Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Bravo II (2007-2014). Solidny i dość tani kompakt

Bartosz Gubernat
Używany Fiat Bravo II (2007-2014). Nowoczesny, solidny i dość tani kompaktMimo upływu lat Fiat Bravo ciągle wygląda atrakcyjnie. Nie jest przy tym nadmiernie usterkowy, a ceny na rynku wtórnym nie należą do wygórowanych - szczególnie na tle kompaktowych konkurentów z Niemiec czy Japonii.fot. Bartosz Gubernat
Używany Fiat Bravo II (2007-2014). Nowoczesny, solidny i dość tani kompaktMimo upływu lat Fiat Bravo ciągle wygląda atrakcyjnie. Nie jest przy tym nadmiernie usterkowy, a ceny na rynku wtórnym nie należą do wygórowanych - szczególnie na tle kompaktowych konkurentów z Niemiec czy Japonii.fot. Bartosz Gubernat
Mimo upływu lat Fiat Bravo ciągle wygląda atrakcyjnie. Nie jest przy tym nadmiernie usterkowy, a ceny na rynku wtórnym nie należą do wygórowanych - szczególnie na tle kompaktowych konkurentów z Niemiec czy Japonii.

Pierwsza generacja Bravo była produkowana w latach 1995-2001. Auto powstawało jako trzydrzwiowy hatchback. W wersji pięciodrzwiowej było dostępne jako model Brava, różniący się tylną częścią nadwozia. Samochody zastąpiły na rynku niezwykle popularne Tipo. Zachwyciły przede wszystkim futurystyczną stylistyką, pełną opływowych kształtów.

W 2001 roku Fiat zakończył produkcje Bravo, zastępując go na rynku modelem Stilo. Ten ruch okazał się jednak chybiony, nowe auto nie zrobiło na rynku furory. Było dość awaryjne i sprzedawało się kiepsko, dlatego Włosi w 2007 roku postanowili zrobić krok w tył i powrócili do produkcji Bravo. Nowa, II generacja auta została jednak zbudowana od podstaw, przy użyciu znacznie lepszych materiałów. Auto okazało się strzałem w dziesiątkę, gdyż za rozsądną cenę zaoferowano samochód bardzo dobrze wyposażony i wykonany. Najlepszym dowodem na potwierdzenie jakości auta jest fakt, że na rynku samochodów używanych Bravo II trzyma cenę, a zadbane egzemplarze zmieniają właściciela bardzo szybko. 

Używany Fiat Bravo II (2007-2014). Nowoczesny, solidny i dość tani kompaktMimo upływu lat Fiat Bravo ciągle wygląda atrakcyjnie. Nie jest przy tym nadmiernie
Używany Fiat Bravo II (2007-2014). Nowoczesny, solidny i dość tani kompakt

Mimo upływu lat Fiat Bravo ciągle wygląda atrakcyjnie. Nie jest przy tym nadmiernie usterkowy, a ceny na rynku wtórnym nie należą do wygórowanych - szczególnie na tle kompaktowych konkurentów z Niemiec czy Japonii.

fot. Fiat

Nowe Bravo było produkowane między 2007 a 2014 rokiem. W tym czasie przeszło dwa liftingi. Pierwszy z nich przeprowadzono w 2010 roku. Wprowadzono nową kolorystykę grilla, boczne lusterka i klamki malowano od tej pory w większości wersji wyposażenia pod kolor nadwozia. Niewielką, ale widoczną zmianą było też wprowadzenie nieco przyciemnionych kloszów przednich reflektorów. Drugi lifting nie do końca dotyczy rynku europejskiego. Zmiany wprowadzono bowiem w 2014 roku z myślą o rynku południowoamerykańskim. Bravo ze zmienionym przednim zderzakiem i reflektorami jest produkowane od tej pory w Brazylii.

Sprawdź skrzynię biegów

Na rynku europejskim samochód był sprzedawany w dziewięciu wersjach silnikowych, opierających się na jednostkach napędowych o czterech pojemnościach. Benzyniaki to wolnossące 1.4 o mocy 90 KM i turbodoładowane 1.4 T-Jet w wersjach 120 i 150 KM. W latach 2010-2012 Bravo było wyposażone także w jednostkę MultiAir rozwijającą 140 KM. Na początku produkcji podstawowym dieslem był 1.9 MultiJet o mocy 120 i 150 KM. W 2007 roku dołączyła do niego wersja 2.0 MultiJet (165 KM). Od 2008 roku auto wyposażano ponadto w jednostki wysokoprężne o pojemności 1,6 litra w wersjach o mocy 105 i 120 KM.

Zobacz także: Jak dobrać olej silnikowy?

Usterki niezależne od wersji silnikowych dotyczą m.in. elektroniki i klimatyzacji. Słabym punktem jest tu przede wszystkim skraplacz, który potrafi się rozsypać podczas eksploatacji. W egzemplarzach z początku produkcji problematycznym elementem była także tylna belka, która na dziurawych drogach szybko zaczynała hałasować. Z tym elementem Fiat jednak się uporał i w samochodach produkowanych po 2009 roku nie trzeba się już obawiać takich „niespodzianek”.   

[page_break]

Używany Fiat Bravo II (2007-2014). Nowoczesny, solidny i dość tani kompaktMimo upływu lat Fiat Bravo ciągle wygląda atrakcyjnie. Nie jest przy tym nadmiernie
Używany Fiat Bravo II (2007-2014). Nowoczesny, solidny i dość tani kompakt

Mimo upływu lat Fiat Bravo ciągle wygląda atrakcyjnie. Nie jest przy tym nadmiernie usterkowy, a ceny na rynku wtórnym nie należą do wygórowanych - szczególnie na tle kompaktowych konkurentów z Niemiec czy Japonii.

fot. Fiat

Sporo problemów mogą przysporzyć skrzynie biegów. Manualna, sześciobiegowa przekładnia oznaczona symbolem M32 nie wytrzymuje próby czasu ze względu na słabe łożysko pracujące na końcu wałka atakującego. Element nie jest trwały i dość szybko się zaciera. Samochód da o tym znać hałasując w czasie szybszej jazdy na dwóch najwyższych biegach. Ciężej będą wchodzić także przełożenia. Jeśli kierowca nie naprawi usterki na czas, łożysko rozsypie się, doprowadzając do uszkodzenia kół zębatych i synchronizatorów. Może jednak doprowadzić także do uszkodzenia swojego gniazda i obudowy. W najgorszym wypadku trzeba się wówczas liczyć nawet z wymianą skrzyni.

Automatyczna przekładnia Dualogic pod względem mechanicznym jest nieco trwalsza, ale trapią ją usterki układu sterującego. Kierowcy narzekają też na powolną zmianę przełożeń, co przekłada się na gorsze osiągi samochodów. Silniki benzynowe są bardzo trwałe. Jedyną ich bolączką jest spore zapotrzebowanie na olej. Zdarza się, że w wersji 1.4 90 KM na 1000 km ubywa go nawet 200-300 ml, dlatego butelka na dolewkę to obok gaśnicy i koła zapasowego obowiązkowe wyposażenie tego modelu.

Używany Fiat Bravo II (2007-2014). Nowoczesny, solidny i dość tani kompaktMimo upływu lat Fiat Bravo ciągle wygląda atrakcyjnie. Nie jest przy tym nadmiernie
Używany Fiat Bravo II (2007-2014). Nowoczesny, solidny i dość tani kompakt

Mimo upływu lat Fiat Bravo ciągle wygląda atrakcyjnie. Nie jest przy tym nadmiernie usterkowy, a ceny na rynku wtórnym nie należą do wygórowanych - szczególnie na tle kompaktowych konkurentów z Niemiec czy Japonii.

fot. Fiat

Nieco więcej problemów przysparzają jednostki wysokoprężne. Na forach internetowych zrzeszających właścicieli Fiatów Bravo sporo uwag można znaleźć pod adresem turbosprężarek, które są trapione przez wycieki oleju. Egzemplarze wyposażone w filtry cząstek stałych wymagają regularnej jazdy na dłuższych dystansach. W Bravo jest to element, który szybko się zapycha niedopalonymi zanieczyszczeniami. Auto zużywa wówczas więcej paliwa i traci moc. Sygnałem do czyszczenia filtra może być także rosnący poziom oleju, który miesza się wówczas z paliwem. Konieczna jest wówczas także wymiana oleju i filtra. W wersji dwulitrowym dieslem, na początku produkcji występowały problemy z oprogramowaniem silnika. Z kolei w aucie z jednostką 1.9 słabym elementem są klapki regulujące przepływ powietrza w kolektorze dolotowym.

W zawieszeniu najsłabszym punktem są łączniki stabilizatora. Jeżdżąc po dziurawych drogach trzeba być przygotowanym na ich wymianę nawet co 30 tys. km. Na szczęście na rynku jest sporo niezłej jakości zamienników, które kosztują zaledwie po kilkadziesiąt złotych za sztukę. 

Dobrze wykonany, umiarkowanie pojemny

Używany Fiat Bravo II (2007-2014). Nowoczesny, solidny i dość tani kompaktMimo upływu lat Fiat Bravo ciągle wygląda atrakcyjnie. Nie jest przy tym nadmiernie
Używany Fiat Bravo II (2007-2014). Nowoczesny, solidny i dość tani kompakt

Mimo upływu lat Fiat Bravo ciągle wygląda atrakcyjnie. Nie jest przy tym nadmiernie usterkowy, a ceny na rynku wtórnym nie należą do wygórowanych - szczególnie na tle kompaktowych konkurentów z Niemiec czy Japonii.

fot. Fiat

Pod względem wykonania Bravo II generacji jest dobrym samochodem. Materiały tapicerskie są trwałe i przyjemne w dotyku. Fotele nawet w autach z dużym przebiegiem nie wykazują większych oznak zużycia, poszycie jest odporne na przetarcia. Centralną częścią opływowego, futurystycznego kokpitu jest panel sterowania radiem, który w bogatszych wersjach wyposażenia może być zastąpiony dużym, kolorowym wyświetlaczem obsługującym także nawigację.

W przedniej części nadwozia miejsca jest pod dostatkiem, ale kiedy zajmą ją wysokie osoby, z tyłu zaczyna się robić ciasno. 400-litrowy bagażnik jest w miarę pojemny, ale obszerne obudowy nadkoli nieco ograniczają możliwości załadunku. Podobnie jak wysoki próg. Dlatego wyjeżdżając na wakacje z dziećmi, raczej nie obejdzie się bez inwestycji w obszerny boks dachowy.

Zobacz także: Testujemy Hyundaia Elantrę z silnikiem 1.6 MPI

Kupując używane Bravo, warto postawić na wersję z silnikiem benzynowym. Bez względu na to, czy postawimy na jednostkę wolnossącą, czy turbodoładowaną, auto będzie mniej awaryjne. Wybierając diesla należy dokładnie zweryfikować jego stan, zwracając szczególna uwagę na filtr DPF, zawór EGR i turbinę. Układy wtryskowe są tu dość solidne, ale tankowanie złej jakości paliwa także prędzej czy później zakończy się kosztowną awarią. W egzemplarzach bezwypadkowych raczej nie należy się obawiać korozji. Jeśli auto rdzewieje, można przypuszczać, że było w przeszłości naprawiane przez lakiernika, który nie do końca podołał powierzonej mu pracy. Samochody z początku produkcji można kupić już za około 18-19 tys. zł, ale najczęściej takie egzemplarze wymagają już na początku większych nakładów finansowych. Dlatego lepiej dołożyć do tej kwoty 2-4 tys. zł i postawić na auto z udokumentowaną historią serwisową, w pełni sprawne. 

Plusy
- atrakcyjna sylwetka
- ponadczasowa stylistyka
- trwałe silniki benzynowe

 Minusy
- awaryjne silniki diesla
- problematyczne skrzynie biegów
- wysokie ceny zadbanych egzemplarzy

 

Fiat Bravo – dane techniczne i osiągi

Wersja silnikowa

Pojemność skokowa (cm3)

Moc maks (KM/obr/min)

Maks moment obr. (Nm/obr/min)

Prędkość maks. (km/h)

 

Przysp.

0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

1.4 MPI

1368

90/5500

128/4500

179

12,5

6,3

1.4 T-Jet

1368

120/5000

206/1750

197

9,6

6,3

1.4 MultiAir

1368

140/5000

230/1750

204

8,9

5,7

1.6 JTD

1598

120/4000

300/1500

195

10,3

4,8

1.9 JTD

1910

150/4000

320/2000

209

8,5

5,6

 

Średnie ceny używanych egzemplarzy

Silnik/rocznik

2007

2008

2010

2012

2014

1.4 MPI

18

21

22,5

27

-

1.4 T-Jet

-

23

25

34

-

1.6 JTD

-

18,5

20

26

-

1.9 JTD

17,5

18

19,5

23

-

 

Fiat Bravo - wymiary

Długość

4336 mm

Szerokość

1792 mm

Wysokość

1498 mm

Rozstaw osi

2600 mm

Masa własna

128 - 1440 kg

Pojemność bagażnika

400 l

Pojemność baku

58 l

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty