Pierwsza generacja Bravo była produkowana w latach 1995-2001. Auto powstawało jako trzydrzwiowy hatchback. W wersji pięciodrzwiowej było dostępne jako model Brava, różniący się tylną częścią nadwozia. Samochody zastąpiły na rynku niezwykle popularne Tipo. Zachwyciły przede wszystkim futurystyczną stylistyką, pełną opływowych kształtów.
W 2001 roku Fiat zakończył produkcje Bravo, zastępując go na rynku modelem Stilo. Ten ruch okazał się jednak chybiony, nowe auto nie zrobiło na rynku furory. Było dość awaryjne i sprzedawało się kiepsko, dlatego Włosi w 2007 roku postanowili zrobić krok w tył i powrócili do produkcji Bravo. Nowa, II generacja auta została jednak zbudowana od podstaw, przy użyciu znacznie lepszych materiałów. Auto okazało się strzałem w dziesiątkę, gdyż za rozsądną cenę zaoferowano samochód bardzo dobrze wyposażony i wykonany. Najlepszym dowodem na potwierdzenie jakości auta jest fakt, że na rynku samochodów używanych Bravo II trzyma cenę, a zadbane egzemplarze zmieniają właściciela bardzo szybko.
Nowe Bravo było produkowane między 2007 a 2014 rokiem. W tym czasie przeszło dwa liftingi. Pierwszy z nich przeprowadzono w 2010 roku. Wprowadzono nową kolorystykę grilla, boczne lusterka i klamki malowano od tej pory w większości wersji wyposażenia pod kolor nadwozia. Niewielką, ale widoczną zmianą było też wprowadzenie nieco przyciemnionych kloszów przednich reflektorów. Drugi lifting nie do końca dotyczy rynku europejskiego. Zmiany wprowadzono bowiem w 2014 roku z myślą o rynku południowoamerykańskim. Bravo ze zmienionym przednim zderzakiem i reflektorami jest produkowane od tej pory w Brazylii.
Sprawdź skrzynię biegów
Na rynku europejskim samochód był sprzedawany w dziewięciu wersjach silnikowych, opierających się na jednostkach napędowych o czterech pojemnościach. Benzyniaki to wolnossące 1.4 o mocy 90 KM i turbodoładowane 1.4 T-Jet w wersjach 120 i 150 KM. W latach 2010-2012 Bravo było wyposażone także w jednostkę MultiAir rozwijającą 140 KM. Na początku produkcji podstawowym dieslem był 1.9 MultiJet o mocy 120 i 150 KM. W 2007 roku dołączyła do niego wersja 2.0 MultiJet (165 KM). Od 2008 roku auto wyposażano ponadto w jednostki wysokoprężne o pojemności 1,6 litra w wersjach o mocy 105 i 120 KM.
Zobacz także: Jak dobrać olej silnikowy?
Usterki niezależne od wersji silnikowych dotyczą m.in. elektroniki i klimatyzacji. Słabym punktem jest tu przede wszystkim skraplacz, który potrafi się rozsypać podczas eksploatacji. W egzemplarzach z początku produkcji problematycznym elementem była także tylna belka, która na dziurawych drogach szybko zaczynała hałasować. Z tym elementem Fiat jednak się uporał i w samochodach produkowanych po 2009 roku nie trzeba się już obawiać takich „niespodzianek”.
[page_break]
Sporo problemów mogą przysporzyć skrzynie biegów. Manualna, sześciobiegowa przekładnia oznaczona symbolem M32 nie wytrzymuje próby czasu ze względu na słabe łożysko pracujące na końcu wałka atakującego. Element nie jest trwały i dość szybko się zaciera. Samochód da o tym znać hałasując w czasie szybszej jazdy na dwóch najwyższych biegach. Ciężej będą wchodzić także przełożenia. Jeśli kierowca nie naprawi usterki na czas, łożysko rozsypie się, doprowadzając do uszkodzenia kół zębatych i synchronizatorów. Może jednak doprowadzić także do uszkodzenia swojego gniazda i obudowy. W najgorszym wypadku trzeba się wówczas liczyć nawet z wymianą skrzyni.
Automatyczna przekładnia Dualogic pod względem mechanicznym jest nieco trwalsza, ale trapią ją usterki układu sterującego. Kierowcy narzekają też na powolną zmianę przełożeń, co przekłada się na gorsze osiągi samochodów. Silniki benzynowe są bardzo trwałe. Jedyną ich bolączką jest spore zapotrzebowanie na olej. Zdarza się, że w wersji 1.4 90 KM na 1000 km ubywa go nawet 200-300 ml, dlatego butelka na dolewkę to obok gaśnicy i koła zapasowego obowiązkowe wyposażenie tego modelu.
Nieco więcej problemów przysparzają jednostki wysokoprężne. Na forach internetowych zrzeszających właścicieli Fiatów Bravo sporo uwag można znaleźć pod adresem turbosprężarek, które są trapione przez wycieki oleju. Egzemplarze wyposażone w filtry cząstek stałych wymagają regularnej jazdy na dłuższych dystansach. W Bravo jest to element, który szybko się zapycha niedopalonymi zanieczyszczeniami. Auto zużywa wówczas więcej paliwa i traci moc. Sygnałem do czyszczenia filtra może być także rosnący poziom oleju, który miesza się wówczas z paliwem. Konieczna jest wówczas także wymiana oleju i filtra. W wersji dwulitrowym dieslem, na początku produkcji występowały problemy z oprogramowaniem silnika. Z kolei w aucie z jednostką 1.9 słabym elementem są klapki regulujące przepływ powietrza w kolektorze dolotowym.
W zawieszeniu najsłabszym punktem są łączniki stabilizatora. Jeżdżąc po dziurawych drogach trzeba być przygotowanym na ich wymianę nawet co 30 tys. km. Na szczęście na rynku jest sporo niezłej jakości zamienników, które kosztują zaledwie po kilkadziesiąt złotych za sztukę.
Dobrze wykonany, umiarkowanie pojemny
Pod względem wykonania Bravo II generacji jest dobrym samochodem. Materiały tapicerskie są trwałe i przyjemne w dotyku. Fotele nawet w autach z dużym przebiegiem nie wykazują większych oznak zużycia, poszycie jest odporne na przetarcia. Centralną częścią opływowego, futurystycznego kokpitu jest panel sterowania radiem, który w bogatszych wersjach wyposażenia może być zastąpiony dużym, kolorowym wyświetlaczem obsługującym także nawigację.
W przedniej części nadwozia miejsca jest pod dostatkiem, ale kiedy zajmą ją wysokie osoby, z tyłu zaczyna się robić ciasno. 400-litrowy bagażnik jest w miarę pojemny, ale obszerne obudowy nadkoli nieco ograniczają możliwości załadunku. Podobnie jak wysoki próg. Dlatego wyjeżdżając na wakacje z dziećmi, raczej nie obejdzie się bez inwestycji w obszerny boks dachowy.
Zobacz także: Testujemy Hyundaia Elantrę z silnikiem 1.6 MPI
Kupując używane Bravo, warto postawić na wersję z silnikiem benzynowym. Bez względu na to, czy postawimy na jednostkę wolnossącą, czy turbodoładowaną, auto będzie mniej awaryjne. Wybierając diesla należy dokładnie zweryfikować jego stan, zwracając szczególna uwagę na filtr DPF, zawór EGR i turbinę. Układy wtryskowe są tu dość solidne, ale tankowanie złej jakości paliwa także prędzej czy później zakończy się kosztowną awarią. W egzemplarzach bezwypadkowych raczej nie należy się obawiać korozji. Jeśli auto rdzewieje, można przypuszczać, że było w przeszłości naprawiane przez lakiernika, który nie do końca podołał powierzonej mu pracy. Samochody z początku produkcji można kupić już za około 18-19 tys. zł, ale najczęściej takie egzemplarze wymagają już na początku większych nakładów finansowych. Dlatego lepiej dołożyć do tej kwoty 2-4 tys. zł i postawić na auto z udokumentowaną historią serwisową, w pełni sprawne.
Plusy
- atrakcyjna sylwetka
- ponadczasowa stylistyka
- trwałe silniki benzynowe
Minusy
- awaryjne silniki diesla
- problematyczne skrzynie biegów
- wysokie ceny zadbanych egzemplarzy
Fiat Bravo – dane techniczne i osiągi | ||||||
Wersja silnikowa | Pojemność skokowa (cm3) | Moc maks (KM/obr/min) | Maks moment obr. (Nm/obr/min) | Prędkość maks. (km/h) | Przysp. 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
1.4 MPI | 1368 | 90/5500 | 128/4500 | 179 | 12,5 | 6,3 |
1.4 T-Jet | 1368 | 120/5000 | 206/1750 | 197 | 9,6 | 6,3 |
1.4 MultiAir | 1368 | 140/5000 | 230/1750 | 204 | 8,9 | 5,7 |
1.6 JTD | 1598 | 120/4000 | 300/1500 | 195 | 10,3 | 4,8 |
1.9 JTD | 1910 | 150/4000 | 320/2000 | 209 | 8,5 | 5,6 |
Średnie ceny używanych egzemplarzy | |||||
Silnik/rocznik | 2007 | 2008 | 2010 | 2012 | 2014 |
1.4 MPI | 18 | 21 | 22,5 | 27 | - |
1.4 T-Jet | - | 23 | 25 | 34 | - |
1.6 JTD | - | 18,5 | 20 | 26 | - |
1.9 JTD | 17,5 | 18 | 19,5 | 23 | - |
Fiat Bravo - wymiary | |
Długość | 4336 mm |
Szerokość | 1792 mm |
Wysokość | 1498 mm |
Rozstaw osi | 2600 mm |
Masa własna | 128 - 1440 kg |
Pojemność bagażnika | 400 l |
Pojemność baku | 58 l |
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?