • Witam mam 5cio letniego syna ma 21 kg wagi czy mogę go wozić na siedzisku zamiast fotelika na tylnym siedzeniu?
    • Jula (gość)
    • Mogę wozić córkę która ma skończone 11 lat na przednim siedzeniu ?
    • misio (gość)
    • MAM GNOJKA 10 LAT , EBAMY WAŻY 75 KILO I NIESTETY MUSZE DOKUPIĆ PSYCZEPKE DO NIEGO BO SŁONIU SIE NIE MIEŚCI, ZJADŁ JUZ SWOJO MATKE I BRATA POMOCY
    • zib i (gość)
    • wytrzezwiej najpierw i napisz cos z sesem.
    • praktyka (gość)
    • Jest teoria i praktyka. Praktyka: Jedno dziecko 5 lat z tyłu na podwyższeniu drugie dziecko 4 lata w foteliku. Ostry, awaryjny zakręt i... fotelik się obrócił w pasach. Dziecko na podwyższeniu nie odczuło przeciążenia, większa powierzchnia styku dziecka i podwyższenia z siedzeniem? Dziecko 4 lat za ciężkie na fotelik? Fotelik mocowany zgodnie z instrukcją. Jedyną cechą fotelików jest to, że jak dziecko spi ma gdzie oprzeć głowę, natomiast co do bezpieczeństwa to nie mam przekonania - wydaje mi się, że jest to jeden z powodów wyciągania pieniędzy. Najbardziej dziwię się kobitkom, które wręcz w papierowych samochodach wożą dzieci. Żaden fotelik nie uratuje dziecka w zderzeniu mocniejszej konstrukcji z takim pojazdem. A ja poznałem inną zasadę z kraju gdzie pasy nie są wymaganie. Jedziesz z dzieckiem jedź do 40 km/h - u nas nie do przyjęcia, może za dobre drogi mamy.
    • Pani (gość)
    • Witam mam 4 letnich bliźniaków czy są podwójne foteliki żebym nie musiała się męczyć z przyczepieniem ich w samochodzie

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!