Poza wydaniem interesującej publikacji „500L: a Fiat Design Approach" (500L: Design samochodu według Fiata), projektanci tego
samochodu spotkali się w Turynie z dziennikarzami z całego świata, przybliżając założenia tego projektu i inspiracje, dzięki którym to auto powstało. Oddział Fiat Design działający pod kierownictwem Roberto Giolito już wielokrotnie przyczynił się do sukcesów włoskiego wzornictwa na świecie. Ich najnowsze dzieło śmiało nawiązuje do tradycji, z której włoscy styliści mogą czerpać całymi garściami.
A historii tej firmy nie brakowało oryginalnych, a czasem prostych, ale cieszących się uznaniem klientów modeli. Wymieńmy choćby Fiata Multipla 600 z roku 1956, któremu „swoisty hołd składa" 500L, przejmując niektóre uniwersalne walory pierwowzoru ale i
zachowując jego szczególny „dziedziczny" pierwiastek, „Pięćsetkę" w roku 1957, Fiata 127 z roku 1972, pierwszą Pandę 1980 i Fiata Uno 1983, czy oryginalną stylistycznie uniwersalną Multiplę z 1998 roku.
Droga realizacji projektu „500", która dla Fiata oznaczała istotny etap w kształtowaniu własnego stylu, znajduje obecnie kontynuację w postaci wielofunkcyjnego modelu 500L. Samochód ten jest zwieńczeniem pracy, w czasie której zespół jego projektantów stawiał czoła problematyce znalezienia odpowiednich technologii, realizacji strategii marki oraz badaniom nad stopniem zadowolenia klientów, obecnie i w przyszłości. Należało także wyjść poza zwyczajową relację forma-funkcjonalność, by w centrum uwagi znalazł się użytkownik samochodu i jego potrzeby.
Skonstruowany na bazie nowej platformy segmentu B, Fiat 500L jest samochodem adresowanym do szerokiej i zróżnicowanej społeczności, poszukującej wyższych standardów w zakresie wnętrza i komfortu. I tak dochodzimy do „optymalnego wykorzystania przestrzeni", jednego z najważniejszych zadań postawionych przed stylistami Fiat Group w trakcie projektowania nadwozia 500L. Przednia część kabiny pasażerskiej ma maksymalną szerokość (mierzoną na poziomie ramion) 1456 mm, a przestrzeń na głowę (odległość od siedzenia do sufitu) - 1034 mm (w części tylnej odpowiednio 1387 oraz 993 mm). Pojemność bagażnika sięgająca 400 litrów może być jeszcze zwiększona odpowiednią konfiguracją kabiny pasażerskiej. Wskaźniki, pokrętła i wyłączniki oraz wyposażenie audio-infotainment zgrupowano w dwóch wydzielonych, ale
sąsiadujących ze sobą tzw. „wyspach" na tablicy przyrządów.
Efektem zastosowania budowy typu „cab forward", jest ograniczenie długości błotników i przedniej części nadwozia, na rzecz zwiększenia pojemności wnętrza, szczególnie pod względem szerokości na poziomie okien bocznych i przestrzeni pionowej. Największe w tej kategorii pojazdów szklane okno dachowe posiada powierzchnię 1,5 metra kwadrtowego.
Użytkowanie samochodu oznacza zdolność korzystania z jego funkcjonalnego wyposażenia tak, aby ułatwiać i uprzyjemniać jego codzienną eksploatację. Wiąże się to z zastosowaniem nowoczesnych technologii, których właściwości mają wpływ na zdrowie i dobre samopoczucie, i fizyczne, i psychiczne użytkowników. Obejmują one m.in.
wzmocnioną strukturę kabinę pasażerską, zgodną z wymogami konstrukcyjnymi i materiałowymi amerykańskich testów zderzeniowych oraz nową płytę podłogową, którą 500L dzielić będzie z kolejną generacją tego modelu. Sterowanie systemami łączności sieciowej, nawigacji oraz infotainment odbywa się przy pomocy intuicyjnych interfejsów i funkcjonalnych narzędzi.
Wybór gamy kolorystycznej Fiata 500L oraz materiałów wystroju wnętrza należał do zespołu Colour & Material Fiat Group Automobiles. Dzięki przeprowadzonym badaniom , oprócz uzyskania ponad trzydziestu kombinacji barw karoserii i dachu, możliwe było określenie i zastosowanie szeregu nowych technologii oraz procesów produkcji, które gwarantują wysoką jakość wykonania.
Nowy model Fiata produkowany jest w nowych zakładach w Serbii, a na rynku polskim zadebiutuje w drugiej połowie roku.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?