Na ulicach Kielc sprawdziliśmy Rometa 4E – polski dwumiejscowy samochód elektryczny, który miał być tanią w zakupie i eksploatacji propozycją dla mieszkańców miast. Aby zwiększyć zainteresowanie nim i dotrzeć do potencjalnych odbiorców, Romet prezentował 4E rotacyjnie w 44 miastach kraju.
Rynek nie zgotował jednak elektrycznemu Rometowi ciepłego przyjęcia. 4E nie jest już oferowany. Na używane egzemplarze za kilkanaście tysięcy złotych można natknąć się w serwisach ogłoszeniowych. Fabrycznie nowy, w zależności od dodatkowego wyposażenia (radio, felgi, kolorystyka itp.), kosztował od 32 do 36 tysięcy złotych.
W myśl obowiązujących przepisów Romet 4E nie jest samochodem, a jedynie „innym pojazdem czterokołowym". Do jego prowadzenia wystarczy więc 16 lat i prawo jazdy kategorii B1. Tylne koła Rometa są wprawiane w ruch przez silnik o mocy 6,8 KM, który może pracować na dwa sposoby. W trybie „eko" auto rozpędza się maksymalnie do 42 km/h i można nim przejechać, według producenta, dystans nawet 180 km. Dostępny jest również tryb jazdy szybkiej, kiedy Romet będzie poruszał się z prędkością około 65 km/h, jednak wtedy jego zasięg maleje do 90 km. W mroźne dni zasięg mógł być mniejszy.
O zapasie energii informuje czytelny wyświetlacz. Naładowanie rozładowanych akumulatorów o pojemności 16,5 kWh zajmuje do 8-9 godzin. Do uzupełnienia zapasu prądu wystarczy normalne gniazdko 230V. Producent zapewniał, że komplet dziewięciu akumulatorów, jakie znajdują się w pojeździe, starcza na około 400 cykli ładowania, czyli na pokonanie do 72 tys. km. Po tym czasie trzeba zaopatrzyć się w nowe baterie – ich cenę szacowano na 9 tys. zł.
Duże wrażenie robi koszt przejechanie 100 km. W trybie eko przejechanie 100 km to jedynie 6 zł mniej w kieszeni. Jest to zdecydowanie lepszy wynik od silników zasilanych LPG, nie mówiąc już o oleju napędowym czy benzynie.
Na ulicach miasta Romet 4E sprawdza się bardzo dobrze. Niska waga w połączeniu z trybem szybkim pozwalają na sprawne rozpędzanie. Romet 4E jest zwrotny i łatwo się nim manewruje. Tryb eko jest znakomity do jazdy w korkach, gdzie niższa wydajność silnika pozwoli wydłużyć żywotność baterii. Tylko trzy metry długości sprawiają, że Rometa łatwo jest zaparkować, można też z dużą swobodą poruszać się po naprawdę ciasnym parkingu. Pojemny bagażnik pozwoli bez problemu przewieźć nawet duże zakupy z supermarketu. Na szerokich dwupasmowych drogach podmiejskich, po których jeździ się szybciej, Romet czuje się znacznie gorzej. Jazda w trybie eko z prędkością 45 km/h denerwuje innych kierowców. W miarę znośnie robi się po przełączeniu na tryb szybki, kiedy 65 km/h pozwala na bezkonfliktowe poruszanie się prawym pasem ruchu.
Na przednich fotelach wygodnie usiądą osoby średniego wzrostu. Wyżsi i tężsi pasażerowie będą narzekać na ciasnotę. Wnętrze Rometa 4E nie prezentuje się zbyt korzystnie. Elementy deski rozdzielczej były wykonane z niskiej jakości plastiku i źle zmontowane. Dźwignie kierunkowskazów wydawały nieprzyjemne trzaski, a podczas jazdy po dziurach trzeszczało siedzenie. Testowany samochód był wyposażony w radio z wejściem na karty SD i kabel USB.
Mimo pewnych niedoróbek, Romet 4E stanowił alternatywę dla pojazdów z silnikiem spalinowym, bijąc je niskimi kosztami jazdy, oferując przy tym zadowalające osiągi w mieście.
Pozostaje trzymać kciuki, by kolejna generacja elektrycznych aut z Polski połączyła niskie koszty eksploatacji z lepszym standardem wykonania i umiarkowaną ceną. Dynamika i prędkość maksymalna powinny być jeszcze lepsze, gdyż projekt nie zakłada stworzenia auta dla posiadaczy prawa jazdy B1.
Romet 4E - dane techniczne
Nadwozie: stalowe, samonośne, dwumiejscowe
Długość: 3090 mm
Szerokość: 1420 mm
Wysokość: 1480 mm
Masa bez baterii: 500 kg
Masa baterii: 324 kg
Prędkość maks. (tryb szybki/tryb eko): 62/42 km/h
Zasięg: 90/180 km
Zdolność pokonywania wzniesień o maks. nachyleniu: 20 proc.
Czas ładowania: <10h
System hamulcowy: dwuobwodowy hydrauliczny
Hamulec postojowy: ręczny na tylną oś
Hamulec przód: tarczowe
Hamulec tył: bębnowe
Zawieszenie przód: kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył: wahacz wzdłużne na belce skrętnej
Silnik: 72V AC 5 kW (6,8 KM)
Ładowarka: 72V / 25 A
Typ baterii: kwasowo-ołowiowe
Baterie: 8V / 150Ah x 9
Koła: obręcze aluminiowe 145/70 R12
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?