Elektryczny samochód dostawczy z Polski. Tak wygląda

Marta Danielewicz
Wspólnymi siłami Ursus i zakłady Cegielskiego mają stworzyć elektryczny samochód przyszłości. Fot. Waldemar Wylegalski
Wspólnymi siłami Ursus i zakłady Cegielskiego mają stworzyć elektryczny samochód przyszłości. Fot. Waldemar Wylegalski
Zakłady Cegielskiego rozpoczynają produkcję silnika elektrycznego do dostawczaka Ursusa, Volkswagen natomiast bierze pod uwagę Wrześnię do produkcji e-Craftera.
Wspólnymi siłami Ursus i zakłady Cegielskiego mają stworzyć elektryczny samochód przyszłości. Fot. Waldemar Wylegalski
Wspólnymi siłami Ursus i zakłady Cegielskiego mają stworzyć elektryczny samochód przyszłości.

Fot. Waldemar Wylegalski

Niemiecki koncern Volkswagen planuje produkcję elektrycznego Craftera w nowej fabryce pod Wrześnią. To na razie plan. Pojazd póki co został zaprezentowany podczas targów samochodów użytkowych w Hanowerze.

- W początkowej fazie projektu ostateczny kształt samochodu będzie nadawany w Hanowerze, co jest wyrazem współpracy między zakładami w Polsce i w Niemczech. W kolejnych fazach realizacji produkcja zostanie przeniesiona do zakładu we Wrześni - poinformowała media Dagmara Prystacka, rzeczniczka Volkswagen Poznań.

To oznacza, że same projekty będą powstawały w Niemczech, natomiast produkcja wszystkich silników, przede wszystkim elektrycznego odbywać się będzie pod Wrześnią. Produkcję aut elektrycznych w Polsce sugerował już w rok temu - Jens Ocksen, prezes fabryki Volkswagen Poznań w rozmowie z „Głosem Wielkopolskim”. - Jeśli chodzi o przyszłość i elektryfikację aut użytkowych, to Volkswagen Poznań będzie odgrywał bardzo ważną rolę. Musimy pracować nad autem elektrycznym. Będzie ono bardziej przyjazne dla środowiska, zwłaszcza w centrum miasta, które z kolei ma być chronione przed ruchem. Już niedługo duże tiry nie będą mogły wjeżdżać do miasta - zapowiadał Jens Ocksen.

Zobacz także: Używany Ford Mondeo. Wady i zalety

Dla polskiego rządu to rozwiązanie idealne, zwłaszcza że Rada Ministrów pod koniec marca przyjęła Plan Rozwoju Elektro-mobilności w Polsce. Jednym z celów przyjętej strategii jest, by do 2025 przynajmniej 30 procent producentów i poddostawców aut elektrycznych zarejestrowanych i kojarzonych było z Polską. W tę politykę od dawna wpisuje się działalność firmy Solaris. W tym roku elektryczny autobus Solaris Urbino zdobył statuetkę „Bus of the Year”, jednak do takiego sukcesu firma dochodziła latami. - Solaris w 2001 roku wypuścił na ulice polskich i zagranicznych miast najpierw elektryczne trolejbusy. Następnie w 2006 roku zostaliśmy pierwszym europejskim producentem autobusów hybrydowych, by w końcu, w 2011 roku wyprodukować pierwszy nasz autobus elektryczny. Dziś autobusów tego typu jest 100 w Polsce i na świecie - mówi Mateusz Figaszewski, pełnomocnik zarządu do spraw rozwoju elektromobilności.

[page_break]

Wspólnymi siłami Ursus i zakłady Cegielskiego mają stworzyć elektryczny samochód przyszłości. Fot. Waldemar Wylegalski
Wspólnymi siłami Ursus i zakłady Cegielskiego mają stworzyć elektryczny samochód przyszłości.

Fot. Waldemar Wylegalski

Ambitne plany w tym zakresie mają też zakłady HCP, które ogłosiły oficjalnie, że wraz z firmą Ursus chcą stworzyć elektryczny samochód przyszłości. Innowacyjny napęd do auta, zaprojektowany przez naukowców z Politechniki Gdańskiej będzie produkowany w HCP. Podczas konferencji prezes zapewniał, że produkt będzie konkurencyjny. - Innowacyjne napędy z indukcyjnymi silnikami pięciofazowymi wyróżnia podwyższony moment obrotowy. Jest o 15 proc. większy niż rozwiązania dostępne na rynku. Nasz produkt wyróżnia też bezczujnikowe sterowanie silnikiem i lekkość. Wcześniej naukowcy robili badania dla zagranicznych koncernów, ale teraz to nam udostępnią całą technologię - mówi Wojciech Więcławek, prezes HCP.

Auto ma być seryjnie produkowane od przyszłego roku. W jego powstanie i realizację nowej strategii rozwoju HCP, Fundusz Rozwoju zainwestuje w Poznaniu 40 mln złotych. Konkurencja jednak studzi zapał prezesa HCP. - Sama prezentacja prototypu na targach to jedno. Samochód trzeba jeszcze wyprodukować i wypromować. Budowanie takiej pozycji na rynku to kilkanaście lat prac nad produktem. Po okresie dziesięciu lat, gdy produkt jest już na rynku, dopiero wtedy następuje jego weryfikacja, czy on w ogóle się sprawdza -zauważa Figaszewski.

Jak sprawdzić punkty karne przez internet?

Dodatkowo fachowcy z branży mówią, że fundusz, który założył HCP może nie wystarczyć. Takie marki jak Volvo przeznaczają na produkcję aut elektrycznych 100 mld euro.

Polski Fundusz Rozwoju inwestuje 40 milionów złotych w realizację nowej strategii rozwoju Spółki, która umożliwi wejście w perspektywiczne obszary działalności i wprowadzenie innowacyjnych produktów, takich jak zaprezentowany podczas targów Hannover Messe napęd do pojazdów elektrycznych.

Umowa inwestycyjna pomiędzy zakładami Cegielskiego, akcjonariuszem spółki, reprezentowanym przez Ministerstwo Rozwoju oraz Funduszem Rozwoju została podpisana w ostatni piątek, 28 kwietnia. Plan opracowany przez Zarząd H. Cegielskiego ma na celu przywrócenie Spółce stałej rentowności i wprowadzenie jej na tor rozwoju na najbliższe lata.

Źródło: Głos Wielkopolski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty