Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Elektroniczne zabezpieczenia

Michał Grygier
Fot. Bosch: Montaż systemu zabezpieczającego pojazd przed kradzieżą trzeba powierzyć profesjonalnemu zakładowi.
Fot. Bosch: Montaż systemu zabezpieczającego pojazd przed kradzieżą trzeba powierzyć profesjonalnemu zakładowi.
Rocznie kradnie się w Polsce ok. 50 tys. pojazdów. Właściwe zabezpieczenie pojazdu zaczyna być coraz ważniejsze.

 

 

Żadne urządzenie dostępne na rynku nie zabezpieczy skutecznie naszego auta, jeżeli zostanie źle zamontowane. Decydując się na zakup elektronicznego zabezpieczenia sprawdźmy, czy posiada certyfikat jakości. Tylko alarmy z certyfikatem są honorowane przez towarzystwa ubezpieczeniowe.

 

Jak dzielimy zabezpieczenia?

 

Samochód powinien być chroniony przez przynajmniej dwa niezależne zabezpieczenia. Dzielą się one ze względu na poziom ochrony. Klasyfikacja według PIMOT-u rozróżnia cztery klasy.

Najprostsze urządzenia, klasy popularnej (POP), reagują na otwarcie maski, drzwi i bagażnika. Zazwyczaj nie blokują zapłonu, tylko ostrzegają syreną lub sygnałem pojazdu w razie próby kradzieży. Sterowane są pilotem lub kluczem kodowym.

Druga klasa, to poziom standardowy (STD). Zabezpieczenia z tej grupy posiadają budowę modułową. Mają co najmniej jedną blokadę silnika, czujnik ochrony wnętrza oraz syrenę z własnym zasilaniem. Sterowanie za pomocą zmiennokodowego klucza, bądź pilota. Trzecim poziomem jest klasa Profesjonalna (PRF). Takie zabezpieczenia są już niemałym kłopotem dla śmiałka, który chce ukraść nasze auto. Urządzenia klasy PRF wyposażone są w zasilanie

Fot. Ryszard Polit: Standardowy immobiliser montowany przez producenta samochodu jest łatwy do wyłączenia.
Fot. Ryszard Polit: Standardowy immobiliser montowany przez producenta samochodu jest łatwy do wyłączenia.

rezerwowe, co najmniej dwa czujniki ochrony wnętrza, dodatkową blokadę silnika bądź antynapad, kodowany wyłącznik serwisowy i dodatkowy czujnik otwarcia maski. Syrena posiada własne, niezależne zasilanie. Klucz (lub pilot) mają podwyższoną ochronę kodu. Czwarta klasa - Specjalna (EXTRA) - posiada wszystko co zostało wcześniej wymienione, plus czujnik położenia pojazdu (na wypadek, próby załadowania samochodu na lawetę) i radiopowiadomienie o uruchomieniu alarmu.

 

Co może odciąć immobiliser?

 

Szczególnie skuteczne zabezpieczenia, na przykład wykorzystujące technikę satelitarnego określania pozycji pojazdu zapewniają nam znaczącą zniżkę na AC. Jednocześnie możemy zastosować prostsze i mniej kosztowne systemy, które również zapewnią nam zniżki. Takie systemy musimy jednak stosować nie jako pojedynczy element, ale jako zespół zabezpieczeń. Zalicza się do tego blokada pompy paliwa, której sforsowanie okupione jest zdemontowaniem kanapy, pod którą złodziej znajdzie zanitowaną blachę chroniącą moduł odcinający zasilanie. Innym przykładem jest włączana elektronicznie "mechaniczna" blokada hamulców. Elektroniczne systemy mogą również odciąć pompę paliwa, zapłon lub rozrusznik. Wybierając zabezpieczenie zwróćmy uwagę na ilość blokowanych obwodów i sposób wyłączania blokady. Immobilizer zbliżeniowy jest nowatorskim urządzeniem elektronicznym, sterowanym bezdotykowo programowalnym identyfikatorem - transponderem (klucz elektroniczny umieszczony na breloczku). Immobilizer zabezpiecza samochód rozcinając elektryczne obwody instalacji pojazdu

Fot. Bosch: Montaż systemu zabezpieczającego pojazd przed kradzieżą trzeba powierzyć profesjonalnemu zakładowi.
Fot. Bosch: Montaż systemu zabezpieczającego pojazd przed kradzieżą trzeba powierzyć profesjonalnemu zakładowi.

przekaźnikami. Połączenie obwodów jest możliwe jedynie po uprzednim zbliżeniu breloczka do zasięgu ukrytej pętli i przekręceniu stacyjki.

 

Komfortowe bezpieczeństwo

 

Standardem dziś są systemy antynapad, czy antyporwanie, które bezpiecznie ryglują zamki drzwi po zapaleniu silnika, wyłączają silnik itp. Skomplikowane elektronicznie systemy mogą automatycznie domykać szyby, zdalnie uruchomić silnik (kiedy jeszcze jesteśmy np. w domu w celu rozgrzania jednostki), czy też  podtrzymywać przez kilka minut pracę silnika wyposażonego w turbosprężarkę, umożliwiając w ten sposób właściwe jej schłodzenie. Wartą uwagi jest również opcja przywołania kierowcy przez czekającego przy samochodzie pasażera czy lokalizacja pojazdu na parkingu, co jest szczególnie przydatne kiedy parkujemy samochód na ciemnym parkingu. Stan serwisowy - jest bardzo pomocny, kiedy istnieje konieczność odprowadzenia samochodu do mechanika. W stanie serwisowym system jest wyłączony i nie powoduje utrudnień podczas naprawy auta. Nie musimy też zdradzać mechanikowi w jaki sposób wyłączamy system i gdzie znajduje się ukryty przycisk bądź obejście awaryjne centrali.

 

Inwestycja w zmysły

 

Oprócz standardowych czujników można zainwestować w dodatkowe zmysły. Zalecany jest montaż czujników ultradźwiękowych, które wykrywają ruch w kabinie pojazdu. Dobre czujniki ultradźwiękowe są odporne na zakłócenia innych urządzeń elektronicznych i nie ulegają wzbudzeniu pod wpływem przypadkowych sygnałów.

Podobne funkcje jak czujnik ultradźwiękowy spełnia czujnik mikrofalowy, który wytwarza wokół pojazdu pole elektromagnetyczne o zasięgu od 0,5 m do 3 m. Próba poruszania się w zasięgu czujnika wzbudza alarm. System "pralarm" - to krótki pojedynczy impuls alarmujący wywołany krótkotrwałym naruszeniem strefy chronionej przez czujnik dodatkowy. W opcji "panic" naciśnięcie odpowiedniego guzika w pilocie powoduje kilkusekundowy alarm. Na rynku dostępnych jest wiele innych czujników, np. zbicia szyby czy wstrząsu. Cyfrowy czujnik przechyłu wykrywa ruch samochodu, a docierające do niego sygnały są poddawane działaniu inteligentnego algorytmu filtrowania, wykluczającego wzbudzenie np. pod wpływem warunków pogodowych.

 

Montaż

 

Zabezpieczenia powinny być montowane w profesjonalnych zakładach, które unikają schematycznego montowania poszczególnych elementów systemu. Nie tyle sam system bywa trudny do pokonania, co jego umiejscowienie.  

 

Klasyfikacja zabezpieczeń według PIMOT:

 

Klasa

Alarmy

Immobilisery

Popularna (POP)

Stały kod pilota, czujniki otwarcia klapy i drzwi, własna syrena.

Minimum jedna blokada w obwodzie z prądem o natężeniu 5A.

Standard (STD)

Pilot o zmiennym kodzie, sygnalizacja syreną i światłami, jedna blokada silnika, czujnik chroniący nadwozie przed włamaniem, funkcja paniki.

Dwie blokady w obwodach z prądem o natężeniu 5A, samoczynne włączanie po wyjęciu kluczyka ze stacyjki lub zamknięciu drzwi. Urządzenie odporne na zanik napięcia i rozkodowanie.

Profesjonalna (PRF)

Jak wyżej, dodatkowo ma zasilanie rezerwowe, dwa czujniki chroniące nadwozie przed włamaniem, blokadę dwóch obwodów elektrycznych odpowiedzialnych za uruchomienie silnika, odporność na uszkodzenia elektryczne i mechaniczne.

Trzy blokady w obwodach z prądem o natężeniu 7,5A, samoczynne załączanie, tryb serwisowy, odporność na rozkodowanie, zanik napięcia, uszkodzenia mechaniczne i elektryczne. Co najmniej 1 milion wzorów klucza.

Specjalna (EXTRA)

To samo, co profesjonalne oraz czujnik położenia samochodu i radiowe powiadamianie o włamaniu. Urządzenie musi być bezawaryjne przez rok testowania.

Wymagania jak w klasie profesjonalnej oraz sprawdzenie w praktyce przez 1 rok.

 

Orientacyjne ceny alarmów samochodowych w złotych:

 

Alarm - podstawowy poziom ochrony

380

Alarm - podstawowy poziom ochrony z pamięcią zdarzeń

480

Alarm - podwyższony poziom ochrony

680

Alarm- klasy profesjonalnej

800

Immobiliser transponderowy

400

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty