Dziś zablokują drogę nr 8 do Czech aż w 9 miejscach!

Małgorzata Moczulska
Źródło: Gazeta Wrocławska
Źródło: Gazeta Wrocławska
Dziś drogowy armagedon na krajowej ósemce. Trasa będzie blokowana aż w dziewięciu miejscach. Protestujący żądają budowy nowej, bezpiecznej drogi. Na obecnej zginęło w tym roku już 13 osób.
Źródło: Gazeta Wrocławska
Źródło: Gazeta Wrocławska

Krajowa ósemka - dolnośląska droga śmierci. Odcinek Wrocław - granica z Czechami to niespełna 115 kilometrów i ogromny ruch, nawet 20 tysięcy aut na dobę, do którego droga nie jest przystosowana. Na trasie kilkanaście miejscowości, wąska droga, bez pasów awaryjnych, a w wielu miejscach również bez poboczy. W dodatku mnóstwo wniesień i niewiele miejsc gdzie można bezpiecznie wyprzedzać. O konieczności budowy trasy szybkiego ruchu S8 (Wrocław - Kłodzko - Czechy) mówi się od co najmniej kilkunastu lat.

- I tylko mówi, bo mimo że giną tu ludzie, nowa, bezpieczna droga wiąż jest w dalekich, glistych wręcz planach - denerwują się kierowcy, którzy razem z mieszkańcami, głównie Kotliny Kłodzkiej, zmierzają się dziś o nową drogę głośno upomnieć.
Czeka nas drogowy armagedon?

W związku z protestem od południa czeka nas drogowy armagedon. To będzie największa  w historii blokada "ósemki". Przez cztery godziny droga blokowana będzie w dziewięciu miejscowościach. Protestujący będą przechodzić przez dziewięć przejść dla pieszych przez około 20 minut, całkowicie blokując ruch aut, po czym zejdą z pasów na 10 minut i tak przez półtorej godziny.

Protest rozpocznie się o godz. 12 na przejściu dla pieszych w Kobierzycach, a potem dołączać będą kolejne miejscowości: Niemcza, Szklary, Bardo, Boguszyn, Szalejów Górny, Polanica-Zdrój, Szczytna i w końcu od godz. 14.30 Dusz-niki-Zdrój.
Policja już od kilku dni prosi, by w miarę możliwości omijać tę trasę. Obawia się, że za-blokowanie tak ważnej drogi w kilku miejscach naraz spowoduje nie tylko ogromne korki (także na autostradowej obwodnicy Wrocławia i autostradzie A4), ale oznacza też duże trudności z dojazdem służb porządkowych do miejsca, gdzie może dojść do wypadków. A o to nie będzie trudno. Dlatego na trasie mają się pojawić dodatkowe patrole, a z góry sytuacje będzie monitorował policyjny śmigłowiec.

Każdy zna kogoś, kto miał tu wypadek

Jednym z organizatorów protestu jest Marcin Kożuchowski, mąż Magdaleny Małolepszej-Kożuchowskiej, która miesiąc temu zginęła w wypadku, wracając z blokady "ósemki" w Szczytnej. Tłumaczy, że wypadek jest jego osobistą tragedią, ale takich tragedii na tej drodze były setki, jeśli nie tysiące.

- Protest nie jest skierowany przeciwko kierowcom, prosimy ich o wyrozumiałość i korzystanie z objazdów, które przygotuje policja - mówi. - Każdy, kto mieszka w pobliżu, wie, co tu się dzieje i każdy zna kogoś, kto choć raz miał tutaj wypadek.
Przykładów nie trzeba długo szukać. Oto kilka z ostatniego pół roku. W czerwcu na odcinku  Kłodzko - Ząbkowice Śląskie fiat punto czołowo zderzył się z oplem vectrą. Pasażerka fiata zmarła, trzy osoby zostały ranne.

Dwa tygodnie później kolejna tragedia. Na odcinku między Kobierzycami a Magnicami samochód osobowy i ciężarówka, przewożąca betonowe elementy stropowe, zderzyły się czołowo. Kierowca osobówki zginął na miejscu. W końcu listopad i najpierw tragiczna śmierć po zderzeniu z tirem 25-letniej Magdaleny Małolepszej-Kożu-chowskiej, a potem dwóch innych osób w wypadku pomiędzy Kobierzycami a Domasła-wem, gdzie podczas manewru wyprzedzania czołowo zderzyły się ze sobą samochody osobowe.
W ciągu 11 miesięcy tego roku na trasie doszło do 89 wypadków, w których zginęło 13 osób, a 142 zostały ranne.
- Przyczynami były: nadmierna prędkość, nie zachowanie bezpiecznych odległości między samochodami oraz wyprzedzanie w niedozwolonych miejscach - mówi Krzysztof Zaporowski z dolnośląskiej policji. Podkreśla, że choć droga jest bardzo niebezpieczna, to jednak wypadków rok do roku jest mniej. Dla porównania w 2013 było ich 138 (zginęły 23 osoby). Na wyobraźnię działa też wiosna 2011 roku, kiedy w cztery tygodnie na "ósemce" doszło do 34 wypadków, w których zginęło 10 osób!

Urzędnicy wciąż niewzruszeni?

Tragiczna statystyka nie robi jednak wrażenia na urzędnikach. Nowej drogi nie ma w planach rządowych na najbliższe kilka lat. O powstanie S8 walczy Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego. Na jego zlecenie Instytut Rozwoju Terytorialnego z Wrocławia przygotowuje Studium Korytarzowe (jest to jeden z etapów przygotowania dokumentacji projektowej). Trzeba jednak przekonać rząd do finansowania tej inwestycji.

Od kilku lat próbuje to robić Monika Wielichowska, poseł z Kłodzka. - Ciągle przypominam o tym, jak ta droga jest potrzebna. Składam interpelacje, spotykam się z członkami rządu. Wierzę, że końcu musi to przynieść efekt - mówi pani poseł. Kilka dni temu wraz z samorządowcami z powiatu kłodzkiego i ząbkowickiego wystosowała w tej sprawie kolejny apel, tym razem do premier Ewy Kopacz.

Akcja dzisiejszej blokady drogi to również jeden z elementów tej walki. Podobnie jak fanpage w sieci: "Żądamy drogi S8 Wrocław - Granica Polski".

Jest szansa, ale trzeba złączyć siły

Co ważne, pierwsze efekty tej społecznej akcji już widać. Wczoraj z z sekretarzem stanu Ministerstwa Infrastruktury Zbigniewem Rynasiewiczem spotkał się Marcin Kożuchowski. - Plan rozbudowy dróg i autostrad 2014-20 jest już po konsultacjach międzyresortowych i w obecnej formie nie uwzględnia naszej S8, ale jest dla nas szansa. Plan trafił do opiniowania społecznego i jeśli uda nam się - a jestem pewny, że tak - przekonać wszystkie zainteresowane gminy, starostwa i Urząd Marszałkowski, by przyjął uchwały, w których nie zgadzają się z obecną formą planu, to S8 może zostać do niego dopisana - mówi Marcin Kożuchowski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty