Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ergonomia wnętrza samochodu, czyli praktyczność i bezpieczeństwo

Motofakty.pl
Zaprojektowanie wnętrza samochodu jest trudną sztuką. Designerzy muszą pogodzić walory estetyczne, jak również znaleźć miejsce na osadzenie przycisków do obsługi systemów podnoszących komfort i bezpieczeństwo. Jak z zadania wybrnął zespół odpowiedzialny za przygotowanie nowego Fiata Tipo?
Fot. archiwum
Fot. archiwum

Kompaktowy sedan Fiata przebojem wdarł się na rynek. Pierwsze 1200 z puli 1500 przewidzianych samochodów sprzedano, nim auto zdążyło pojawić się w salonach. Sukces jest wypadkową atrakcyjnie stylizowanego nadwozia, przestronnego wnętrza, pojemnego bagażnika i bardzo konkurencyjnej ceny do jakości.

Wystarczy wspomnieć, że Tipo wyposażone we wszystko, co niezbędne, czyli czołowe poduszki powietrzne, ESP, system audio oraz manualną klimatyzację Fiat wycenił na 42 600 zł. To kwota, jakiej niektóre marki żądają za podobnie wyposażone… auto miejskie.

Tipo było od początku projektowane jako sedan, a w pracach nad nim uczestniczył zespół złożony z przeszło 2000 ekspertów. Ze swojego zadania doskonale wywiązali się designerzy. Nowy sedan Fiata był projektowany z myślą o sprzedaży na różnych rynkach, a jak wiadomo, gusta w różnych zakątkach świata bywają odmienne. Proporcjonalne i nie pozbawione atrakcyjnych smaczków nadwozie cieszy nawet oko wymagających mieszkańców Europy.

Fot. archiwum
Fot. archiwum

Dobre wrażenie robi również wnętrze. Jego twórcy postawili na elegancką prostotę. Głównym elementem dekoracyjnym kokpitu jest metalizowana listwa z najczęściej używanymi przyciskami - do otwierania bagażnika, ryglowania drzwi i włączania trybu silniejszego wspomagania układu kierowniczego (City). Piętro niżej znalazł się wygodny panel sterowania klimatyzacją z pokrętłami ułatwiającymi szybką zmianę temperatury czy siły nawiewu.

Wyświetlacz systemu multimedialnego ulokowano na identycznej wysokości, co panel wskaźników. Taka lokalizacja zapewnia dobry wgląd w informacje pojawiające się na dotykowym ekranie.

Fot. archiwum
Fot. archiwum

Aby maksymalnie uprościć obsługę systemu UConnect i nie zmuszać kierowcy do częstego odrywania wzroku od drogi, pod 5-calowym wyświetlaczem osadzono przyciski do szybkiego przełączania się między kluczowymi funkcjami - radioodtwarzaczem, dodatkowymi źródłami dźwięku, nawigacją, menu zestawu głośnomówiącego oraz dostępem do aplikacji. Formę wirtualnych przycisków i zakładek, coraz częściej spotykanych w nowoczesnych samochodach, mają dopiero poboczne funkcje czy menu do zmiany ustawień.

Między przejrzystymi wskaźnikami znalazł się sporych rozmiarów wyświetlacz komputera pokładowego. Kolorystykę i krój czcionek dobrano tak, by ułatwić odczytywanie informacji, co wpływa na bezpieczeństwo - aby sprawdzić wskazania, kierujący jedynie na krótką chwilę musi oderwać wzrok od drogi.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty